“איני רוצה להיכנס לשמות ספציפיים שבחקירה, אבל אני יכול להבטיח שהטיפול בכל נישום ונישום נעשה לגופו של עניין – בין שמדובר בפוליטיקאי שנחקר ובין שבבר רפאלי”, כך מצהיר משה אשר, מנהל רשות המסים שיסיים בחודש הבא שלוש שנות כהונה, בראיון ל”מעריב־סופהשבוע” ובו הוא מתייחס לראשונה לחקירות האחרונות המתנהלות ברשות.



“אני לא מסמן מראש שום מטרה”, מוסיף ואומר אשר, “אולם סלב המקבל הטבה או הנחה בכסף או בשווי כסף חייב בתשלום מס על שווי ההטבה. זה נכון לגבי סוכני ביטוח המקבלים כרטיסי טיסה או הטבות אחרות בחו”ל, זה נכון לגבי סוכני נסיעות ולגבי כל גורם אחר. סלב המפרסם מוצרים חייב לדווח על ההכנסות כמו כל נישום אחר. המידע מגיע אלינו באמצעות יחידת המודיעין ולא אחת גם דרך פרסומים בתקשורת”.
 
בשבוע שעבר פורסם שבקרוב יגיעו לרשות המסים רשומות של לקוחות ישראלים מהבנק השוויצרי UBS. אשר טוען בתגובה כי “החלפת מידע בנושאי מס היא עניין רגיש שלוקח זמן, ואני באמת מקווה שבזמן הקרוב מאוד המידע יגיע. מדובר בישראלים המנהלים חשבונות בשווייץ שלא דווחו כחוק. אני מציע לאותם ישראלים לנצל את זכותם ולהקדים לדווח מרצון על פעילות זאת”.


ואם לא?
“אם נגלה בעצמנו, מצבם יהיה הרבה יותר קשה. בקרוב נתחיל להעביר מידע על פי הסכמים בינלאומיים על אזרחים אמריקאים המנהלים חשבונות בישראל. עד היום הוגשו 4,300 בקשות לגילוי מרצון על ניהול חשבונות, ההון שדווח הסתכם ב־15.7 מיליארד שקל והיקף גביית המס בגין פעילות זאת הסתכם בחצי מיליארד שקל. אני צופה שב־2016 נגבה 1.5 מיליארד שקל נוספים”.

מנהל רשות המסים, משה אשר. צילום: פלאש 90
מנהל רשות המסים, משה אשר. צילום: פלאש 90

 
מן המפורסמות הוא שרשות המסים חייבת לציבור מיליארדי שקלים, אבל אזרחים רבים פוחדים לדרוש את הכסף כדי לא להתעסק עם פקידי השומה. אשר עצמו מודע לציפייה שהרשות תחזיר ביוזמתה את הכסף.

"יש לי חדשות בעניין. באחרונה הקמנו צוות שמטרתו לבחון איך אפשר לסייע במיצוי זכויות המס ובהחזרי כספים המגיעים לשכירים ללא תיקים במס הכנסה. זה כולל מקרים של נכים, עיוורים, עולים חדשים, כאלה שאושפזו או סתם נישומים המבקשים פריסת מס בעסקאות מיסוי מקרקעין. בימים אלה שלחנו ל־1,700 נישומים הודעות שלפי המידע שברשותנו, הם זכאים להחזרי מס וכל שעליהם לעשות זה סימולציה המצביעה על גובה ההחזר. עד לשבוע שעבר הוגשו כ־30 בקשות בלבד. בכל מקרה, אני לא מתכוון להסתפק בתוצאות אלה ומתכוון להגדיל את המודעות דרך קמפיין באינטרנט שמעודד את מיצוי הזכויות".