המשק הישראלי ניסה השבוע להתאושש לאחר זמן רב, ופתח את שעריו לקהל הרחב. בתי המלון וגני האירועים שבו לפעילות מלאה, המסעדות ובתי הקפה חזרו לאכלס את הלקוחות הרעבים לשגרה, ותלמידי כיתות ז'-י' חזרו אף הם לספסל הלימודים. מתמונת הביקושים למלונות ברחבי הארץ עולה תמונה מעודדת למדי - בתי מלון רבים מצויים כבר כמעט בתפוסה מלאה לשבועות הקרובים. שמעון לוי, סמנכ"ל משאבי האנוש של רשת "פתאל" שוחח עם אלון גל וליאת רון בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM והביע את דעתו על הבשורה הטובה, המהולה בקושי רב. בהמשך, הגיב רונן קרסו, מנכ"ל "איסתא הולידייס", על הדברים והביע אופטימיות לאור הפתיחה המחודשת של הענף.

"אנחנו מאוד שמחים על כך שסופסוף פותחים את הענף ואת בתי המלון בארץ. לצערי הביקושים לעבודה הרבה יותר נמוכים", אמר לוי על פתיחת המשק והתיירות. הוא סיפר כי רשת "פתאל" ערכה יריד תעסוקה באילת בשבוע שעבר: "זומנו ליריד 200 עובדים, הגיעו בפועל 10 עובדים ונקלטו  שניים, ואף אחד לא לתפקידי הניקיון".

על הקושי העומד בפני בעלי המלונות בישראל אמר לוי, כי "אנחנו ענף שזועק לשמיים, כי אנחנו מחפשים עובדים למגוון התפקידים המלונאים - קבלה, אבטחה, מלצרות, משק בית, אחזקה. אנחנו נמצאים במחסור אדיר של כוח אדם נכון להיום".

לוי אף התייחס לבקשת המלונאים לאשר כניסת ירדנים לארץ למטרת עבודה בענף התיירות. לטענתו, "עם הירדנים יש פרויקט מוצלח בצורה יוצאת דופן, פרויקט בן שבע שנים. הרי מאז ומעולם לא עבדו עובדים ישראליים בתפקידי הניקיון. ברשת 'פתאל' מפעילים 40 בתי מלון, עם כ-7,000 עובדים. עד לפני משבר הקורונה מרבית עובדי הניקיון היו או ירדנים או עובדים שהם מבקשי מקלט. גם כשלא הייתה אבטלה, העובדים הישראלים לא רצו ולא פנו לבצע עבודות ניקיון".

לוי שלל את הטענות כי התנאים לא אטרקטיביים מספיק, ואמר כי "השכר מבוסס על הסכם קיבוצי מיטיב. יש תנאים סוציאליים מלאים, קרן השתלמות, חופשה, הבראה, רווחה. השכר בדרך כלל נכון להיום הוא בין 20% ל-30% מעל שכר המינימום".

"האור בקצה המנהרה"

רונן קרסו מנכ"ל "איסתא הולידייס" התייחס לדברים והביע אופטימיות לאור הפתיחה המחודשת של הענף: "אפשר להגיד אחרי שנה, שאתמול  היו חיוכים כבר בענף, בכל אותם משרדים ששנה לא ראו לקוחות. הסיבה העיקרית שאפשר סופסוף לראות את האור בקצה המנהרה".

בנושא תיירות החוץ ציין קרסו כי "נכון לעכשיו לא מקבלים אותנו כמעט בשום מקום. גם אם אנשים רוצים לצאת, הם לא יוכלו לחזור. אבל גם ככה אין לאן לצאת. אם אתה נוסע ליוון, אתה צריך או לא להתקבל או להיתקע שבועיים בבידוד, כנראה שלא תיסע".

הוא העריך כי "באמצע מאי השמיים ייפתחו באופן מלא" והודה: "אני לא יודע עדיין כיצד להתמודד עם טיסה של ילדים מתחת לגיל 16 לחו"ל". לסיום ציין כי כדאי להזמין חופשה בחו"ל כשאמר כי כדאי "לנצל כרגע את האפשרות שברוב החברות אפשר להזמין ללא דמי ביטול".