הממשלה אישרה הבוקר (שלישי) החלטה כי קק"ל תעביר 80% מהכנסותיה השנתיות לאוצר המדינה. השרים אורי אריאל וחיים כץ התנגדו להחלטה בעוד השרה איילת שקד נמנעה. בישיבת ממשלה מיוחדת שדנה בנושא אמר ראש הממשלה: "מדינת ישראל היא מדינה מפותחת ומתפתחת ולשם כך היא צריכה להשקיע סכומים עצומים בתשתיות ובצרכים אחרים כפי שאנחנו עושים והכל מתנקז בסופו של דבר להוצאה לאומית ענקית".



נתניהו הוסיף כי "אנחנו מדינה קטנה, יש לנו צרכים גדולים מאוד. צורכי ביטחון של מעצמה וצרכים לאומיים של העם היהודי להבטיח את עתידו. העתיד של העם היהודי נקבע במדינת היהודים, זה עד כדי כך פשוט".



משר הרווחה חיים כץ נמסר כי "בפני לא הוצגו בפניו הנתונים הנדרשים עבורו להצבעה מושכלת". ראשית הסוגיה היא בעובדה כי קק"ל נהנת מפטור במיסוי על הקרקעות ששבבעלותה מדובר בלא פחות מ-11% מקרקעות המדינה שהם למעלה משני מיליארד דונם. קק"ל מוכרת את הקרקעות והמדינה אינה דורשת מיסוי על מכירה זו. לפיכך הגיעו האוצר וקק"ל להסכם כי הארגון יעביר לתקציב המדינה למעלה ממיליארד שקלים בשנה מהכנסותיו ואלה יושקעו בפרוייקטים לאומיים. כך היה בתקציב בשנים 2015 ו-2016.



דריקטוריון קק"ל התכנס כדי לאשר את העברה של שני מיליארד שקלים לתקציב 2018-2019 אך לאחר הישיבה החליט לאשר העברה של מיליארד שקלים בלבד בטענה כי זו היא הדרישה הממשלתית. באוצר זעמו על מה שנתפס בעיניהם כהפרה של ההסכם ועל כן בשיתוף עם ראש הממשלה החליטו להביא החלטה לממשלה כי העברת הכספים מקק"ל תעוגן בחקיקה.



בעקבות הדיון בקק"ל מחריפים את הטון ובהודעה להנהלת הארגון נאמר כי אם אכן יאושר לעגן את העברת הכספים בחקיקה תנקוט ההנהלה צעדים ותדרוש את כל הכספים, מיליארדי שקלים, שהועברו למדינה בשנים האחרונות. באוצר אמרו כי אם לא תתקלב החלטה בחקיקה או אם לא תעביר קק"ל את מלוא הסכום ,שני מיליארד שקלים, או אז יבוטל הפטור ממנו נהנה הארגון.



חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי תקף את שר האוצר כחלון על המהלך: "כחלון מחסל את קק"ל ומשעבד את הכנסותיה לכלכלת הבחירות שלו. ממשלת ישראל רומסת ברגל גסה הסכמים שהיא חתומה עליהם מול קק"ל ומשדרת שאי אפשר לסמוך עליה ועל התחייבויותיה. אין שום היגיון במחטף הזה. לאחר שקק"ל עמדה בהתחייבותה והעבירה לקופת המדינה 2.2 מיליארד ש"ח בתקציב הקודם גדל לאוצר התיאבון. החוק הזה מלאים את קק"ל ומגייס את כספי העם היהודי לדורותיו לצרכים פוליטיים צרים."