צדוק דר
מסיום הסגר, העבודה בפול גז
"אני 35 שנה בתחום ההלבשה ויש לי חנות אופנה בחיפה שמוכרת מותגים. בדצמבר 2019 פתחתי יחד עם שותפי דרור אחרק, שיש לו חנות אופנה בחדרה, את 'פטרון פאשן' בנתניה, שזו חנות בשטח של 250 מ"ר שמתמחה בחליפות חתן, חליפות בר מצווה וחליפות עסקים ולעורכי דין, כולל אביזרים נלווים כמו נעלים, חגורות ועניבות.

אנחנו קונים בדים איכותיים באיטליה ובטורקיה ומייצרים את החליפות לפי הגזרות הייחודיות שלנו. מכיוון שאנו עסק של מהיבואן לצרכן, המחירים שלנו מאוד נוחים. הספקנו לעבוד יפה במשך שלושת החודשים הראשונים, יצאנו עם קמפיין פרסומי - ואז הגיעה הקורונה וסגרה אותנו בבת אחת.

"הסגר הראשון השבית אותנו למשך חודשיים. אחר כך פתחנו ואז שוב סגרנו בגלל הסגר השני בקיץ, ושוב פתחנו ושוב סגרנו בגלל הסגר השלישי. יצא שכל השנה האחרונה עבדנו שלושה חודשים במצטבר.

לאורך התקופה שמרנו על קשר עם לקוחות שכבר רכשו חליפות אבל נאלצו פעם אחר פעם לדחות את תאריך החתונה שלהם. לאחרונה הגיע אלינו חתן שרכש את החליפה שלו לפני עשרה חודשים ורק עכשיו בא לאסוף אותה. חשוב לציין שההתנהלות מול הלקוחות הייתה באווירה טובה, עם הבנה של כל הצדדים. 

"מאז החזרה מהסגר השלישי והאחרון לפני כחודשיים, העבודה היא בפול גז, כמו שקיווינו כשפתחנו את החנות. אני תמיד אומר שאם מישהו רוצה לרכוש חליפה ונכנס לחנות שלנו ולא מוצא - אז זה סימן שהוא לא רוצה לקנות.

לא קיבלנו מענקים מהמדינה, כי אנחנו הרי עסק חדש. אז נאלצנו להכניס את היד לכיס, לקחנו קצת הלוואות והסתדרנו ברוך השם. אבל בכל מקרה, אני אופטימי. אנחנו מוכרים הרבה חליפות מדי חודש - ואנחנו רק בתחילת הדרך".

הכותב הוא בעלים משותף של חנות החליפות "פטרון פאשן". 
הגביש 4, א. ת. פולג. נתניה. טל': 099634343

צדוק דר  (צילום: באדיבות המצולם)
צדוק דר (צילום: באדיבות המצולם)

גיא רג'ואן
מחכה שיסירו את מגבלות הקהל
"מאז שאני זוכר את עצמי אני מתעסק עם רמקולים ומוזיקה, ובשנת 1999 הקמתי חברה לשירותי הגברה ותאורה. התחלתי עם מסיבות של די־ג'ייאים, כנסים וחתונות, גם באולמות וגם במקומות פתוחים.

בשנים האחרונות עשיתי סוויץ' ואני מתעסק בעיקר בשירותי תאורה והגברה להופעות של אומנים כמו עידן עמדי, אמיר דדון, נתן גושן, עילי בוטנר וכן הלאה. אני דואג לכל - רמקולים, מיקרופונים, סטנדים, קונסולות, פנסים, כבלים ועוד, ומביא איתי גם את כל הידע, הציוד, הקשרים והניסיון שצברתי.

"הקורונה תפסה אותנו בתקופה טובה, כי מאז שעברנו להופעות במקומות סגורים, נהייתה לנו עבודה גם בחורף. ממצב של 20 עובדים פרילאנסרים ומשאיות עם ציוד שנכנסות ויוצאות 24/7, מצאנו עצמנו באפס פעילות.

לאורך התקופה שמרתי, יחד עם יד ימיני איתן בלק, על קשר עם העובדים ואף קיימנו מפגשים וארוחות. בהתחלה הייתה תקווה שהעניינים יחזרו במהרה לשגרה, אבל כשביטולי ההופעות הצטברו והסגרים נמשכו, הבנתי שזה סיפור לטווח ארוך.

המדינה עם המענקים שלה וגם הבנק הלכו לקראתי ועזרו לי להישאר עם הראש מעל המים, אבל זה היה קשה מאוד לחיות בחוסר ודאות על מתי חוזרים ואיך.

