"אני לא רואה שום תסריט שנוכל לחזור לשגרה ללא מלחמה בצפון. אני לא רואה באופק פתרון מדיני. חגגתי השבוע 64 ועברתי את כל המלחמות בצפון, ואני מכיר היטב את הצד השני. שום הסכם איתם לא מחזיק מים", אומר ל"מעריב" דובי אמתי, נשיא המגזר העסקי ותושב מטולה.

לדבריו, "אם בניגוד לצפוי ייחתם הסכם מדיני, הוא חייב לכלול נסיגה של חיזבאללה הרבה יותר ממה שסוכם בהחלטה 1701. צריך הסכם שירחיק אותם הרבה מאוד ממטולה. התנאי להסכם מדיני הוא הסרת האיום של ירי תלול מסלול של 15 ק"מ ומעלה. הסכם כזה חייב לכלול הכנסת כוח רב־לאומי, ולא בדיחה מצחיקה שקוראים לה כוח יוניפי"ל. לדעתי, כל זה לא יקרה, ולכן לא תהיה ברירה אלא להיכנס למלחמה. לא צריך לחשוש מהם. בכל מקרה, אנחנו חייבים לחזור עד 1 בספטמבר הביתה".

לדברי אמתי, "אחד הדברים שמשפיעים עליי הוא פטירתו של אבא. הוא היה בן 90, ואני דור רביעי במטולה. כשפיניתי אותו ממטולה והסברתי לו שאין ברירה, הוא הסתכל בעיניים בוהקות ושאל 'למה?'. הורדתי אותו למלון בטבריה וכעבור שבועיים־שלושה דרש לחזור הביתה. לא יכולתי להחזירו, כי מטולה הייתה נטושה. מאותו רגע חלה הידרדרות במצבו. אבא היה בריא באופן יחסי לגילו, והוא נפטר משברון לב".

והוא מוסיף: "השבוע חגגתי 64, ולא האמנתי שאחגוג את האירוע מחוץ למטולה. הייתי מאשפז את האנשים שהיו מציגים בפניי תסריט כזה. מאז שגויסתי למילואים בצפון עם משימות לא פשוטות, החלטתי שהתרומה הכי טובה היא לצבא ולא במישור האזרחי. עד היום ספגנו 17 פגיעות ישירות ויש נזקים סביבתיים. מה שיותר חמור הוא שאני רואה שהקהילות, שהיו עד היום מגובשות, מתפרקות ומתפזרות. החיבורים אינם חיבורים, וזה קורע את הלב".

על הבטחות הממשלה שאינן מתקיימות הוסיף: "זה בדיוק הרגע שאני צריך להחליט אם אני ממשיך בשירות הצבאי כאל"ם במילואים, או יוצא למלחמה אזרחית. אם אראה שאין תוכנית אמיתית ואין ניהול של המשבר מהצד הממשלתי - אפעל בכל הכוח. הגשתי למשרד האוצר תוכנית עם כל התסריטים ואמרתי מה צריך לעשות. כרגע אני לא רואה שיש קופסה תקציבית סגורה לשיקום הצפון בנושא החוסן האזרחי, ודקה אחרי סיום המלחמה בנושא שיקום התשתית".

על שיתוף הפעולה עם שר האוצר ומקבלי ההחלטות אמר: "השבוע הוחלט לשלם למעסיקים רטרואקטיבית מינואר ועד סוף 2024 פיצוי נוסף של 20% בגין ההוצאות הסוציאליות ששולמו לעובדים, ומדובר בכ־4 מיליארד שקל. זה אירוע תקדימי שניתן לזקוף לזכותו של שר האוצר".