אליסה גבירץ, מייסדת Liquid360, מספרת כי הרעיון להקמת הסטארט־אפ נולד כשהילדה הצעירה שלה, אז בת חמש, נעלמה מחדר המלון בניו־יורק שבו היא ומשפחתה שהו. "את תמיד מדמיינת שהאבטחה עובדת בצורה מושלמת, בדיוק כמו בסרטים", היא אומרת. "גם אני חשבתי כך". גבירץ הבחינה במערך המצלמות במלון והניחה כי קצין הביטחון במקום יצליח לאתר את בתה מיד. אלא שהמאבטח לא הצליח לזהות את בתה על קיר המסכים העצום, שהציג את נופי המצלמות ברחבי המלון. היא החליטה לוותר על פיד הווידיאו והחלה לחפש במלון, קומה אחר קומה, עד שלבסוף איתרה את בתה.

"התמונה משתנה"

האירוע הזה גרם לה לייסד את Liquid360, פלטפורמה שמציגה לאנשי האבטחה תמונה תלת־ממדית אמיתית באמצעות מצלמות האבטחה הקיימות. "בעזרת Liquid360, התמונה ממש משתנה", אומרת גבירץ, מהנדסת חומרים, שנולדה בטורונטו ועלתה לארץ לפני שבע שנים. "Liquid360 משתמשת בציוד האבטחה הקיים כדי לתת תמונה אמיתית שאפשר להבין מיד. המפעיל מבין והשומר בשטח יכול לראות דרך קירות, סביב פינות ואפילו דרך הקומות של בניין רב־קומות, וליהנות מיתרון טקטי מוחלט". גבירץ זכתה לאחרונה בפרס "יזמיות נשים - הדור הבא" לשנת 2024, בחסות קבוצת לוצאטו, שנערך בכנס פסגת המנהיגות של ה"ג'רוזלם פוסט".

ערן ג'דווב, מייסד שותף ו־CTO, שעבד בעברו בתחום הביטחוני, הן בצה"ל והן כאזרח, ומי שיצר את מערכת האבטחה לכלא המאובטח ביותר בישראל ובו פעילי טרור, שהה מספר שנים בארה"ב. הוא הבחין שלא נעשה שימוש במצלמות אבטחה באופן יזום ומונע. "ראינו את כל אירועי הירי הפעילים, והיו מצלמות מסביב, אבל המצלמות האלה לא סיפקו אבטחה, כי אבטחה היא מניעת הנזק. המצלמות האלה היו כלי נהדר לניתוח לאחר מעשה, אבל המצלמה לא יכולה להגן על אף אחד".

"לתמרן בין הקומות"

כאשר צוותי אבטחה מנסים לפענח שורה של מסכי וידיאו עצמאיים, הם צריכים לנסות להבין היכן מתרחשים האירועים במקום שהם מגינים עליו, וזה מאוד קשה. לעומת זאת, כאשר צופים במסך אחד, המציג את הפיד של המצלמות אל תוך תמונה אחת מגובשת באמצעות Liquid360, יש להם הבנה טובה יותר של המתרחש וכיצד והיכן ניתן לפרוס את צוותי האבטחה או את המגיבים הראשונים.

גבירץ מסבירה כי התצוגה שמקבלים על ידי Liquid360 מספקת הקשר למשתמש ומאפשרת תגובה מהירה הרבה יותר בעת צפייה באירוע בטאבלט. "אנחנו מגבירים את האבטחה. כולם משחקים במשחקי וידיאו ויודעים איך לראות את כל המגרש או להתמקד באזור קטן אחד. עם Liquid360 אפשר לעשות את אותו הדבר. לתמרן מקומה לקומה בבניין רב־קומות, לתמרן מבחוץ לפנים, הכל על המסך, זהה בכל מכשיר שתשתמש. יצרנו מישור חדש לניתוח, אבל חשוב מכך, אתה בעצם מציג לצופה משהו שהמוח שלו כבר התפתח כדי להבין".

גבירץ מציגה דוגמה כיצד ניתן להשתמש במערכת Liquid360 ביעילות. "תאר לעצמך שמופעלת אזעקת אש", היא אומרת. "במקום לשלוף את תוכניות הבניין או את המפה מהארון בתחנה, ולהניח אותן על מכסה המנוע של הרכב של מפקד צוות הכבאות, עכשיו אתה שולף את זה בטאבלט, ותוכל לראות את כל מה שקורה בזירה בזמן אמת. בין אם מדובר באנשי הצוות שלך או במגיבים ראשונים שמגיעים למקום, שאינם מכירים את האתר. יש לזה השפעה אדירה, כי אתה לא צריך לדבר במונחים של צד מערבי או מזרחי, נותנים הכוונה פשוטה לזה שמימינך, או משמאל. יש לכל הצוות במקום תמונה ושפה משותפים".

"קל לשימוש"

הפלטפורמה של Liquid360 משתלבת עם מערכות קיימות, לרבות מכ"ם, אנליטיקה, זיהוי פנים, זיהוי לוחיות רישוי, מל"טים, מצלמות גוף, בקרת גישה, מערכות אזעקת אש ומצלמות וידיאו. "עכשיו אתה מקבל תמונה מגובשת, תמונה שיש בה הקשרים, יש לך באמת הבנה של מה קורה ואיפה זה קורה", היא מסבירה.

יתרון נוסף שמציגה Liquid360 הוא שנדרשת לצוות האבטחה תקופת הכשרה קצרה יותר מהרגיל, כדי לשלוט בטכנולוגיה, שהיא הרבה יותר ידידותית למשתמש מאשר ניטור סטנדרטי של וידיאו אבטחה. Liquid360 נבחנת בימים אלה בפרויקטי פיילוט שונים, ביניהם של עיריית ירושלים, שב"כ והמנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת). היא נמצאת בשימוש גם בארה"ב.

גבירץ אומרת כי שוק עולם האבטחה (בשטח) מוערך בכ־140 מיליארד דולר בשנה. הנזק לעסקים ברחבי העולם, עקב כשלים באמצעי האבטחה, נאמד בכטריליון דולר בשנה ומתוכם כ־250 מיליארד דולר בארה"ב, דבר שמצביע על ביקוש משמעותי למוצר בשוק. "אנחנו מאמינים שבעוד כמה שנים, כל עולם האבטחה ייראה כמו Liquid360, כי זה פשוט הרבה יותר קל לשימוש וכל כך הרבה יותר אינטואיטיבי. אני ממש מתרגשת ממה שאנחנו עושים. כל בוקר אני מתעוררת מוכנה ללכת לעבודה", גבירץ אומרת בחיוך.

ד"ר אסתר לוצאטו, מנכ"לית קבוצת לוצאטו, ותמר לוצאטו ראש הפיתוח העסקי והשיווק, סיכמו את התחרות: ״אומנם התחרות הייתה קשה מאוד עם מועמדות מצוינות, אבל אליסה נבחרה בין היתר מאחר שהציגה חזון סדור לשיפור הביטחון האישי - מטרה שמקבלת משנה תוקף וחשיבות בתקופה המורכבת שאותה אנחנו חווים. אנחנו מאחלות לה המון הצלחה ומחכות לראות מה תעשה עוד בהמשך״.