חברת דירוג האשראי  Fitch אישררה אתמול (שישי) את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה A עם תחזית יציבה. החברה הסבירה את החלטתה במעמדה הכלכלי והשלטוני המוצק של ישראל, אך מנגד יחס ציינה  בדאגה את המצב הגיאו-פוליטי באזור.
החברה כתבה בין השאר בהחלטתה, כי "גרעון הממשלה הצרה הצטמצם לרמה של 2.8% מהתוצר בשנת 2014, הנתון הנמוך ביותר מאז 2008 ופחות מהתחזית הרשמית שעמדה על 3.2% מהתוצר בתום הרבעון השלישי של השנה. נתון זה משקף תת-ביצוע של הוצאות וקפיצה בהכנסות ברבעון האחרון של השנה. ייתכן ותקציב המדינה לשנים 2015-2016 לא יאושר עד לרבעון הרביעי וכך יתאפשר לממשלה החדשה לגבש את תכניותיה הפיסקליות. בהיעדר תקציב, הכלל הפיסקלי מותיר את רמת ההוצאה ללא שינוי במונחים ריאליים, ומאפשר צמצום נוסף של הגרעון. תחזיות מקדימות מצביעות כי בשנת 2016 תיתכן מדיניות פיסקלית מרחיבה יותר של הממשלה.
עוד כתבה החברה בהחלטתה, כי "החוב הממשלתי ביחס לתוצר עומד על 67.1% בתום שנת 2014. יחס החוב לתוצר נמצא במגמת ירידה אך עדיין גבוה באופן יחסי לנתון החציוני של מדינות הייחוס שעומד על 46.8% מהתוצר. ירידה נוספת של החוב צפויה במהלך התקופה החזויה.  חברת הדירוג קובעת כי הגמישות המימונית היא גבוהה, השוק המקומי עמוק ונזיל עם גישה לשווקי ההון הבינלאומיים. החברה מציינת כי במקרה של טלטלה בשווקים, קיימת תכנית להנפקת אגרות חוב על-ידי ארגון הבונדס ואפשרות להנפיק בערבות ממשלת ארה"ב. מבנה החוב מצוין אף הוא כנקודה חיובית. המאזן החיצוני של המדינה מהווה נקודת חוזקה, וב-Fitch צופים כי הוא ימשיך וישתפר. הפקת הגז אמורה להבטיח עודף מתמשך בחשבון השוטף, שלפי תחזית חברת הדירוג יעמוד בשנים 2015-2016 על ממוצע של כ-3% מהתמ"ג". 

החברה מעריכה כי הון רב ימשיך לזרום לישראל באמצעות השקעות זרות ישירות (FDI) כך שעתודות ההון הזר של המדינה יתחזקו כמו גם מעמדה של ישראל כמלווה נטו מול העולם. נתון זה יעמוד לפי הערכת Fitch על כ-33.1% מהתמ"ג בסוף 2014, בהשוואה לנתון החציוני של מדינות הייחוס של ישראל העומד על 14.2% מהתמ"ג (עבור מדינות בדירוג 'A').  פיץ' מציינת עוד כי, "הצמיחה במשק היא חזקה יותר ותנודתית פחות בהשוואה למדינות הייחוס של ישראל, חרף תנודות מזדמנות הקשורות בעימותים (גיאו-פוליטיים). צמיחת התמ"ג הריאלית הצביעה על התאוששות ברבעון הרביעי של השנה ועמדה על 6.8% מהתמ"ג בקצב שנתי, לאחר שהמבצע הצבאי בעזה הוריד אותה לרמה של 0.2% מהתמ"ג ברבעון השלישי של 2014".
פיץ' רומזת שללא המצב הגיאו פוליטי דירוג האשראי של ישראל היה גבוה יותר שכן לדבריה "הסיכונים הגיאופוליטיים מכבידים על דירוג האשראי של ישראל. מה עוד שהסיכוי לשיפור בתחום זה פחת בגלל הממשלה החדשה שהוקמה"  במשרד האוצר הגיבו בסיפוק והחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו אמרה: "אשרור הדירוג על ידי FITCH מהווה עדות לקביעת ויישום מדיניות פיסקאלית אחראית. הורדת יחס החוב תוצר וניהול מיטבי של החוב, תורמים לחסינותו של המשק הישראלי מפני זעזועים".