ההוצאות הביטחוניות ברחבי העולם הגיעו לשיא חדש של יותר מ-2,440 מיליארד דולר בשנה שעברה על רקע המלחמות באוקראינה וברצועת עזה ומתיחויות ביטחוניות באזורים נוספים בעולם - כך עולה מדוח חדש של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI).

השנה יותר מכל: חג של המשכיות, אחדות וניצחון האתגרים
הסיוע לישראל: הגזר של בית הנבחרים והמקל של ממשל ביידן

מהנתונים בדוח עולה כי ההוצאות הביטחוניות הכוללות המשיכו לעלות זאת השנה התשיעית ברציפות והגיעו לסכום של 2,443 מיליארד דולר, עלייה של 6.8 אחוזים לעומת ההוצאות בשנת 2022 והעלייה השנתית החדה ביותר מאז 2009. מדובר בסכום הגבוה ביותר שמכון המחקר תיעד בשישים שנות פעילותו.

הדוח הראה כי בפעם הראשונה אי פעם, חלה עלייה בהוצאות הצבאיות בכל חמשת האזורים הגיאוגרפיים העיקריים בעולם - אירופה, אפריקה, המזרח התיכון, אסיה ואוקיאניה ויבשות אמריקה. התקציב הביטחוני הממוצע כחלק מכלל הוצאות הממשלה עלה לרמה של 6.9 אחוזים, עלייה של 0.4 אחוזים לעומת השנה הקודמת, וההוצאה הביטחונית העולמית לאדם הגיעה לסכום של 306 דולר, הגבוהה ביותר מאז 1990.

ארה"ב נותרה במקום הראשון בהוצאות הביטחוניות עם סכום של 916 מיליארד דולר, 68 אחוז מכלל ההוצאות של ברית נאט"ו. עם זאת, מרבית חברות נאט"ו האירופיות הגדילו את ההוצאות הביטחוניות שלהן באופן משמעותי, על רקע המלחמה באוקראינה, וכעת הן מהוות יחד 28 אחוז מכלל ההוצאות של הברית, הנתון הגבוה ביותר מזה עשור.

במקום השני ניצבת סין שהשקיעה סכום מוערך של 296 מיליארד דולר בהוצאות ביטחוניות בשנה שעברה, עלייה של שישה אחוזים לעומת שנת 2022 והשנה ה-29 ברציפות שבה היא מגדילה את תקציב הביטחון. גם מדינות נוספות באזור הגדילו משמעותית את תקציב הביטחון - יפן עלתה ב-11 אחוז לסכום של 50.2 מיליארד דולר, וגם טייוואן רשמה עלייה של 11 אחוז והגיעה לסכום של 16.6 מיליארד דולר.

במזרח התיכון, הדוח מראה כי תקציב הביטחון של ישראל עלה ב-24 אחוז לרמה של 27.5 מיליארד דולר, וזאת על רקע המלחמה בעזה בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. סעודיה ניצבת במקום הראשון עם תקציב של 75.8 מיליארד דולר, עלייה של 4.3 אחוזים לעומת השנה הקודמת, בעוד שאיראן רשמה הוצאות של 10.3 מיליארד דולר, עלייה של 0.6 אחוזים.

"העלייה הגדולה בהוצאות הביטחוניות במזרח התיכון בשנת 2023 משקפת מצב שמשתנה במהירות באזור - מהתחממות של יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבין מספר מדינות ערביות בשנים האחרונות להתפרצות של מלחמה גדולה בעזה וחשש מסכסוך אזורי נרחב", הסביר דייגו לופז דה סילבה, חוקר בכיר בתוכנית להוצאות ביטחוניות במכון המחקר.