מנהל רשות המסים, משה אשר, ממליץ להאריך את נוהל גילוי מרצון שאמור להסתיים ביוני. אשר יבקש את אישור היועץ המשפטי לממשלה להאריך את הנוהל לנוכח הנסיבות החדשות שנוצרו ולאפשר לנישום שביצע עבירות על חוק איסור הלבנת הון לדווח על כך. על פי הערכות, הנוהל החדש יוארך עד סוף 2016. נזכיר שנוהל הגילוי מרצון כבר הוארך בסוף 2015. עוד לא ברור אם היועצים המשפטיים יסכימו להארכת הנוהל, שכן הוא מהווה מבחינה מסוימת מתן פרס לנישומים שלא דיווחו על פי הוראות החוק.



למרות זאת ההחלטה ברשות המסים התקבלה בעקבות אישור ועדת החוקה של הכנסת להתייחס למעלימי הכנסות בסכומים הגבוהים ממיליון שקל בשנה כמי שביצעו "עבירות מקור". עקב כך רף הענישה יהיה גבוה יותר ותגבר היכולת לנקוט הליכים פליליים כנגדם. במסגרת הנוהל החדש חשפו יותר מ־4,000 נישומים פרטיים את חשבונותיהם, והיקף ההון הלא מדווח נאמד ב־15 מיליארד שקל. גביית המס בזכות המהלך נאמדת ב־1.5 מיליארד שקל. ברשות המסים סבורים שהרחבת מהלך הגילוי גם לנישומים שביצעו עבירות הלבנת הון עשויה להגדיל את פוטנציאל ההון שנחשף ואת ההכנסות במיליארדי שקלים.



עו"ד ד"ר משה שקל, ממשרד שקל ושות', מבקר את ההחלטה: "משעה שעבירות מס יהפכו להיות עבירות מקור, כפי שקובע החוק, כסף שזורם לישראל ממקומות אחרים בעולם - כתרומות או בדרך אחרת - עלול להפוך למשהו טמא והלכה למעשה ייאסר השימוש בו". לדבריו, "משמעות נוספת תהיה הגברה לא סבירה של כוחו של פקיד השומה גם במקרה של מחלוקות לגיטימיות עם הנישום. עצם האפשרות של רשות המסים לאיים על נישום בנקיטת הליכים עוד בטרם הרשעה שלא בטוח שכלל תבוא - מעניק לרשות המסים סמכות דרקונית".