מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף?" ב-103FM. שפיגלר התייחס למצב שוק העבודה כיום, לאור כמות העובדים בחל''ת והמובטלים בישראל. בנוסף, הוא סיפר כי בביטוח הלאומי עבדו על מתווה חדש, אשר נועד לתת מענה למי שלא יצליח לשוב לעבודתו לאחר חודש יוני.

"הנתונים של הביטוח הלאומי מעידים כי יש לא מעט מבוגרים שרוצים לחזור לשוק העבודה, משוועים לחזור למקום בו היו לפני פרוץ הקורונה", הסביר שפילגר, שאף ציין כי במידה ואדם ישוב לעבודה הוא יזכה למענק גבוה יותר מאשר היה מקבל במידה והיה מובטל, גם אם אינו ישוב למשרה מלאה.

מיד לאחר מכן הוא הסביר כי בביטוח הלאומי יש מי שצופה גל פיטורים בחודשי הקיץ: "השוק משתנה, לעניות דעתנו, בתחילת חודש יולי יהיו לא מעט פיטורים. אנשים היו בסטטוס של חל''ת והמעסיקים שעד כה השאירו את המצב כפי שהוא כי אנשים קיבלו דמי חל''ת, יעשו מעשה ואת אלו שלא ירצו לשוב, הם פשוט יפטרו".

מנכ''ל ביטוח לאומי, מאיר שפיגלר (צילום: ללא קרדיט)
מנכ''ל ביטוח לאומי, מאיר שפיגלר (צילום: ללא קרדיט)

לדבריו, רצונו של שר האוצר ישראל כ''ץ להמשיך את מודל החל''ת מעבר ליוני, תואם את הכתוב בחוקי המדינה, אך מבחינת הביטוח הלאומי "צריך לדרבן אנשים לחזור לשוק העבודה. במצב בו אנשים יסרבו, ללא שום הצדקה, לחזור למקום עבודה שעומד על הפרק, הם מבחינתנו צריכים להפסיק לקבל דמי אבטלה".

בנוסף, שפיגלר הסביר מה עומד מאחורי המודל החדש שפיתחו בביטוח הלאומי עבור מי שישאר ללא עבודה: "אנחנו צריכים לדאוג לאנשים שרוצים ולא מצליחים להמשיך לקבל ביטחון סוציאלי לפחות לתקופה מסוימת אחרי סוף יוני. המתווה יהיה לשנים הקרובות. על פי המודל, ישנו את החוק האנכרוניסטי בעניין דמי אבטלה שלא מתאים לעת הזו. החוק צריך להיות פשוט וקל להבנה ויישום".

"כל אדם ידע בדיוק מה הוא מקבל כנגד מה שהוא זכאי לו. אם נגיד, אדם יוצא למצב של חוסר תעסוקה, בשלב הראשון הוא יקבל את מלוא השכר שקיבל עד לתקרה מסוימת, השכר הממוצע במשק, כדי שיוכל להתמקד אך ורק במציאת חלופה למקום העבודה שבו עבד ובחזרה מהירה לשוק העבודה. שלא יצטרך להתעסק בדאגות כלכליות ויפנה את מאמציו ומרצו לחיפוש עבודה. אחר כך זה ירד בהדרגה על ציר הזמן, עם הימים יקבל פחות, כדי לדרבן למצוא עבודה", הוא פירט ואף הוסיף כי המהלך נדרש בחקיקה ראשית של כנסת ישראל.

לסיום, מנכ"ל הביטוח הלאומי ציין כי "לא יעלה על הדעת שהריבון לא יקבל החלטות מחויבות מציאות. תוחלת החיים עולה בקצב של 24%, יש לזה אפקט משמעותי על כל מארג ביטוחי. ההחלטות האלו יתייחסו ליכולת של הביטוח הלאומי לתת את מלוא הזכויות לכל התושבים גם בדורות הבאים. כרגע אנחנו יכולים בהחלט לעמוד בכל החלטה שתתקבל בעניין המשך הענקת הקצבאות לזכאים. אנחנו רחוקים, חס וחלילה, ממצב שנגיע לנקודה שלא נוכל לעמוד בהתחייבויות שלנו".