ההתנדבות מלמדת אותנו איך להיות מועילים ואמפתיים, שהן תכונות חשובות שיכולות להועיל לכל קריירה בימינו. זו גם דרך מצוינת לפגוש אנשים ולהכיר חברים, כמו גם לשפר את הכישורים החברתיים שלכם ולבנות מערכות יחסים עם האנשים בקהילה שלכם. כיום, יש לנו כל כך הרבה הזדמנויות להתנדבות (אפילו מקוונת), וחשוב לדעת כיצד לבחור את הפעולות ההתנדבותיות שמתאימות לנו.

באילו תחומים אפשר להתנדב בימינו?
אם אתם שאולים את עצמכם למה בכלל להתנדב בעולם העסוק של העידן הזה, השורות הבאות עבורכם. בואו נבין ביחד את היתרונות והתעצומות המשמעותיות שיש בפעולת ההתנדבות. אמנם התנדבות היא דרך מצוינת ללמוד מיומנויות חדשות, להכיר אנשים חדשים ולהתחבר לקהילה שלכם, אבל כמו בכל תחום אחר בחיים, גם כאן צריך לדעת מה עושים.

צריך לדעת כיצד לבחור את התחום ההתנדבותי הנכון לכם, וזאת כדי שלא ייווצר אצלכם "בלאי" מהיר או שחיקה בטווח הארוך. בפועל, התנדבות תמיד תרגיש לכם יותר טוב כאשר תעסקו במשהו שמתקשר לתחביביכם. אפשר בצורה עקיפה או ישירה, העיקר שתהיה איזושהי הקבלה לכישורים שלכם, לתחביבים או לתחומי העניין השונים שלכם.

מה אם לא מוצאים תחום התנדבותי שמתאים לנו?                   
אם אתם לא מצליחים להעלות בחכה רעיון טוב לפעולת התנדבות, תמיד אפשר לנסות כל מיני תחומים חדשים שעד היום לא חשבתם עליהם. זה חלק מפעולת ההתנדבות, להכיר בעצמכם כל מיני צדדים חדשים, יכולות חדשות ועוד.

להתנדבות יכולה להיות השפעה חיובית על הפרט, משפחתו והקהילה שלו, על הסובבים אותו וחבריו הקרובים. זה נקשר ליתרונות בריאותיים, פיזיים ונפשיים עבור מבוגרים וילדים כאחד. כמו כן, זו גם דרך מצוינת לצאת מאזור הנוחות ולחוות משהו שונה ממה שהורגלתם אליו עד היום.

דרך נפלאה לרכוש מיומנויות חדשות
להיות מתנדב זו דרך מצוינת ללמוד מיומנויות חדשות, ותחומי העבודה משתנים בהתאם לאדם. כמה דוגמאות נפוצות הן טיפול בבעלי חיים, תמיכה טכנולוגית, הזדמנויות חונכות, תמיכה בחינוך, טיפול בקשישים, טיפול בציבור הנכה ועוד.

התנדבות היא דרך פשוטה ומשמעותית לעזור לחברה. ישנן סיבות רבות מדוע אנשים מתנדבים: הם רוצים להפוך את העולם למקום טוב יותר, להכיר חברים חדשים, לעזור למי שפחות ברי מזל, ללמוד מיומנויות חדשות או להגדיל את היוקרה שלהם במעגלים החברתיים שלהם.

השקעה מסוימת בעתיד שלכם- התנדבות
ניתן לראות בהתנדבות גם השקעה בעתיד, שכן מחקרים מסוימים מדברים על כך שהתנדבות יכולה להפחית את רמות הלחץ וכן להפחית את הסיכון לבעיות בריאות כמו כולסטרול גבוה ודיכאון. אם אתם מרגישים שהתנדבות היא משהו שאתם רוצים לחקור יותר, הנה כמה דברים שאתם צריכים לשקול לפני שאתם מעורבים בכך:

  • לאילו חלקים באוכלוסייה חשוב לי לעזור?
  • האם יש בי את המסוגלות ואת תעצומות הנפש לעזור לאוכלוסיות נזקקות?
  • האם תהיה לי את האפשרות להפסיק להתנדב במקרה שזה לא ימצא חן בעיני?
  • כמה זמן ומאמצים תצריך ממני ההתנדבות?
  • האם התנדבות תאפשר לי עדיין להתעסק עם תחביביי האישיים?

גם אם אין לכם את כל התשובות על השאלות האלו ותהיות אחרות, אל-חשש. רוב האנשים שמתחילים בפעולות התנדבותיות, לא תמיד יודעים אם הפעילויות האלו מתאימות להם או לא. הזמן יגיד, הדרך שתעברו והאתגרים שתציבו לעצמכם.

התנדבות לא תגזול לי יותר מדי מהזמן האישי שלי?
אם אתם חוששים שפעולת ההתנדבות תגזול לכם יותר מדי מהלו"ז, אנחנו כאן כדי להרגיע אתכם. התנדבות היא מועילה כל עוד היא מתבצעת מתוך רצון חופשי וכוונות טובות. אם אין ביכולתכם להתנדב יותר מפעם בשבוע, תמיד תוכלו למצוא מסגרות שמחפשות גם אתכם.

בעולם העסוק של היום, לעיתים קשה לשבץ פעולות התנדבותיות בסדר היום שלנו, והאמת שחבל. ההתנדבות "פותחת" אצלנו עוד דלתות שלא ידענו על קיומן, לא פחות מכך. באמצעות התנדבות, אתם תוכלו להכיר צדדים בעצמכם שעד היום ייתכן שלא נחשפתם אליהם.

וברמה האישית, ההתנדבות תתרום גם שם
ברמה האישית, מחקרים מסוימים מדברים על כך שמי שמתנדב עשוי לחוות סוג של HIGH, לא פחות מכך. כשם שיש לאצנים תחושה של HIGH (או כפי שנקרא RUNNER'S HIGH), ככה גם מתנדבים יכולים לחוש ב-היי רגשי מסוים. הפעולה עצמה של ההתנדבות, היא מה שגורם לאנשים להרגיש כל כך טוב עם עצמם.

אם לאחרונה אתם מרגישים שיש לכם מה לתרום ואין לכם היכן לעשות את זה, אנחנו ממליצים לקחת בחשבון מסגרות כמו הוסטלים של נוער בסיכון, מרכזי טיפול בבעלי חיים, עבודה עם קשישים, עם ניצולי שואה ועוד. לא חסר תחומים התנדבותיים, אתם רק צריכים לבחור.

עוד על בריאות והתפתחות אישית גראטוס

מאמר זה נכתב ע"י עודד בן צבי, כותב תוכן ורכז צוותי שיקום פסיכיאטרי (BA)
https://www.facebook.com/Gshower  

עם ניסיון של שנים בתחום בריאות הנפש הקהילתית ושיקום פסיכיאטרי, עודד בן צבי כיום כותב תוכן ומקדם אתרי אינטרנט העוסקים בבריאות הנפש, בשיטות אימון אישי (קואצ'ינג) ועוד. במהלך השנים בהן עודד פעל ועבד בתחום בריאות הנפש, הוא צבר ניסיון מול אוכלוסיות המתמודדות עם סכיזופרניה, אישיות גבולית, הפרעות פוסט טראומטיות ועוד.