קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הסולידיות סיימו את השליש הראשון של 2021 (חודשים ינואר־אפריל) בתשואות חריגות שנעו בין 5.5% ל־6.8% (ממוצע של 6%). מסיכומי בית ההשקעות מיטב דש מתברר כי הקופות המשקיעות במניות הניבו תשואה גבוהה משמעותית שנעה בין 10% ל־12.5% (11% בממוצע).

ביצועי הקופות בחודש אפריל 2021 היו אף הן מצוינות. הקופות הסולידיות סיימו את החודש בתשואה של 2%, ואלה המתמחות במניות - בתשואה כפולה של 4.2% בממוצע. לפי הסיכומים, שוקי המניות בארץ ובעולם ואיגרות החוב של הקונצרנים פעלו כגורם חיובי.

מדד דאו ג'ונס האמריקאי עלה באפריל ב־3.3%, מדד ה־S&P עלה ב־6% ומדד נאסד"ק נסק בשיעור חד של 6.3%. באירופה נרשמו עליות שערים מתונות יחסית. מנגד, מדד הניקיי היפני ירד בשיעור של 0.4%.

בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה חיובית: מדד ת"א 35 עלה ב־2.3%, מדד ת"א 90 עלה ב־4.8%, מדד ת"א 125 עלה ב־3.0%, ומדד יתר 60 עלה ב־5.8%. באג"ח של הקונצרנים המקומי נרשמו עליות של 0.7%־0.9%.

לעומת זאת, מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב־0.1%: האיגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב־0.1%, והאיגרות המתמחות בשקלים ירדו ב־0.2%. הירידות באיגרות החוב הממשלתיות מוסברות לנוכח נתוני הגירעון, החשש מעליית הריבית לאחר יציאת המשק, המשבר והתגברות האינפלציה.

התשואות החיוביות בגמל, בהשתלמות בביטוח ובפנסיה, מהוות בשורה לחוסכים לטווח הארוך. אף שבטווח המיידי קיימים עדיין חששות כבדים לכניסה ישירה לשוק המניות, הרי שהכספים המושקעים באמצעות הגופים המוסדיים באפיקים הסולידיים (אף שכ־40% מניות מושקעים במניות) מהווים פתרון מסוים למצוקת ההשקעות עקב הריבית הנמוכה.

למרות ה"חגיגות" בבורסה בשליש הראשון של השנה, המוסברות בעיקר ביציאה המסתמנת ממשבר הקורונה, ההסתברות כי שיעורי תשואה דומים יחזרו על עצמם גם בשליש השני והשלישי השנה היא אפסית. תשואה של ל־6% לשנה בממוצע בשנים האחרונות היא התשואה המקובלת לאורך השנה כולה באפיקי החיסכון ארוכי הטווח, ואף למעלה מכך.