שר האוצר אביגדור ליברמן מתכוון לבטל את הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט של מוצרים בסכום של עד 75 דולר. השבוע אמורה להתקיים ישיבה של הנהלת הצוות המקצועי באוצר כדי להחליט סופית בנושא. מנהל רשות המסים ערן יעקב תומך במהלך.

על פי חישובי האוצר, עלות הפטור ממע"מ מסתכמת ב־1.5 מיליארד שקל לשנה. באיגוד לשכות המסחר סבורים כי העלות גבוהה יותר ומסתכמת ב־2 מיליארד שקל לשנה. גם מדינות האיחוד האירופי החליטו לבטל פטור דומה ב־1 ביולי.

ביטול הפטור אינו כרוך בחקיקה אלא רק באישור התקנות על ידי שר האוצר, שרשאי להביא את המהלך לידיעת חברי ועדת הכספים. גם בארגון מדינות ה־OECD תומכים בביטול פטור דומה וההמלצות המקצועיות לנקוט בצעד שכזה אינן חדשות. למרות זאת, עד היום שרי האוצר האחרונים, בהם ישראל כ"ץ ומשה כחלון, סירבו לבטלו בנימוק כי הוא מסייע למאבק ביוקר המחיה.

הפטור המוגדל על קניות באינטרנט (מ־50 דולר ל־75 דולר) הונהג לראשונה על ידי יובל שטייניץ בשנת 2012 בעקבות המחאה החברתית. השימוש הנרחב בפטור זה נעשה בחמש השנים האחרונות בעקבות התרחבות ניכרת של הקניות המקוונות.

אוריאל לין (צילום: פלאש 90)
אוריאל לין (צילום: פלאש 90)

הנפגעים העיקריים מהמהלך היו הסוחרים המקומיים, שחייבו את הלקוחות במע"מ מלא על הקניות בישראל, ולכן שלא במפתיע איגוד לשכות המסחר הוביל בנושא זה מאבק עיקש. נשיא האיגוד אוריאל לין הגיש בשבוע שעבר לשר האוצר נייר עמדה מפורט מדוע חייבים לבטל את הפטור.

לדברי לין, הפטור פוגע בצורה לא שוויונית במאות אלפי קמעונאים, שנאלצים להתחרות מול עסקים ויצרנים בסין ובמקומות אחרים. ביטול ההטבה עשוי לתרום לתעסוקה ולגידול ניכר בפעילות המסחר המקומית, כמו גם לתשלומי המס.

אם הפטור יבוטל, המקום היחיד שבו ניתן יהיה לקנות מוצרים ללא מע"מ הוא מתחם הדיוטי פרי, שם מחירי המוצרים נמוכים באופן מוחלט בהשוואה לשוק המקומי. מהלך כזה צפוי לסייע לעידוד הקניות בדיוטי פרי.