עדיין אי אפשר לומר בביטחון גמור שהקורונה לגמרי מאחורינו, אבל אין ספק שנראה כי אנו נמצאים בישורת האחרונה של המגפה שהחלה לפני כשנה. המשק כבר נפתח והוא חי ונושם, וארגונים רבים משוועים לעובדים. עבור מי שמתעתד לחזור לשוק העבודה ביוני הקרוב, רצוי כי יחל להתכונן לחזרה לשוק התעסוקה אחרי שנה שלמה בבית כדי להסיר את החלודה ולצלוח את המעבר המאתגר. 

לדברי ענבר גז, מנהלת הגיוס של קבוצת דנאל, מובטלים אשר מעוניינים להשתלב בשוק התעסוקה בקרוב מוכרחים להתחיל להניע את המצברים, ולהתכונן לתקופה חדשה של הסתגלות והשתלבות בשוק התעסוקה. "התקופה האחרונה היוותה הזדמנות עבור רבים לבחון האם כדאי להמשיך בקו הקריירה בו עסקו בטרם הקורונה, או אולי לפנות לכיוונים חדשים", אומרת גז.

"במידה והחלטתם להמשיך באותו תחום עיסוק, עדיין יש צורך להתאים את קורות החיים לנקודת הזמן בה אתם נמצאים. כך לדוגמה, אם ניצלתם את השנה האחרונה ללקיחת קורסים או סדנאות און ליין לפיתוח יכולות וכלים נוספים – ציינו זאת בקורות החיים. אם עסקתם בשנה האחרונה ביזמות מכל סוג שהיא – ציינו גם את זה, ובאופן כללי כל פעילות שמשקפת יכולות שרכשתם בתקופה זו", אמרה גז. 

קורונה על הספה (צילום: אינג אימג')
קורונה על הספה (צילום: אינג אימג')

"באם החלטתם לעשות שינוי", היא מוסיפה, "כדאי להבליט בקורות החיים את היכולות והכישורים שעשויים להתאים לתחום החדש בו בחרתם ולהדגיש מהו ארגז הכלים שיש ברשותכם ויכול להתאים לכיוון החדש. כמו כן, חשוב שקורות החיים יהיו אותנטיים וגלויים, ועדיף לא להסתיר את העובדה שהייתם בחל"ת. מרבית המעסיקים מבינים וסלחניים למצב".

איך מחפשים?
גז מוסיפה כי כיום ישנן אופציות רבות לחיפוש עבודה. כך למשל, חברות השמה מהוות מקור מצוין למגוון רחב של תפקידים ומשרות, אתרי הדרושים הם עדיין מקור טוב לחיפוש, ומומלץ להפעיל סוכן חכם שיעזור לכם לקבל משרות בתחומים בהתאם לקריטריונים שהגדרתם. ישנם ענפים ומקצועות שלהם אתרים ייעודיים לחיפוש עבודה ואף קבוצות פייסבוק ייעודיות. 

באופן כללי, רשתות חברתיות ולינקאדין שופעות בהצעות עבודה וחשוב לסרוק אותן מדי יום. בתוך כך, בשנה האחרונה נפתחו קבוצות ייעודיות של מפוטרי קורונה, שם תוכלו גם לקבל טיפים, עצות וסיפורי הצלחה מעוררי השראה. חשוב לזכור כי בפרופילים שלכם ברשתות ניתן לצפות ולכן הקפידו להישאר ייצוגיים. במקביל, עשו שיעורי בית ולמדו על התחום שבו אתם מחפשים עבודה הן מבחינת תוכן, הן מבחינת שכר ותהליך גיוס, ועוד, והיכנסו לדף המקצועי של חברות וארגונים שמעניינים אתכם באופן קבוע.

שלב הראיונות
"חשוב לזכור כי ראיון טלפוני הוא ראיון עבודה לכל דבר, והינו שלב סינון", מסבירה גז. "לכן, מומלץ שתהיו במיטבכם. אם ישבתם בבית שנה, תהיו גלויים מההתחלה ואמרו אמת. המעסיק הבא יכול ללמוד עליכם מכך, ויכול להיות שהוא גם יצור קשר עם המעסיק הקודם. לא מן הנמנע כי הראיון הבא עצמו ייערך בזום, שכן חברות רבות אימצו את הטכנולוגיה הזו והיא כאן להישאר".

ענבר גז (צילום: יח''צ)
ענבר גז (צילום: יח''צ)

"חשוב שתכירו את הזום היטב, תתנסו בו ותגיעו מוכנים. חשוב שתהיו במקום ייצוגי ככל שניתן, עם רשת אינטרנט יציבה, וכמובן לדעת לתפעל אותו טכנית לכל מקרה של תקלה, בעיה או התחברות מחדש. בכל מקרה, אל תגיעו לראיון בעמדת נחיתות או התנצלות על שהותכם הארוכה ללא עבודה. הגיעו בטוחים בעצמכם, ותזכירו לעצמכם את החוזקות והכישורים שצברתם במהלך השנים", מסבירה גז. 

