הרומן המורכב של ישראל ושל טורקיה נמשך כבר זמן רב, אך לאחר כמה שנים מתוחות ייתכן שנפתח בו פרק חדש. טורקיה הייתה ועודנה אחד היעדים התיירותיים הפופולריים ביותר, ומרבית הטורקים מצדם רק מחכים שנבוא לבקר. לכן הנהירה לטורקיה חוזרת ובגדול, ועל כך יעידו העומסים בנתב"ג, כפי שהיו בחג הפסח האחרון.

אבל לא רק המרחק הקצר והשפע שמציעה טורקיה לתייר הם הסיבות לכך שישראלים כה אוהדים אותה. המחירים - הו, המחירים - הם שמחזירים אותנו שנים אחורה, לימים שפויים יותר שידענו לפני שיוקר המחיה נכח באופן משמעותי כל כך בחיינו.

כבר בנוף של איסטנבול הנשקף מחלון המטוס יש משהו אופטימי. מלמעלה נראה הכרך הגדול במדינה כמו פסיפס מרהיב, צבעוני וססגוני, וכשיוצאים משדה התעופה, מתברר שלא רק המגוון ההיסטורי והקולינרי עשיר, אלא גם אנחנו התיירים, שתמורת חופן שקלים יכולים להרגיש כסולטנים.

הלירה הטורקית במגמת ירידה בשנים האחרונות, וערכה עומד היום על כ־0.23 שקלים. היחס לשער הדולר הוא אפילו עוד יותר נמוך - לירה טורקית אחת שווה ל־0.07 דולרים אמריקאיים.

מה משמעות הדבר עבורנו? שאפשר ללון במלון חמישה כוכבים ולהתפנק ברבע מהמחיר שאליו הורגלנו בישראל; ליהנות מארוחת צהריים דשנה ומפנקת במחירים מצחיקים או להסתפק במנת שווארמה בפחות מעשרה שקלים, כולל שתייה; וכמובן לעשות שופינג: לקנות בגדים, מוצרי קוסמטיקה ומכשירי אלקטרוניקה בפחות מחצי מחיר. זהו החלום הישראלי במיטבו.

לטוס על העכבר

מתברר שלא צריך לטוס לטורקיה כדי ליהנות מכוח הקנייה המוגבר של השקל מול הלירה. הישראלים, כידוע, אוהבים לקנות באינטרנט, ותקופת הקורונה רק העצימה את המגמה הזאת. הלבשה והנעלה, קוסמטיקה וטיפוח, מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים, מכשירי חשמל קומפקטיים לבית, ציוד לתינוקות, תוספי תזונה, מוצרי מזון ועוד. כל מה שאפשר לשלוח בדואר.

בעבר הלא מאוד רחוק לא התאפשר לבצע רכישות אונליין מטורקיה. המחירים באתרים היו קופצים למעלה אוטומטית כאשר המערכת זיהתה גולש ממדינה אחרת, הגם שממילא לא אושר בהם תשלום בכרטיס אשראי בינלאומי.

כיום הדבר כבר אפשרי. כמעט ללא פרסום חברת השילוח Yollando.com (יולנדו), שהוקמה בשנת 2016, הולכת וממתגת את עצמה כ"אמזון של המזרח התיכון". קראו לזה "קארמה", אבל בשל הקורונה סין נדחקת יותר ויותר ממפת ההזמנות שלנו. אז למה להזמין מהמזרח הרחוק כשאפשר לעשות זאת מהשכנה?

הסיפור של יולנדו התחיל כשסרדר גובנקיה, איש משפחה צעיר ויליד טורקיה שהתגורר בשוויץ, ניסה לבצע הזמנה באינטרנט. בעודו מספר את סיפור הקמת העסק, הוא מצליח לעורר השראה, עד שאי אפשר שלא לחשוב שזה היה יכול להיות סיפור קלאסי של סטארט־אפ ישראלי.

''החלטתי שאם זה לא קיים, אני אקים את זה''. סרדר גובנקיה, איסטנבול (צילום: ללא קרדיט)
''החלטתי שאם זה לא קיים, אני אקים את זה''. סרדר גובנקיה, איסטנבול (צילום: ללא קרדיט)


מה גורם לבן אדם להחליט שהוא מקים חברת שילוח בטורקיה?

