חודש דצמבר חותם שנה חלומית לקרנות ההשתלמות עם תשואה שנתית ממוצעת של 14.41% לשנת 2021 כולה, ותשואה חודשית ממוצעת בגובה 1.83% לחודש המסכם של השנה.

בהסתכלות שנתית, מדובר בתשואה הגבוהה כמעט פי שלושה מהתשואה הממוצעת בשנת 2020, שעמדה על 5.3%, וגבוהה אף משנת השיא הקודמת של קרנות ההשתלמות טרום הקורונה ב־2019, אז עמדה התשואה הממוצעת על 12.3%.

מובילת טבלת תשואות ההשתלמות לחודש האחרון של השנה היא חברת הביטוח הפניקס, עם תשואה בגובה 2.21% בחודש המסכם של השנה. יהודה אינדיג, מנהל השקעות הפנסיה והגמל בחברת הפניקס: "חודש דצמבר אופיין בתנודתיות, אך הסתיים בעליות שערים, שבלטו בשוק המקומי אל מול שאר העולם.

הגורם העיקרי שתרם לתוצאות הפניקס הוא חשיפה לביצועי שוק ההון המקומי, ובמסגרתו חשיפה גבוהה יחסית למתחרים לסקטור התקשורת והנדל״ן.

מדד ת״א 125, לדוגמה, עלה ב־5.2%, ומדד ת״א 35 בלט במיוחד, עם עלייה של 6.12%. הסקטורים שהובילו את העליות בבורסה היו הנדל"ן, שעלה ב־9.17%; נפט וגז, שעלו ב־8.69%; והבנקים, שעלו ב־6.26%.

מקור העליות שחווה השוק המקומי היה, בין היתר, פרסום האפשרות כי ישראל תיכלל במדד ה־MSCI לאירופה, לצד רפורמת האג״ח המיועדות. זאת בשל הצפי ששניהם יובילו לכניסת סכומי כסף גדולים לשוק המקומי.

המדדים המרכזיים בארה"ב, לעומת זאת, היו חלשים יותר. מדד הנאסד"ק סיים בעלייה של 1.14%, נכון לחודש דצמבר, ומדד ה־S&P500 עלה ב־4.36%. המגמה שבלטה בארה"ב הייתה צמצום המאזן בידי הבנק המרכזי, שהובילה לעליית תשואות האג״ח הממשלתי, עלייה בריבית הריאלית וירידה בציפיות האינפלציה.

יהודה אינדיג, מנהל ההשקעות פנסיה וגמל הפניקס  (צילום: יחצ)
יהודה אינדיג, מנהל ההשקעות פנסיה וגמל הפניקס (צילום: יחצ)


הסקטורים האמריקאיים בבריאות, בתשתיות ובנדל״ן, הדפנסיביים יחסית, עלו בכ־9%, וחשיפה נמוכה יחסית למניות הטכנולוגיה בארה״ב ביחס למתחרים תרמה גם היא לביצועים בהפניקס.

בדומה לישראל, גם אירופה, שחשופה יותר למניות ערך, בלטה בעליות, כאשר מדד ה־dax הגרמני עלה ב־5.2%, וה־cac הצרפתי עלה ב־6.43%. עם זאת, הבורסה בסין המשיכה עם ביצועים חלשים ביחס למדדי המניות העולמיים, כפי שגם ראינו במהלך השנה".

התשואה של הפניקס בדצמבר הובילה את חברת הביטוח לתשואה מצטברת בגובה 45.84% לתקופה של חמש שנים - 0.04% פחות ממוביל טבלת ההשתלמות הבלתי מעורער לתקופה זו: בית ההשקעות אלטשולר שחם.

זה האחרון סיים את חודש דצמבר במקום האחרון עם תשואה בגובה 1.48%, אך ממשיך להוביל את טבלת התשואות לחמש שנים, עם תשואה בגובה 45.88%.

מי שמתקרב גם הוא אל הפניקס ואל אלטשולר בתשואה לטווח ארוך הוא בית ההשקעות אנליסט, עם תשואה של 44.71% לתקופה של חמש שנים, שחתם את שנת 2021 כולה עם תשואה בגובה 15.65% והוביל את טבלת תשואות ההשתלמות לשנה כולה.

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אנליסט: "שנת 2021 הייתה שנה של יציאה מהמיתון ומעבר לצמיחה עולמית מהירה של כ־6%, והדבר ניכר בתעשייה, בשירותים ובצריכה הפרטית. "הדבר קיבל ביטוי באפיק המניות בשל ההתאוששות הכלכלית וסביבת הריבית האפסית. כך עלה מדד S&P500 ב־26.9%, הנאסד"ק ב־21.1%, ובשוק המקומי מדד ת"א 125 עלה ב־31.1%.

"בשוק אגרות החוב המקומי עלה מדד האג"ח הממשלתי ב־2.3%, אך האג"ח הצמוד הממשלתי השיא 7.4% בשל העלייה בציפיות האינפלציה, בעוד אג"ח השקליות ירדו ב־1%. אג"ח הקונצרניות עלו בשנה החולפת ב־7.4% ונהנו מהשיפור בסביבה הכלכלית ומכך שחלקן צמודות למדד.
"מה שסייע לאנליסט בשנת 2021 כולה היה חשיפה כוללת למניות ברף העליון של קרנות ההשתלמות, משקל יתר לשוק בארה"ב וחסר לאירופה ואסיה, משקל יתר בסקטורים של נדל"ן ובנקים - שעלו יותר מכפול מהמדד הכולל בשל ההתאוששות הכלכלית ולצד חברות האנרגיה היו סמן ליציאה מהמשבר.

נועם רוקח, סמנכ''ל השקעות אנליסט  (צילום: יחצ)
נועם רוקח, סמנכ''ל השקעות אנליסט (צילום: יחצ)


"שנת 2021 היא שנת שיא בתשואות לחסכונות הציבור, ולמעשה זו השנה הטובה ביותר מאז 2009. תשואות כאלה יכולות להיות מושגות, על פי רוב, בשנים שלאחר יציאה ממשברים גדולים.

"ההערכה היא כי שנת 2022 תאופיין בצמיחה עולמית, אם כי מתונה יותר מזו של 2021, ובהעלאות ריבית בארה"ב, ואולי גם אחת מינורית בישראל. מחירי המניות והמדיניות המונטירית המצמצמת יאתגרו את השווקים השנה, ובכל מקרה אין לצפות לתשואות כפי שהיו בשנה החולפת".

אינדיג מוסיף: "האינפלציה אמורה להתמתן מרמתה הנוכחית בחצי השני של 2022, בעיקר בהשפעה על שרשרת האספקה ומחירי חומרי גלם, ואנו נראה צמצום מוניטרי של הבנקים המרכזיים, בעיקר בארה״ב. לדעתנו, סביבה זו עדיין אמורה לתמוך בשוקי המניות תוך תנודתיות במהלך השנה".

קרנות השתלמות דצמבר 2021 (צילום: ללא קרדיט)
קרנות השתלמות דצמבר 2021 (צילום: ללא קרדיט)


קרן השתלמות היא מוצר חיסכון לטווח בינוני. עבור עצמאים רבים מדובר בדרך לזכות לא רק בתשואות נאות על הקרן (אם הקרן מרוויחה כמובן, וכפי שמלמדים הנתונים, לאורך השנים היא מרוויח מצוין), אלא גם בהטבת מס ניכרת. העובדה שההפרשה לקרנות מוכרת במס גם כאשר הן הופכות לנזילות הפכה אותן לאחד המוצרים האטרקטיביים שמציעים בתי ההשקעות.