יהודה בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, מזהיר מפני התפתחות בועת מחירים בחלק ממניות הבורסה, ובעיקר במניות הטכנולוגיה.

בראיון ל"מעריב", המתפרסם לקראת סיומו של השליש הראשון של 2021, אומר בן אסאייג: "שוק ההון סגר את השליש הראשון של השנה בתשואות חיוביות בארץ ובעולם, וזה מתבטא בכל המדדים המובילים. שוק ההנפקות תסס ורתח, ובחלק המקרים ניתן לזהות ניצני בועה. בחברות מסוימות מסתמן ניתוק בין השווי הכלכלי לשווי הבורסאי של המניות. מדדי חלק מהסקטורים גבוהים מהשיא שהיה ערב משבר הקורונה".

בתשובה לשאלה כיצד מתמודדים עם אתגר ההשקעות, אמר מנכ"ל מנורה מבטחים: "הבועה המסתמנת מחייבת סלקטיביות ובררנות בהשקעות. אנחנו מרגישים את התופעה בעיקר בחברות ההייטק, שלחלקן אין הצדקה כלכלית להשקעה. אני לא טוען שהשוק כולו בועה, אבל אפשר לזהות לא מעט מקומות בועתיים".

לדבריו, "בחירת ההשקעות הופכת למורכבת בגלל הריבית הנמוכה והקושי להשיג תשואות סבירות באפיקים הסולידיים. אין ברירה אלא להשקיע גם במניות, אבל חייבים להיות סלקטיביים. כמשקיע מוסדי גדול, אנחנו נאלצים ללכת להשקעות לא סחירות, כולל אגרות חוב והלוואות לגופים עסקיים".

הסבריו להמשך העליות בבורסה: "בשוק ההון הכל יחסי. ביחס לרמות ההיסטוריות, שוק המניות אכן יקר, אבל ביחס לחלופות באפיקים הסולידיים, שוק המניות עדיף במקרים לא מעטים. שווקי המניות מתנהגים בצורה שונה ממה שהכרנו בעבר".

הוא הוסיף: "המידע הכלכלי מופץ בזכות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות הרבה יותר מהר, ונוצרות הזדמנויות השקעה. גם מבחינת המהירות, העברת כספים בין קצוות העולם מתבצעת היום תוך שניות. הריבית נמוכה מאוד במקביל לגידול משמעותי בכמות הכסף".

על השוק, הוא אומר, רובצות מספר עננות: "הכסף הגדול נשפך עדיין לשווקים, ויש כסף שחולק לציבור ומדובר לא רק במענקים, אלא גם על רכישת אגרות חוב על ידי הבנקים המרכזיים. בסוף הציבור יצטרך להחזיר את הכסף. עננה שנייה נובעת מהלחצים האינפלציוניים. מחירי חומר הגלם והנדל"ן מתייקרים, ועלולה להיות אינפלציה. עננה שלישית היא הריבית הנמוכה מאוד, ויש סימן שאלה עד מתי. בגלל האינפלציה וכמות הכסף, לא יהיה מנוס בסופו של דבר מהעלאת הריבית".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" בגיליון "מעריב־סופהשבוע"