ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל תמשיך היום (שלישי) בדיוניה בכל הנוגע לאישור השימוש בסעיף 52 במתווה הגז. בישיבה היום ישתתפו נגידת בנק ישראל קרנית פלוג והממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה.



הנגידה תומכת בעקרונות המתווה והיא מתכוונת לומר את דעתה בישיבת הוועדה. באוגוסט 2015, במהלך הרצאה בפורום מתמחים בבית המשפט העליון בירושלים, הביעה פלוג לראשונה את דעתה בנוגע למתווה. היא הבהירה שהמתווה שאליו הגיע הצוות הבין־משרדי שטיפל בנושא משפיע הן על תקציב המדינה הן על יוקר המחיה.



"בנסיבות שנוצרו, עמדת בנק ישראל היא שהמתווה החדש נותן מענה סביר לצורכי המשק, ובפרט לצורך זירוז חיבורו של צינור גז נוסף וקידום פיתוח מאגרי 'לווייתן' ו'כריש־תנין'". עם זאת, פלוג הוסיפה: "כדרכו של משא ומתן, המתווה אינו משיג את התוצאה האידיאלית, אך יש בו יתרונות רבים למשק. משום כך בנק ישראל תומך בעיקרי המתווה ובהתקדמות ליישומו".



לדבריה, המתווה שהושג באמצעות הצוות שבראשו פרופ' יוג'ין קנדל (שסיים את תפקידו כיו"ר המועצה הכלכלית) מסדיר מגוון נושאים במשק הגז שהיו נתונים באי ודאות, ובכך יאפשר הסדרה יציבה יותר של משק הגז, שתקל את קידום המימון והפיתוח של המאגרים.



כמו כן אמרה כי דווקא המתווה הנוכחי יאפשר בסופו של דבר יתירות באספקה ומבנה שוק תחרותי יותר מהנוכחי. המתווה תומך גם בהשגת יעד הממשלה לאפשר את מימושם של חוזי היצוא עם מצרים וירדן משיקולים כלכליים ומדיניים.



אחת הביקורות נגד המתווה הייתה שהוא אינו מבטיח אספקת גז נאותה למשק הישראלי (בגלל עסקות היצוא), וכן אינו מבטיח תחרות על המחיר. הנגידה מתייחסת ללוח הזמנים (עד 2020) לפיתוחו של מאגר "לווייתן", וממליצה: "לפני אישורו הסופי של המתווה חשוב שייקבעו אבני דרך להתקדמות בפיתוח מאגר 'לווייתן' וחיבורו למשק הגז הישראלי, ושיוחלט על הצעדים שיינקטו אם קצב הפיתוח לא יהיה בהתאם למוסכם".



לדבריה, "חשוב מאוד שאם עיכוב הפיתוח ימנע את היווצרותו של מבנה תחרותי יותר מהנוכחי בשוק הגז, יוגדרו מהלכים חלופיים שיקדמו במקרה זה את חיבורם של מאגרי הגז למשק הישראלי במהירות האפשרית, לצד מנגנון שיגן על הצרכנים בישראל מפני תמחור מונופוליסטי".



כזכור, במסגרת המתווה הסופי התבקשו חברות הגז (קבוצת דלק ונובל) למכור את אחזקותיהם במאגרי "תנין" ו"כריש", ולצמצם את אחזקותיהם ל־25% בקידוח "תמר", תוך יציאתה המוחלטת של קבוצת דלק. עוד סוכם מבנה המחיר שיעמוד על החל מ־4.7 דולר ליחידת חום. במקביל התחייבו חברות הגז שלא למכור את הגז ליצוא במחיר הנמוך מזה הקבוע לשוק הישראלי, ואם בכל זאת יעשו כן - המחיר המקומי יותאם לכך.



ועדת הכלכלה תזמן בדיוק בעוד שבוע את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר האנרגיה יובל שטייניץ להופעה בפניה. אז יסתיים סבב ההתייעצויות, אך מכל מקום צפויים המתנגדים למתווה לעתור לבג"ץ בניסיון אחרון לעצור אותו.