לסיום, גז מסבירה כי "כיוון שנעדרתם זמן רב משוק התעסוקה, ואתם לא מיומנים בראיונות, אמליץ לכם להגיע לראיונות גם עבור משרות שהן לא ב-100 אחוז מה שחיפשתם. יש ערך להתנסות בראיון ולהצגה העצמית, והתהליך עצמו יחדד לכם יותר מה הכיוון הנכון עבורכם".

גם הנפש צריכה להסתגל מחדש
לדברי ד"ר עדנה רבנו, מומחית להתנהגות ארגונית ומשאבי אנוש באקדמית נתניה, "מגפת הקורונה הובילה לשינוי שגרת החיים אצל כל אחד מאיתנו. תקופות מטלטלות שכאלה מביאות אותנו לחשוב על מהות חיינו, על נכונות אורח החיים שחיינו עבורנו, על הבסיס הערכי המניע אותנו ועוד. דברים שהם בבסיס חיינו נדחקים ביומיום לקרן זווית. עקב עומס החיים, פעמים רבות אנו מתנהלים על ידי משימות החיים ולא מנהלים אותן. בקורונה, חל שינוי בהתנהלות השוטפת השגרתית, מה שחייב אותנו להתבוננות מעמיקה יותר והעצים את האתגרים". 

"העבודה הינה נדבך מרכזי בחיינו", אומרת ד"ר רבנו, "ולכן המחשבות והתהיות נוגעות גם לה בפני עצמה ובהשקה עם תחומי חיים אחרים כגון משפחה ופנאי.  למשל, האם משמח אותי לחזור לעבודה ולמה? אולי אני לא מתגעגע בכלל ואפילו מדוכדך מהעובדה שאצטרך לחזור? עליי לערוך מעין מאזן עצמי: איזה משאבים העבודה מעניקה לי (למשל, תמיכת ממונה, אתגר מחשבתי, עניין, פיתוח עצמי, חברה) ואילו משאבים היא לוקחת ממני בפועל או מאיימת לקחת ממני (למשל, זמן עם הילדים, זמן לפנאי, זמן לתנומה בצהרים, משך העמידה בפקקי תנועה, שלוות נפש)". 

ד''ר עדנה רבנו (צילום: יח''צ)
ד''ר עדנה רבנו (צילום: יח''צ)

לדבריה, "עריכת המאזן העצמי תסייע לי בבחירת האסטרטגיה הנכונה עבורי לחזרה לעבודה. למשל, אם אני שמחה לחזור לעבודה אבל גיליתי שהיא לוקחת משאבי זמן רבים מידי- כדאי להיכנס לעניינים בעבודה בהדרגה (ולא מיד להישאר שעות ארוכות) תוך החלטה מודעת לעמוד בשעות העבודה בפורמליות ולהפסיק להתחבר מהבית בערב (אם ניתן)".

"דוגמא נוספת", מסבירה ד"ר רובנו, "אם אני אוהבת את העבודה אבל מגלה שהחיים הרבה יותר נעימים ללא פקקי תנועה, אוכל לשוחח עם המעסיק, לעבור לעבוד יומיים מהבית כדי להפחית את עול הנסיעות. דוגמא אחרונה, אם גיליתי שכשהייתי בבית (בחל"ת או בעבודה מרחוק), היה לי זמן ללמוד באופן עצמאי, כדאי לגשת עם התובנה הזאת למעסיק ולבחון אפשרות של יציאה ללימודים, או לפחות לקורסים מסוימים שמלהיבים אותי ועשויים להיות רלוונטיים לעבודתי. כמובן שאם העבודה לוקחת משאבים אדירים ולא מקנה כמעט משאבים מלבד משכורת, היא מדלדלת את משאביי ושוחקת אותי. אם כך, כדאי לשקול שינוי קריירה ולבחור תחום עיסוק ההולם יותר את כישוריי ורצונותיי ו/או מקום עבודה אחר".

"כדי שתהיה לי מוטיבציה לחזור לעבודה, עליי למקד עצמי למה שמהותי בעיני. ברגע שארגיש שהעבודה מאפשרת לי לממש את חוזקותיי ואת היעוד שלי (שאולי הובהר לי יותר בתקופת הקורונה), כך אחזור בחדווה רבה יותר לעבודה ועם צורך מועט בתקופת הסתגלות", מסכמת ד"ר רובנו.