כשמנסים לזקק את מה שאפיין את הכלכלה העולמית ב־2018 יותר מכל, למנכ"ל קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם שי ירון יש תשובה ברורה - העלייה בתנודתיות בשווקים. לדבריו, הסיבה העיקרית לכך היא העלאת הריבית המתמשכת בארה"ב.
"זהו נתון חדש יחסית למשקיעים בהשוואה למה שקרה פה בעשור האחרון", אומר ירון, "למעשה, לאחר המשבר של 2008, נוצר מצב של חוסר באלטרנטיבות בשוק וריבית אפסית, וזה ליווה אותנו שנים רבות. המציאות הזו גרמה לכך שבכל פעם שצצו חדשות רעות בשווקים, מהר מאוד הן תורגמו לסיבה נוספת לכך שהריביות יישארו נמוכות. כתוצאה מכך, הרבה מאוד משקיעים, שישבו בצד וראו שהם מקבלים אפס, כלום ושום דבר, החליטו בשלב כלשהו להגדיל את הסיכון. המגמה החדשה הזו מלווה אותנו למעשה מדצמבר 2015. אולם לאט לאט, הבנק המרכזי האמריקאי (הפאד) החל להעלות את הריבית, ובסופו של דבר, ב־2018 נוצרה מציאות חדשה. פתאום כל נתון חדש בכלכלה העולמית, הסכמי סחר או נתונם אחרים, גרם לחלק מהשחקנים לצאת מהמשחק ולמצוא אלטרנטיבה בדמות ריבית על הדולר.
ומהן האלטרנטיבות?

"היום, מי שהתנודתיות לא מתאימה לו יכול לשבת על דולר קצר ולקבל ריבית של יותר מ־2% בשנה. התנודתיות הזו היא בעצם מציאות נורמלית. המצב הלא נורמלי היה מה שקרה מהמשבר של 2008 עד השנה, כשהשווקים התמודדו עם תנודתיות מאוד נמוכה.
"אנחנו חושבים שהתנודתיות הזו תלווה אותנו גם בהמשך. אנחנו לא חושבים שהמגמה ארוכת הטווח של שווקים עולים הולכת להתחלף בהתרסקות השווקים. בתחום הטכנולוגיה, דברים התממשו באופן מובהק בחודשים האחרונים, בדרך כלל כתוצאה ממניות שעלו מאוד בשנים שלפני כן. מעל השווקים מרחפת עננה בגלל הסכמי הסחר, בייחוד עם סין. בתחום זה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתנהל בצורה מאוד שונה ממה שהכרנו עד כה. יש לו סגנון מאוד בוטה, הוא מתנהג כמו איש עסקים שמנהל משא ומתן קשוח ולא כמו פוליטיקאי.
במה זה מתבטא?
"טראמפ הוא מאוד מוטה שוק הון. המחירים בשווקים משפיעים עליו מאוד, ולכן ההערכה שלנו שזה פשוט סגנון ובסופו של דבר יהיה הסכם עם סין, והשווקים יקבלו אותו בצורה טובה. כרגע, העלאות המסים והמכסים שהוא מנהיג אינם טובים לצמיחה העולמית, והשווקים מגיבים לזה. ההערכה שלנו היא שזה ייפתר בהסכם".
ומה התחזית שלך בנוגע לריבית?
"ההערכה שלנו היא שאנחנו לקראת מיצוי העלאות הריבית בארה"ב. אם עד לפני חודשים ספורים ההערכות היו שהשנה תהיה העלאה נוספת וכי בשנה הבאה יהיו ארבע העלאות, כעת אנו מעריכים שאנחנו בסוף העלאות הריבית ושבשנה הבאה נראה רק שתי העלאות. בסך הכל, השווקים עשויים לאהוב את זה".

האם זה קשור במדיניות של טראמפ, או שאלה שאריות ההשפעה של אובמה?
"זה לא טראמפ ולא אובמה, אלא פשוט תופעה טבעית של שווקים רצים וריבית עולה שגורמת למימוש. תמיד נמצא תירוץ זה או אחר לכך שהשווקים צריכים להתממש. זה הטבע של הדברים, חלק ממחזוריות כלכלית נורמלית".
ומה לדעתך הסיבה להפסדים של המשקיעים?
"בדרך כלל מה שגורם למשקיעים להפסיד בשווקים הוא קבלת החלטות קצרות טווח על סמך כוכבים של רגע. זו בדרך כלל המכשלה הגדולה ביותר, יותר מתחזית נכונה או לא. רוב הציבור, כשהוא מקבל החלטות השקעה, עושה את זה דרך קרנות נאמנות, וקצב התחלופה של קרנות נאמנות בארץ הוא גבוה מדי. ההמלצה הכי טובה בעניין זה היא לנסות לחפש מנהל או קרן בעלי ותק של לפחות חמש שנים, להתרשם מהאיכות של המנהל והקרן ולא לנסות להיתפס כל פעם על משהו שהיה כוכב החודש, החודשיים או השנה האחרונה, משום שבדרך כלל זה לא מוביל למקומות טובים".
אז אתה ממליץ להרוויח פחות וללכת על בטוח?
"זה לא להרוויח פחות. יש לנו נטייה לחשוב שאם מצאנו את מי שעלה בחודש או בשנה האחרונה, הרווחנו יכולת ניבוי ונוכל לעשות את המכה, אך בדרך כלל זה מאכזב. הכוכב נולד, הכוכב לרגע, אינו הדרך הנכונה לנהל השקעות. הדרך הנכונה היא לחפש מישהו שיש לו מחויבות למה שהוא עושה, ואת זה אתה בדרך כלל משיג אצל מישהו שמנהל את אותה קרן לפחות חמש שנים. תוכל להתרשם מהמחויבות שלו, וזה ישפר את הסיכויים שלך. 
"אני פשוט חי את הדינמיקה הזו בשוק. יש בארץ 1,400 קרנות וזמן ההחזקה של קרן הוא חודשים בודדים, ובשורה התחתונה, מדובר בכסף של ציבור שיושב שנים. הדינמיקה הזו - להחליף קרן כל כמה חודשים, היא טעות: מחליפים משהו משום שמתאכזבים ממנו, ואז השאלה היא למה בחרת את הקרן הזו מלכתחילה - האם משום שהיא כיכבה בכותרות כמה חודשים או שנה? זו דרך שאינה מוכיחה את עצמה. שוב, הדרך שמוכיחה את עצמה הרבה יותר טוב היא לחפש קרנות עם טראק רקורד של לפחות חמש שנים. שם אתה מוצא מנהלים שמשפרים לך את הסיכוי להתמודד עם ההפתעות בשווקים כל הזמן".