במסגרת סקר שנערך על ידי מכון פאנלס פוליטיקס בנושא הקהילה העסקית בישראל ומגפת הקורונה לקראת פסגת העסקים של "מעריב", שיפורסם מחר ברשתות, טענו מרבית המשתתפים (53%) כי מצבם הכלכלי הורע בעקבות הקורונה.

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: אבשלום ששוני

במחקר השתתפו 302 נשים וגברים בגילי 25 ואילך המשתייכים לקהילה העסקית, כולל עצמאים ובעלי חברות. 18% מהנשאלים טענו שמצבם הורע מאוד, 40% אמרו שלא חל שינוי של ממש במצבם הכלכלי ו־6% העידו שמצבם אפילו השתפר.

על פי הסקר, ככל שעלה גיל המשיבים, כך רבים יותר אמרו כי לא חל שינוי במצבם הכלכלי בתקופת הקורונה. הדעה הרווחת בקרב המשיבים בסקר (50%) היא כי ייקח לכלכלה שנתיים עד שלוש לחזור לממדיה שלפני משבר הקורונה. 22% סברו כי ההתאוששות תארך כחמש שנים. האופטימיים בסקר אמרו כי ההתאוששות תארך כשנה אחת, ומנגד הפסימיים גרסו כי התהליך יימשך לא פחות מעשור.

על פי הסקר, הגברים והאוכלוסייה הבוגרת גילו יותר אופטימיות בנוגע לזמן היציאה מהמשבר, כמו גם לגבי יכולת השרידות הכלכלית של העסק שלהם עד בואם של החיסונים, שעל פי ההערכות יגיעו לארץ בקיץ הקרוב. רוב המשיבים (65%) השיבו שהם אופטימיים בנושא זה, לעומת 24% שהיו פסימיים.

ממצאי הסקר תואמים את הלכי הרוח בקרב הקהילה העסקית, והם גם נסמכים על נתונים מקרו כלכליים המתפרסמים על ידי בנק ישראל, האוצר וקרן המטבע הבינלאומית.

הדעת הרווחת היא כי הגירעון במשק יגיע השנה ל־13% אחוזי תוצר וכי יחס חוב־תוצר ימריא ל־80%. על פי אותם נתונים, האבטלה תמשיך להיות משמעותית (כ־900 אלף מחוסרי עבודה), וללא תוכנית להכשרה מקצועית חלק מאלה הנמצאים בחל"ת כעת יישארו חסרי תעסוקה גם אחרי יוני 2021 (המועד האחרון לתשלום דמי האבטלה).