"נגיע לכל מי שבחר לא לדווח כחוק": רשות המסים מתכוונת ליזום שינוי חקיקה כדי להתחיל לקבל מהבנקים מידע על חשבונות לקוחותיהם. בכנס לשכת יועצי המס שנערך השבוע באילת אמר מנהל רשות המסים ערן יעקב: "כדי שנוכל להתמודד עם אתגרי העתיד במס ליצירת אמון מול הציבור, נפעל בעתיד לקבלת מידע ממוסדות פיננסיים".
 
בעבר נעשו ניסיונות כאלה, אך הם נפסלו בוועדה החוקה של הכנסת מחשש כבד לפגיעה בסודיות הבנקאית. רשות המסים מעוניינת לעקוב מקרוב אחרי התנועות הכספיות של לקוחות שסומנו מראש ולוודא באמצעות ההעברות הכספיות בחשבונות הבנק שהם אכן שילמו מסים כדין. במערכת הבנקאית ובפיקוח על הבנקים מתנגדים למהלך גורף של היוזמה ומביעים חשש שהוא עלול לגרור סגירת חשבונות בנקים. הבנקאים כבר התריעו מפני יוזמה זו והבהירו שהם מוכנים לחשוף פרטי חשבונות לא בצורה גורפת אלא רק באמצעות אישור בית המשפט.
 
נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי גיבה בתגובה את היוזמה: "אי אפשר לדרוש מרשות המסים להילחם בהון השחור כשעיניה עצומות. חייבים להעביר לה מידע שיעזור להילחם בהון השחור, כי הוא פוגע בכולנו". מאידך, גורמים חשבונאיים בכירים מתנגדים לכך בתוקף. עו"ד ג'ק בלנגה, שהתמודד בבחירות האחרונות לנשיאות לשכת רואי החשבון, אמר: "חקיקה כזאת תפגע קשה באמון הציבור ברשות המסים ומדובר בחדירת יתר ומעל הנדרש לפרטיות. כספי ההעלמות המהותיות ביותר לא נמצאים בחשבונות הפרטיים. הרשות לא תוכל להגיע לכספים שמופקדים בחו״ל בחשבונות עסקיים של חברות".
 

לדבריו, "נראה שנכון יותר שלפני דרישה שוטפת של תנועות הבנק עדיף שכל אזרחי ישראל יתבקשו למלא הצהרת הון מקוצרת. בדרך זו ניתן לתפוס את כל בעלי הנכסים הלא מדווחים שלא נמצאים כלל ברשת המס". יעקב יצא מאילת היישר לכנס בינלאומי בצרפת ולא התקבלה תגובתו. בשיחה שהוא ערך השבוע עם גינדי, נמסרו פרטים נוספים לגבי תוכניות הרשות. 
 
מנהל רשות המסים אמר: "בסוף השנה יסתיים גילוי מרצון מתוך שאיפה לתת הזדמנות לתקן את דרכיו של הנישום ולקבל הגנה מהעולם הפלילי. קיבלנו לא מעט נתונים מחו"ל ואנחנו מעבדים אותם. קיבלנו מהשוויצרים מידע על כאלה שסגרו את חשבונות הבנק שלהם, לפני שהכל התחיל בתקווה שלא יעלו עליהם".
 
עוד אמר: "אני מודיע שניאלץ בשבועות הקרובים לערוך מעצרים של אנשים שבחרו לא ללכת בדרך הנכונה. הציבור חייב להפנים שמי שמעלים הכנסות או מדווח בחסר לא ייצא נקי, ומי שכן משלם מס כחוק יידע שהוא לא פראייר. תשלום המס עוזר למדינת ישראל להצליח. תסמכו עלינו, נגיע אל כל מי שבחר לא לדווח כחוק".
 
בתוך כך, נמסר אתמול מטעם רשות המסים שהיא מכפילה את מספר דוחות המס שאושרו במהלך ממוחשב בדרך של שומות עצמיות. בימים הקרובים יקבלו 30 אלף נישומים הודעת על כך שהשומה העצמית בדוחותיהם לשנת המס 2017 אושרה כשומה סופית בהתאם להצהרתם דרך המחשב. המהלך מייתר את הצורך בדיוני שומה נוספים.
 
מדובר בצעד נוסף להגברת האמון של הנישומים במערכת המס וכדי לעודד נישומים להגיש דוחות שנתיים בהתאם להוראות החוק. רשות המסים מבצעת אחת לתקופה מהלך ממוחשב של אישור שומות עצמיות בכפוף לעמידה בקריטריונים שנקבעו, הכוללים צייתנות ואי חריגה מההוראות.
המהלך, המבוצע זו השנה החמישית, כלל בממוצע כ־14 אלף נישומים בשנה והשנה מספרם הוכפל. נוסף להודעת השומה, יקבלו רואי החשבון ויועצי המס של אותם הנישומים הודעת מייל והם יוכלו להסב את תשומת לב לקוחותיהם.