משרד הבריאות משך היום (חמישי) בוועדת הבריאות בכנסת את תקנות רפורמת התמרוקים (תקנות הרוקחים), שהוגשו לדיון ואישור הוועדה. מדובר ברפורמה שמשרד הבריאות יזם במקור, שנועדה להקל על תהליך הרישוי של תמרוקים דרך ייבוא מקביל, קרי שלא על ידי יבואנים רשמיים, וזאת במטרה להביא להוזלה משמעותית במוצרי בישום וטיפוח. הדבר קורה על רקע חזרתו בו של משרד הבריאות בחודשים האחרונים בנוגע לחלק מהמוצרים, בהם בשמים וסבונים מוצקים.
"אנחנו צריכים לקחת פסק זמן מהתהליך", אמר היום בוועדה מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "נוצר מצב שאנחנו מתקשים לעשות את הקפיצה בין המצב הקיים לעתידי, שאליו אנחנו רוצים להגיע. אנחנו מוכנים לחזור וללמוד". עם זאת הוסיף בר סימן טוב, "נוציא בימים הקרובים משלחת מסודרת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לאירופה, כדי לבחון את התכנון והיישום. בתקופת הביניים נייצר שורה של הקלות. אנחנו כבר מתחייבים שנקצר ככל הניתן את משך תקופת האישור לייבוא מקביל, והוא יעמוד לכל היותר על 96 שעות, ונעשה את זה גם בפחות".
לדבריו,"יש רצון של כולם לייצר רפורמה שהמציאות תהיה יותר טובה וקלה, לכולנו יש אותן מטרות, אבל אנחנו צריכים את ההשעיה הזאת. כך שבסוף החודש הזה לא יהיה חוק בפועל".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר: "חוק התמרוקים יהיה גם יהיה, והתקנות יאושרו בהקדם האפשרי. משרד הבריאות יהיה אחראי לכך. החוק הזה מאוד חשוב. הוא מבטא את ההתמודדות האמיתית עם יוקר המחיה". הוא הסביר כי "יש אוכלוסיה שלמה שלא נהנית משימוש בתמרוקים, מפני שיוקר המחיה לא מאפשר להם לקנות את זה. אנשים לא קונים משחות שיניים, ולא משתמשים מספיק בסבון. גם אני היית במצב כזה בילדותי". לדבריו של ראש מטה שר האוצר, נדב שינברגר,  "מה שקרה פה היום, זה שמי שרצו למנוע תחרות, ניצחו".
משיכת התקנות מעוררת שאלות משפטיות לגבי יישום הפרק מתוך חוק ההסדרים העוסק באסדרת ענף התמרוקים, אותו אישרה הכנסת בדצמבר 2016, ואמור להיכנס לתוקפו בסוף החודש הנוכחי. החוק שאושר קובע כי מדינת ישראל תאמץ רגולציה המקצרת משמעותית הליכים, באמצעות דיווח של היבואן ופיקוח בשווקים, תוך הקפדה על שמירת בריאות הציבור והחמרת העונשים הפליליים. זאת במטרה להגביר את התחרות בשוק והורדת מחירים. במסגרת החוק נקבע כי פרטי ההסדר והדרכים לביצועו ייקבעו בתקנות, שכאמור נמשכו היום בחזרה.
מהסתדרות הרוקחים נמסר בתגובה להחלטה: הסתדרות הרוקחים בישראל תמכה וממשיכה לתמוך ברפורמה שנועדה להוריד את מחיר מוצרי הפארמה. אנו גאים במשרד הכלכלה על המהלך ומחזקים את ידיו של שר הכלכלה אלי כהן במאמציו להוריד את עלויות המחיה. אנו תומכים בכל מהלך שיביא לפתיחת השוק ולהורדת חסמים ביורוקרטיים שבסופו של דבר הציבור משלם עליהם במיטב כספו.