שבוע המסחר בבורסה נפתח אתמול בצל האירוע חסר התקדים של מתקפת הטילים מאיראן. החששות המוקדמים הביאו לירידות שערים חדות וזינוק בשער הדולר. בפועל, העובדה שמתקפת הטילים נהדפה והסתיימה בנזקים מועטים, וככל הנראה ללא תגובה ישראלית, הרגיעה את השוק.

הצרכנים הישראלים לא מתרגשים מהאיראנים: קנו היום באשראי ב-688 מיליון

התאוששות: עלייה במכירת דירות בדצמבר-פברואר

המסחר התנהל במחצית הראשונה של יום המסחר תוך נטייה לירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב־0.3%־0.4%. לקראת סיום המסחר, התהפכה המגמה ומדד ת"א 35 עלה ב־0.35% בהובלת מניות הבנקים. עליות בולטות במיוחד נרשמו במניות התעשיות הביטחוניות כמו אלביט, וכן במניות חיפושי הנפט כמו דלק ורציו פטרוליום. העליות בנפט מוסברות בהערכות להמשך עליות מחירי הדלק.

מחזורי המסחר היו גבוהים ממיליארד שקל. יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת המסחר בבורסה, אמר: "אנחנו פותחים את המסחר בבורסה כרגיל. בורסה פתוחה משמעותה חוסן כלכלי של מדינה - ואל לנו לפגוע בכך". האנליסטים התייחסו בצורה כמעט אחידה להתפתחויות הביטחוניות מול איראן. בסקירת בנק הפועלים נכתב כי "בעיניים של משקיעים זרים, התרחישים השליליים כנראה יקבלו משקל גבוה, וההשפעה הכוללת לכך על השווקים בטווח הזמן הבינוני צפויה להיות שלילית - גם אם האירוע לא ימשיך להידרדר".

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

לדבריהם, "הסיכון הגיאופוליטי והסיכון הפיסקלי של ישראל עולים בטווח הקצר, וזה אומר שהסיכויים להפחתת דירוג האשראי של המדינה עלו. תוצאות המתקפה אינן חמורות יחסית, והפיחות שיקף את סיכון התגובה מאיראן ולכן המגמה בטווח הקצר פחות ברורה. עם זאת, הגירעון התקציבי וסיכוי גבוה להפחתת דירוג עשויים להמשיך ולהחליש את השקל בשבועות הקרובים".

יוני פנינג, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, כתב כי "עליית מפלס החששות לעליית מחירי הנפט מגבירה את החששות לגל אינפלציה". ב'לידר שוקי הון' קבעו כי ההסלמה בעימות מול איראן תומכת בעלייה במחירי הנפט בעולם ולפיחות בשקל, לפחות בטווח הקצר, אך מוקדם מדי לדעת כיצד האירועים יתפתחו. הכלכלה הישראלית מתאוששת בקצב מהיר יחסית, למעט ענף הבינוי והתיירות הנכנסת. בנק ישראל שם דגש על יציבות בשער החליפין, ונמנע מלהוריד את הריבית. רגישות זו צפויה להימשך. אנחנו ממשיכים לחשוש מלחצי אינפלציה".

המסחר בדולר יתחדש היום בצל המלחמה. על פי האירועים בבורסה, נראה שלא צפויה בשער החליפין דרמה שתצריך את התערבות בנק ישראל כפי שהיה בתחילת המלחמה בעזה. בינתיים, קיים חשש מוחשי כי לאור העימות מול איראן, חברת דירוג האשראי הבינלאומי S&P עלולה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בהודעה שתפורסם תוך כמה שבועות. בדירוג עד כה, שעמד על AA מינוס, לא הובאה בחשבון חזית עם איראן.