חברת המים הלאומית 'מקורות' הודיעה, כי תצא ברבעון השני של שנת 2021 במכרז בין-לאומי לצירוף חברות הנדסה מישראל ומהעולם למאגר המתכננים שיעבדו עמה בפיתוח תשתיות חדשות במשק המים. המכרז יכלול התקשרויות עם חברות תכנון הנדסי לצורך תכנון כללי, תכנון סטטוטורי ותכנון מפורט של מערכות ומתקנים להפקה, טיפול, הולכה וחלוקה של מים ברחבי ישראל. 

בכך, תאפשר לראשונה 'מקורות' את שילובן של חברות הנדסיות מהעולם בתחומי הליבה של פעילותה במשק המים. עד כה, הפעילה חברת המים הלאומית מאגר מתכננים, שהתבסס על חברות הנדסיות ישראליות בלבד. בחברת המים הלאומית מסבירים, כי  "כניסתם של שחקנים חדשים בתחום הנדסת המים, שיטות חדשות וטכנולוגיות חדשות, יובילו להתייעלות בפיתוח משק המים אל מול האתגרים שבפניהם עומדת מקורות בשנים הבאות". 

אתגרים אלו נובעים מהבצורת הממושכת שפקדה את ישראל לאורך חמש שנים רצופות, בין השנים 2013-2018. בעקבות השלכות הבצורת על מאזן המים החליטה הממשלה בפברואר 2019 על תכנית מקיפה לפיתוח משק המים. על-פי יעדי התכנית נדרשת זרוע המים הלאומית, 'מקורות', להגדיל את היקפי הפיתוח של תשתיות מים חדשות ברחבי הארץ לכ-2 מיליארד ₪ בממוצע בשנה, לעומת פחות מ-1 מיליארד ₪ בשנים קודמות.  

במסגרת החלטה זו אף נקבע כי חברות חיצוניות מישראל ומהעולם יוכלו להשתלב בפרויקטים של 'מקורות', במטרה  להגדיל את התחרות בביצוע עבודות התשתית במשק המים ולהגביר את יעילות השוק. במקביל, חברת הבת 'שח"מ מקורות ביצוע', שביצעה עד להחלטת הממשלה את רוב העבודות ההנדסיות עבור 'מקורות', כמו גם עבודות ביצוע ואחרות, קיבלה אישור להתחרות בשוק החופשי בתחום התשתיות. 

כחלק מיישום התחרות במשק המים, המכרז הבין-לאומי שמובילה 'מקורות' בימים אלה בתחום הנדסת המים משלים שני מכרזים בין-לאומיים קודמים, שעמם כבר יצאה לראשונה חברת המים הלאומית בחודשים האחרונים. זאת עם פתיחת משק המים לתחרות בביצוע יותר מ-400 קידוחים חדשים ברחבי ישראל והקמת יותר מ-60 תחנות שאיבה חדשות, בעשר שנים הקרובות. כפועל יוצא מכך, יוכלו בין השאר החברות ההנדסיות שיעמדו בתנאי המכרז, מהארץ ומהעולם, להשתלב בתכנון תכניות פיתוח אלו. 

אלי כהן, מנכ"ל 'מקורות': "ההליך התחרותי של מקורות בתחום הנדסת המים, כולל האפשרות לשילובם של גורמים בין-לאומיים, תומך ביעדי הפיתוח המאתגרים של משק המים בשנים הבאות. ההליך הנוכחי הינו חלק ממכלול שלם של תפיסות טכנולוגיות והנדסיות חדשניות, שמקורות מובילה בשנים האחרונות על-מנת להבטיח משק מים מתקדם, יציב ויעיל, לרווחתם של אזרחי ישראל".