היום (רביעי) אישרה ועדת הכלכלה בראשות דוד ביטן את הצעת החוק שהביא שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת למנוע פגיעה בייבוא המקביל באמצעות קנסות ענק עד גובה של 100 מיליון ש״ח.

החוק החדש שיעלה בקרוב להצבעה בקריאה שניה ושלישית בכנסת יאסור על יבואנים ישירים לבצע מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע ייבוא מקביל ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף. יבואן רשמי שיעבור על החוק יהיה צפוי לקנס של עד 100 מיליון ש״ח. 

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת: ״אני מברך את ועדת הכלכלה ואת חברי דוד ביטן יו״ר הועדה על אישור ההצעה החשובה שתאפשר להגביר את התחרות בייבוא ולפתוח את השוק לייבוא מקביל ללא הפרעות הייבואנים הרשמיים.

"לצערנו אזרחי ישראל התרגלו לשלם הרבה יותר על מוצרים שבאירופה עולים הרבה פחות. חלק מהבעיה היא חוסר תחרות וריכוזיות של הייבוא. זהו צעד אחד לקראת צעדים נוספים בתוכנית רחבה שמטרתה לפתוח את השוק לתחרות, לפרק את המונופולים ולהוריד מחירים. אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו הרבה יותר בגלל כשלים בשוק״.

כאמור, החוק אושר במסגרת הסכמות בוועדת הכלכלה בדיון על הגבלת כוחם של ספקים במסגרת חוק ההסדרים – יוקפאו מיזוגים של ספקים גדולים עם ספקים קטנים ובינוניים. הוועדה בראשות ח"כ דוד ביטן המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק ט"ז מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024 (חוק ההסדרים), העוסק בהגברת התחרות בענף המזון והטואלטיקה.

בדיון היום עסקה הוועדה בסעיפים בנושא צמצום כוח השוק של ספקים, לאחר שבישיבות הקודמות חלה התקדמות מסוימת. היו"ר ביטן פתח את הישיבה והזכיר כי הוא מצפה מהאוצר להביא תוך זמן קצר רפורמה שתטפל גם בנעשה ברשתות השיווק.

המשמעות: ספק שמחזור המכירות שלו היה ב-2021 מעל 320 מיליון שקל לא יוכל לקנות ספק שהמחזור שלו מעל 30 מיליון שקל למשך שנה וחצי; היו"ר ביטן: צריך לעצור את הריכוזיות וההשתלטות של חברות על כל השוק – ולתת הזדמנות לוועדה הממשלתית להגיש המלצות

עוד הזכיר היו"ר ביטן כי בדיונים הקודמים עסקה הוועדה בשאלת גודלם של הספקים שלא יוכלו להתמזג, וכן בסעיף שיאפשר הקלות בפתיחת סניפים לרשתות שיווק שימכרו 55% ממחזור המכירות מוצרים של יצרנים קטנים ובינוניים. נציג האוצר, גל ברנס, התייחס לכך ואמר כי חשוב לעצור את המיזוגים כדי לאפשר לוועדה הממשלתית שהוקמה להציג מסקנות מבלי שיהיו שינויים בשוק בזמן הזה.

מנכ"ל טמפו, ג'ק בר, טען כי ההצעה תביא להקפאת כל הפעילות העסקית לשנתיים, והיו"ר ביטן הזכיר כי הוועדה אפשרה לחרוג מכך במקרים בהן לא תהייה השפעה על התחרות או במקרים של מיזוג חברה חדלת פירעון. בר הוסיף וביקש כי ההקפאה לא תחול גם במקרים שיש למיזוג השפעה מיטבית על התחרות.

נציג רשות התחרות, איל שפירא, הגיב לכך ואמר כי תיקון כזה ייתר בפועל את החקיקה. הוא הוסיף כי אפשר להעלות את ההגבלה ברף העליון כך שתחול על ספק גדול לפי חוק המזון, כך שהחברות הקטנות יוכלו להימכר רק לחברות בינוניות, כאלה שהמחזור שלהן עד כ-320 מיליון שקל, אבל לא להימכר לחברות הגדולות. היו"ר ביטן אמר כי אפשר לקצר את הוראת השעה משנתיים לשנה וחצי, כדי לזרז עוד יותר את פעילות הוועדה הממשלתית.