"גרתי בשוויץ עם אשתי וילדיי. עבדתי בהייטק. יחסית לזוג צעיר היינו מסודרים לא רע. פעם־פעמיים בשנה הגעתי לבקר בטורקיה, וכמו כולם הייתי עושה שם הרבה קניות. כשחזרתי לשוויץ ורציתי לקנות כל מיני דברים עבור ילדיי, המחירים בשוויץ היו גבוהים מאוד לעומת אלה שהכרתי בביקוריי בטורקיה. כשניסיתי להיכנס לאתרי אינטרנט שאני מכיר ולרכוש מוצרים אונליין, נחסמתי. זה שיגע אותי. איך יכול להיות שאנחנו בשנות ה־2000, הכל עבר לאינטרנט ועדיין אי אפשר לעשות קניות ברשת מטורקיה? חיפשתי וחיפשתי, ואז הבנתי שפשוט אין אף אחד שדואג לתיווך המשלוחים מטורקיה למדינות אחרות בעולם", משיב גובנקיה.

"אז החלטתי שאם זה לא קיים, אני אקים את זה", הוא אומר בחיוך גדול האופייני לו לאורך כל השיחה. המשרד הראשון שלי היה חדר באיסטנבול, כשכל צוות העובדים שלי היה, למעשה, אני. קיבלתי את ההזמנות, ארזתי את האריזות, דאגתי למשלוח וגם הייתי נציג שירות הלקוחות של החברה. כשמישהו מתקשר ב־4:00 לפנות בוקר ממדינה אחרת ואני עונה לו, מה אכפת לו מה השעה כאן? העיקר שהוא יקבל מענה. נכון? אני חושב שהייתי עובד די טוב".

כיום, פחות מ־7 שנים אחרי כן, יולנדו היא חברה בינלאומית שמוציאה משלוחי מסחר אלקטרוני ל־144 מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, כמובן.

חברת השילוח Yollando.com (צילום: Yollando.com)
חברת השילוח Yollando.com (צילום: Yollando.com)

הרומן שלנו עם טורקיה

"המשלוח הראשון לישראל היה ב־10 ביולי 2017, וכיום יולנדו מבצעת משלוחים של כ־500־1,000 חבילות על בסיס שבועי לישראל", אומר גובנקיה. בעונת המכירות או בחגים כמות המשלוחים יכולה להגיע עד ל־2,000 משלוחים בשבוע. למעשה, יולנדו היא החברה המובילה בישראל לקניות מטורקיה. היא מונה אלפי לקוחות ישראלים רשומים, ומשנעת מדי סוף שבוע מאות חבילות לכתובות רשומות בישראל ממשרדי מטה החברה באיסטנבול.

"הסיבה שהלקוחות הישראלים אוהבים לקנות מטורקיה היא קודם כל שטורקיה ידועה במוצרים באיכות טובה ובמחירים נוחים וכן במגוון רחב של מותגי אופנה. מותגים מקומיים ובינלאומיים הם בדרך כלל הרבה יותר זולים מאשר מחוץ לטורקיה. והכוונה ב'מותגים בינלאומיים' היא לכולם: מנייק, דרך נספרסו ועד זארה. למה לשלם על שמלה כפול ויותר ממה שהיא עולה בטורקיה, אם אפשר לרכוש אותה שם ועדיין לשלם פחות אחרי הוצאות דמי משלוח?".

גובנקיה אינו מסתיר את אהבתו לקהל הלקוחות הישראלי. "15%־20 מהלקוחות שלנו הם ישראלים. זה כוח שוק עצום".

מה אתה יכול להגיד על קהל הלקוחות הישראלי?
"הישראלים אוהבים ויודעים לקנות באינטרנט. הם מסתדרים היטב עם טכנולוגיה. הסטנדרטים שלהם גבוהים, אבל אם משרתים אותם היטב, הם נאמנים. אם נותנים להם שירות טוב, הם מאושרים. המלצות מפה לאוזן עובדות טוב יותר בישראל, הרבה יותר מכל שיווק ופרסום שאעשה".

מה הישראלים הכי אוהבים לקנות?
"כל מה שקשור למשפחה. אחד האתרים הכי פופולריים בקרב הישראלים הוא Trendyol בגלל המחירים הזולים שבו והאיכות המצוינת של מוצריו. מלבד הטקסטיל הטורקי שידוע באיכותו, הלקוחות הישראלים שלנו מכירים מוצרים ספציפיים שזולים יחסית לישראל, כמו מוצרי קוסמטיקה ותינוקות במגוון רחב של מותגים, סוגי קפה - ולא רק קפה טורקי, כי גם מותגים בינלאומיים, כמו נספרסו, זולים יותר כאן - מוצרי עיצוב לבית ולמטבח ואפילו חלקי חילוף לרכב, משום שהם מיוצרים בטורקיה ונמכרים כאן במחירים זולים הרבה יותר מבישראל".

