בשנת ה-60 למדינת ישראל עודדה מדינת ישראל 'יורדים' לחזור חזרה לישראל את מבצע 'חוזרים הביתה', במסגרתו בוצעה רפורמת מיסוי לישראלים שירדו וחזרו. כעת מתבקש שר האוצר לחדש את היוזמה. עו"ד אלי דורון, שותף ומייסד במשרד עו"ד דורון טיקוצקי קנטור גוטמן ועמית גרוס, ממשרדי המסים המובילים בישראל, פנה השבוע שמכתב לשר האוצר משה כחלון וביקש ממנו לחדש את היוזמה שהצליחה לפני עשור.



במסגרת אותה רפורמה נחקקה הוראת שעה ולפיה גם אם ישראלי התגורר חמש שנים בלבד בחו"ל ולא רק עשר שנים, הוא ייחשב תושב חוזר ותיק, דבר המקנה לו הטבות מיסוי וזאת במטרה לעודד את עלייתם וחזרתם של ישראלים שירדו ושוקלים לחזור לישראל. עו"ד דורון כותב במכתבו לכחלון להנהיג את הוראת השעה גם בשנת ה-70 למדינה ולאפשר לשוהים בחו"ל פחות מעשר שנים לשוב ארצה וליהנות מאותן הטבות להם זכאים עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים.



"ברוב המקרים מדובר ביורדים אשר מעוניינים לחזור ארצה אך נמנעים מלעשות זאת מחשש לחבויות מס בלתי סבירות", כותב עו"ד דורון, "ולכן הם ממתנים בחו"ל 10 שנים לכל הפחות לפני שובם ארצה, דבר אשר מונע ברוב המקרים את חזרתם ארצה לצמיתות ואף מוביל להתבוללות". במסגרת ההטבות הניתנות לתושב ותיק, אותן מציע עו"ד דורון להכיל גם כלפי ישראלים השוהים פחות זמן בחו"ל, נהנים תושבים חוזרים ותיקים מאותן הטבות מהן נהנים עולים חדשים כחלק מהטבות המס שהובאו במסגרת התיקון ישנו פטור מלא ממס בנוגע לכל מקורות ההכנסה בחו"ל לתקופה של 10 שנים.



בנוסף ניתנה לעולים זכאים "שנת הסתגלות" בעטיה תושב חוזר ותיק לא ייחשב תושב ישראל לצרכי מס במשך שנה מיום עלייתו, היה ולא יסתגל ויחליט לחזור ולהתגורר בחול. זאת ועוד נקבע כי תושב חוזר ותיק אשר בבעלותו חברה זרה, לא יהיה חייב במס על הכנסות אותה חברה עם עלייתו ארצה וזאת גם אם זו תנוהל מישראל ובעצם החברה לא תוגדר "תושבת ישראל" למשך 10 שנים מיום שובו ארצה וזאת בכדי להגשים את מטרת הרפורמה. "האמת צריכה להיאמר", כותב עו"ד דורון, "בשנים האחרונות ובעיקר בממשלה הנוכחית אנו רואים ניסיונות רבים המהווים תמריצים לעודד את היורדים לשוב ארצה, זאת בין השאר בתחומי המיסוי, הבריאות, החינוך והתעסוקה.


אלי דורון. צילום: יחצ
אלי דורון. צילום: יחצ



"אזרחים אלה, אשר מצויים עתה מעבר לים הם חלק מאתנו, הם בשר מבשרינו וטוב עושה המדינה עת מעודדת היא את עלייתם. לעניות דעתי אם תצליח להחזיר יורדים ארצה, הנך מחזיר גורם יצרני שיכול להשפיע הן על המגמות הכלכליות והן על אלה הדמוגרפיות. מנגד, ייאמר לחובה, כי מרבית היורדים עזבו את ארצנו בשל היעדר אפשרויות פרנסה, ואלה אשר רוצים לחזור ארצה נמנעים מכך, מחשש שחלק ניכר מההון שצברו מעבר לים יועבר לידי רשויות המס. לא ייתכן שיורדים רבים נאלצים להמתין עד להשלמת 10 שנים בכדי לקבל הטבות אלה. לדידי דווקא אלה אשר ירידתם מהארץ עודנה "טרייה" הם ברי סיכוי גבוה יותר לחזור ארצה ולהשיב בנים לגבולם".