"עסק כמו שלי אי אפשר להחזיר לפעילות תוך יום. צריך להשמיש את המשאיות מבחינת ביטוחים, לרענן ציוד, לגייס עובדים ובמידת הצורך גם לנסוע ללוקיישן כדי ללמוד אותו.

מאז הסגר השלישי היו טפטופים של הופעות ואירועים, אבל אנחנו עומדים עדיין על 20% מהפעילות שלנו יחסית לעבר שלפני הקורונה. מה שעוצר את החזרה לפעילות מלאה זו ההגבלה של מספר המשתתפים באירועים. עם זאת, לכולם ברור שזה ישתחרר בקרוב והיומן שלנו אכן מתחיל סוף־סוף להתמלא בהזמנות לחודשים הקרובים".

הכותב הוא הבעלים של חברת "גיא רג'ואן מערכות הגברה ותאורה". 
א.ת. כפר קאסם. טל': 0544282905

שלומי לחנה
רוב הקניות מתחילות במנועי החיפוש

נהניתי לראות את הנוכחות הדיגיטלית של פטרון פאשן בפייסבוק וגם באינסטגרם. קל להגיע אליהם, האתרים ויזואליים מאוד וממש עושה חשק לקפוץ ולחוות.

כן הייתי ממליץ לצדוק ולשותף שלו להעביר בפייסבוק תוכן נוסף על החליפות כגון החומרים והבדים, הגזרות, המגוון והתאמות הצבעים, ובכך להפוך עצמם לאוטוריטות מקצועיות בתחום. הם גם יכולים לייצר (במידה ועדיין לא עשו זאת) רשימת וואטסאפ של לקוחותיהם הנאמנים ולעדכן אותם בדגמים חדשים שהגיעו, מבצעים וכדומה.

הנוכחות הדיגיטלית של גיא רג'ואן ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש פחות בולטת. צריך לזכור שגוגל הוא מנוע חיפוש מוביל ושתהליך הקנייה מתחיל לרוב שם - גם עבור לקוחות פרטיים וגם עבור עסקיים. במהלך המשבר ולאחריו אנו עדים למגמה הולכת וגדלה של לקוחות פרטיים המזמינים אומנים להופעה פרטית בביתם או בחצר, ואולי כדאי לו להרחיב את הפעילות גם דרך פנייה ישירה אליהם.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית

שלמי לחנה (צילום: ללא קרדיט)
שלמי לחנה (צילום: ללא קרדיט)

רוני יבין
לשמור בצד משאבים לימים אפורים 
משבר הקורונה נחת על העסקים כרעם ביום בהיר. חלקם שרדו בזכות משאבים פיננסיים ועודפים ששמרו בצד לימים אפורים, וזאת בצד תהליכי התייעלות שביצעו.

עם החזרה לפעילות סדירה אנו ממליצים לבעלי העסקים להפיק לקחים ולשמור "כרית ביטחון" לטובת תקופות פחות טובות מבחינה עסקית. מניסיוננו, עסקים שהצליחו לצלוח משברים הם כאלו שהגיעו לנקודת הפתיחה ברמת נזילות טובה ובמינוף סביר.

לעסקים חדשים אני מציע להגיע עם הון עצמי ולא להסתמך רק על מימון חיצוני והון זר ובכך לאפשר לעצמם "אורך נשימה", שכן עולם העסקים מאופיין בתנודתיות במחזורי עסקים. לעסקים קיימים אני ממליץ לעבוד באופן קבוע על פי תזרים מזומנים מתוכנן וידוע מראש.

רוני יבין (צילום: ללא קרדיט)
רוני יבין (צילום: ללא קרדיט)

רצוי להימנע מחיפוש אחר מקורות מימון בדקה ה־90, אלא להיערך ולהתייעץ מראש עם הבנקאי המלווה, על מנת לנסות למצוא את הפתרונות המתאימים. גם כאשר העתיד נראה מבטיח, צריך לזכור שתקופות של חוסר ודאות ויציבות במשק תמיד יכולות להגיע, ויש להיערך אליהן מראש

וכמובן - להמשיך להשתנות ולבצע התאמות בניהול ובתפעול העסק ברוח התקופה, שיאפשרו לו להתייעל ולייצר המשכיות עסקית וצמיחה.

הכותב הוא מנהל המחלקה העסקית בסניף הר כרמל בבנק הפועלים