"עם סיום הסכם האספקה לחברת החשמל בעוד חודשיים וחצי יפורסם מכרז ואנחנו נתמודד. לווייתן ותמר מספקים היום את הגז לחברת החשמל עם אמינות אספקה גבוהה מאוד – עובדה שחשובה לחברת החשמל". כך אומר בראיון ל"מעריב" איש העסקים יגאל לנדאו, מבעלי קידוח הגז לווייתן.

לדברי לנדאו, שמחזיק באמצעות חברת רציו ב־15% ממניות הקידוח, "המחיר הממוצע למ"ק גז עומד על 4.7 דולר, וזה מחצית מהמקובל באירופה. בעבר ביקרו אותנו בטענה שמחירי הספוט בעולם נמוכים יותר ואנחנו גובים מחיר יקר. מעניין שדווקא היום לא נשמעת שום מילת ביקורת". על פי דוחות רציו, בקידוח לווייתן ב־2020 נמכרו BCM 7.25 (טריליון מ"ק גז) וחלקה של החברה בהכנסות עמד על כ־200 מיליון דולר. לפי נתוני הרבעון הראשון של 2021 חלקה של החברה בהכנסות יגדל ב־2021 ל־250 מיליון דולר.

בתשובה לשאלה בנוגע להבטחה כי המדינה תיהנה ממיליארדי שקלים – הכנסות מתמלוגי הגז, משיב לנדאו כי "בשנת ההפעלה הראשונה של לווייתן נכנסו לקופת המדינה חצי מיליארד שקל, והסכום רק ילך ויגדל. מאגר לווייתן משלם תמלוגי־על של 12.5% מיום ההפקה הראשון".
עוד מוסיף לנדאו כי "לאחר כיסוי הוצאות הקידוח נתחיל לשלם גם את מה שמכונה 'מס ששינסקי', ואז התמלוגים יגיעו למיליארדים. הוצאות הקידוח יכוסו לקראת שנת 2025. אם נצליח לחתום על חוזי אספקה חדשים היקף התמלוגים יגדל עוד יותר".

לנדאו מציין גם לחיוב את תזרים המזומנים ברציו ומדגיש כי "אנחנו מתייחסים ברצינות לאנרגיה המתחדשת ונכנסנו ישירות, ולא באמצעות רציו, כשותפים בחממה 'אונה טבע קפיטל נייצ'ר', שעשתה מספר אקזיטים. רציו פטרוליום משקיעה בקידוחים בחו"ל ואנחנו שותפים בפיתוח בבלוק A ו־C". 

הוא מדגיש כי "אנחנו מדברים על הגדלת כמויות ההפקה בלווייתן בשלוש דרכים: שימוש באונייה צפה שתהפוך את הגז לנוזלי (בטכנולוגיית LNG) בהשקעה של 1.5־2 מיליארד דולר, שימוש במתקני הנזלת הגז במצרים, ויצוא גז לאירופה עם השלמת הקמת צינור הגז ליבשת".
באשר לחששות מצד רבים שהעריכו כי זיהום האוויר יחריף בעקבות הפעלת אסדת ההפקה, טוען לנדאו כי "החששות האלה התבדו. האסדה עובדת לפי תקנים מחמירים, ויש ניטור שוטף של המשרד לאיכות הסביבה. ההפעלה דווקא הקטינה את זיהום האוויר בעשרות אחוזים בגלל הפסקת השימוש בסולר ובפחם. 

"היו אומנם תקלות אבל לא כאלה שגרמו לזיהום אוויר, וכשהיו כאלה הן תוקנו מיד. המחאות נגדנו היו על רקע העובדה שאף אחד אינו רוצה מתקן הפקה בקרבת ביתו".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"