ח"כ מאיר כהן אמר כי הוא מכבד את טמפו, אבל הממשלה לא יכולה להרשות לעצמה שלא לטפל ביוקר המחייה. בר השיב כי הם הראשונים שיש להם אינטרס להוריד את יוקר המחייה. כהו השיב: "זה לא האינטרס של חברות המזון בישראל, ממש לא. זה נחמד שאתם באים עם סיסמאות אבל אתם חלק מהמשוואה ואין לכם אחריות להורדת יוקר המחייה". 

עוד סיפר ח"כ כהן, כי רעייתו לקחה את נכדתם לטיול בפריז ונכנסה לרשת שיווק לקנות מברשת שיניים, ושאלה אותו למה בפריז זה עולה 50% פחות. עוד אמר כהן כי הוא תומך בקיצור הוראת השעה לשנה וחצי. היו"ר ביטן אמר כי הכוונה היא לתת לממשלה הזדמנות, באמצעות הוועדה הממשלתית לעניין הריכוזיות, לטפל בכל הבעיות. הוא הוסיף כי גם הציבור צריך לשנות גישה, והזכיר בהקשר זה את מחאת הקוטג'.

עו"ד אלדד כורש, המייצג את התאחדות התעשיינים, הזהיר שההגבלות יעלו את המחיר ואמר כי הדבר דומה למישהו ששבר את היד ושמים לו גבס על הרגל. "לא רק שלא טיפלו בבעיה, עכשיו הוא גם צולע", אמר. הוא קרא להגביל מיזוגים רק עם ספקים גדולים מאוד, כאלה שמחזור המכירות שלהם מעל מיליארד שקל, וטען כי החברות הבינוניות יכולות לחולל תחרות. באשר לרף התחתון אמר עו"ד כורש, כי מחזור של 25 מיליון הוא נמוך מדי ומדובר בחנות מכולת.

היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי צריך לעצור את הריכוזיות, ומאחר שיש השתלטות של חברות על כל השוק אין תחרות. הוא שב וקרא לתת הזדמנות לוועדה הממשלתית לקבל החלטות, והזכיר כי יימסר דיווח לוועדת הכלכלה. הוא הוסיף כי הסכים לקצר את משך ההקפאה, ואמר כי הוא לא יודע, למשל, אם היה נכון לאפשר בעבר את מיזוג שטראוס ועלית והכוונה היא לא לחזור על טעויות עבר.

עוד דרש היו"ר ביטן התייחסות לגבי טיפול ברשתות השיווק. נציג האוצר ברנס התייחס לכך ואמר כי בוועדה הממשלתית יבחנו כל שרשראות הערך, אך הוסיף כי הוא לא יודע להתחייב על הצעת חוק כזאת או אחרת.

נציגת התנועה לאיכות השלטון, עו"ד תמר באום, התייחסה גם היא לסעיף הנוגע לרשתות השיווק ואמרה כי התמריץ המוצע לא טוב מאחר שהוא כולל גם מכירות של המותג הפרטי, ולכן לא יגדיל בהרבה את המוצרים של הספקים הקטנים והבינוניים על המדף. ברנס השיב כי אם נוציא את המותג הפרטי הסעיף לא יהיה רלוונטי.

היו"ר ביטן אמר כי כל עניין רשתות השיווק צריך בחינה רצינית ולא טלאי על טלאי, הוא הכריז על הפסקה בדיון בניסיון להגיע להסכמות, ושב ודרש מהאוצר להתייחס לכך.

לאחר ההפסקה הציג היו"ר ביטן את הסיכומים, לפיהם איסור המיזוג יחול על חברות שהן ספק גדול, עם מחזור של מעל כ-320 מיליון שקל נכון ל-2021. בנוסף המחזור המינימלי יעלה ל-30 מיליון שקל, כך שחברות גדולות לא יוכלו להתמזג עם חברות שמחזור המכירות שלהן מעל 30 מיליון שקל נכון ל-2021. הוא הוסיף כי בעוד 7 חודשים תקבל הוועדה דיווח על היישום, ואם יהיו לכך השלכות שליליות ביקש שהאוצר יפעל לתיקון המצב.

לפני תום הישיבה קרא היו"ר ביטן שוב לאוצר להתייחס גם לנושא הטיפול ברשתות השיווק, ובמסגרת הוועדה הממשלתית להביא המלצות לא רק בעניין הספקים. הוא אף ביקש כי חברי הוועדה הממשלתית ישמעו, באופן חריג, גם את חברי הכנסת, ואמר כי הם לא פחות חשובים מכל שאר הגורמים. הוא הודיע כי ההצבעה תתקיים בתחילת השבוע הבא, לאחר שיפורסם נוסח הכולל את התיקונים לאחר ההסכמות.