אז איך זה קורה בפועל? הקניות בטורקיה, למעשה, פתוחות לכולם, אך המשלוחים נעשים בתוך טורקיה עצמה, וכאן יולנדו נכנסת לתמונה. הלקוח פותח כרטיס לקוח באתר החברה Yollando.com ומקבל מיד כתובת מקומית בטורקיה שאליה הוא שולח את החבילות שהוא רוכש.
החבילות מגיעות למחסני החברה, מקוטלגות ונארזות מחדש על מנת לצמצם את העלויות של המשלוח. כלומר ניתן להזמין מחנויות שונות בטורקיה, והן נארזות בחבילה אחת, מפני שמחיר המשלוח נקבע, למעשה, על פי נפח החבילה או משקלה.

כשהחבילה מוכנה, הלקוח מקבל הודעה למייל, ואז הוא מאשר את התשלום על החבילה, והיא יוצאת לדרך. צפי ההגעה לישראל הוא בין 4־5 ימי עסקים מרגע שהחבילה יוצאת ממחסני החברה באיסטנבול. הלקוח הישראלי יכול לבחור בין כמה סוגי משלוחים שמשתנים לפי מחיר וזמינות הגעת החבילה.

חברת המשלוחים  Yollando.com (צילום: Yollando.com)
חברת המשלוחים Yollando.com (צילום: Yollando.com)


ומה בנוגע לזיופים? טורקיה ידועה גם כמעצמת זיופים.

"אנחנו מקפידים מאוד על זה כאן. מוצר מזויף לא נכנס אלינו, ואין סיכוי שיישלח כזה ללקוח. ראשית, האתרים שמהם ניתן לרכוש דרך יולנדו הם אתרים המחזיקים אך ורק מוצרים מקוריים מאושרים. שנית, יש לנו האמצעים והטכנולוגיה לוודא את זה כבר במעמד פתיחת החבילה אצלנו. אנחנו פותחים כל מוצר ומוודאים שמדובר במוצר מקורי, וגם עושים בדיקת איכות כללית כדי להיות בטוחים שהמוצר שקיבלנו תקין ואין בו פגם, לפני שאנחנו שולחים אותו ללקוח. אתם יכולים להרגיש בטוחים".

איך מתגברים על מגבלת ה־75$ הפטורה ממכס?
"קודם כל ב־75 דולר אפשר לקנות בטורקיה המון. המון. אז לרוב, קל מאוד לא לעבור את הסכום הזה ועדיין לקנות כל מה שצריך", מציין גובנקיה.

"אנחנו כבר לא קונים כלום בארץ", מוסיף דובר החברה בישראל דודי טל. "ההשוואה למחירים בטורקיה הורסת את חוויית הקנייה בישראל. אחת לתקופה עושים קנייה מרוכזת של פרפומריה, טואלט, בגדים וכל מה שאנחנו צריכים, וזה יוצא לנו זול יותר באופן משמעותי. אפילו כשהקנייה עוברת את הסכום של ה־75 דולר הפטורים ממכס, זה יוצא משתלם יותר. כך, למשל, קנינו לפטופ, ואף שהתווספו לו דמי מכס ודמי משלוח, הסכום עדיין יצא לנו זול יותר ב־500 שקל. אני לא יודע מה איתכם, אבל בעיני זה הרבה כסף".

לקראת סיום הראיון, כשאני פוגשת את גובנקיה מבלה עם שני ילדיו בקניון שליד שדה התעופה באיסטנבול, הזמן קצר והקניון גדול. אז הוא עוזר לי באדיבות הטורקית הידועה למצוא חנות צעצועים, כי הבטחתי לקטנה שלי בובת ארנב. "את רואה? את הבובה הזאת ודברים אחרים שתראי פה את יכולה גם להזמין באתר שלנו, ואני אשלח לך את זה לישראל", הוא אומר. "אבל אני חייבת לחזור לפה שוב", אני משיבה לו. "בטח, בואו לבקר בטורקיה. קניות תעשו אונליין, אבל בואו לבקר אצלנו. אתם תמיד מוזמנים".