התיק הוא הפריט החשוב, הגדול והיקר ביותר שאותו בוחרים הורים וילדים לקראת החזרה לבית הספר. הספרים, המחברות, הקלמר המאובזר, תיק האוכל ובקבוק השתייה מגיעים יחד למשקל רב, ונראה כי גוף הילדה או הילד אינו מסוגל לשאת אותו לאורך זמן. ובכל זאת, ילדים נוטים לבחור את התיק שילווה אותם במהלך השנה כולה (ואולי אף יותר) מתוך חיבור למותג, לדמות או לצבע שהם אוהבים, בעוד אצלנו ההורים השיקול העיקרי הוא הרצון לשמור, בראש ובראשונה, על בריאות הגב של ילדינו ולא להעמיס עליהם משקל-יתר שעלול להזיק להתפתחותם התקינה.

רמי בן זקן, מנכ"ל הסחר של רשת אופיס דיפו, מציע טיפים לבחירת התיק: "בראש ובראשונה, מומלץ לבחור תיק אורתופדי שעומד בתקן הישראלי המחמיר ביותר - כזה שישמור על הגב של הילדים, כאשר הבחירה צריכה להיעשות לפי גיל הילד, גובהו ומשקלו.

לבחירה נכונה רצוי להקפיד על מאפיינים עיקריים: כתפיות רחבות עם יכולת התאמת המידה לפי גובה התלמיד/ה, תאים רבים שיחלקו טוב יותר את המשקל ויאפשרו נשיאה נכונה יותר על הגב, רצוי שהבד יאפשר מעבר אוויר ונידוף זיעה מגב התלמיד/ה וחשוב גם לוודא במועד הקנייה שאתם מקבלים אחריות מורחבת ושירות למשך כל השנה".

הרשתות והמותגים מציעים לכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי, כלומר א'־ב', תיקים נגררים עם עגלת נשיאה או טרולי, אך ככל שהעמקנו בתחקיר, גילינו כי יש מגמה בבתי הספר להקים מתחם לוקרים או ארוניות בתוך הכיתה, לאחסון הספרים והמחברות כדי שהילדים לא יצטרכו לסחוב על גבם את כובד הציוד הנדרש ליום לימודים.

לחיזוק המגמה, בבתי הספר שאיתם שוחחנו, נוהגים לשלוח את הילדים בכיתות א'־ב' ללא משימות או שיעורי בית לשעות אחר הצהריים, וכך הקטנטנים לא צריכים לקחת מבית הספר את המחברות, הספרים והקלמר.

משרד החינוך לא מחזיק במדיניות רשמית בנושא. בחוזר מנכ"ל האחרון שעודכן (משנת 2012), צוינה המשנה החינוכית בסוגיית ילקוט התלמיד, ולפיה הילקוט משמש את התלמיד לנשיאת ספרים, מחברות, עזרי לימוד, אוכל וכל ציוד הדרוש לו במהלך יום הלימודים. שימוש בילקוט תקני והקפדה על אופן נשיאתו והשימוש בו הם ערובה לשמירה על בריאות התלמיד ולמניעת נזקים.

על פי הנחיות משרד החינוך, הדרישה מתיק בית הספר היא להיות בעל תו תקן ישראלי, הכולל גם פסים זוהרים, מבנה שיאפשר התאמה למרכז גבו של התלמיד עם גב קשיח ומרופד וכתפיות מרופדות הניתנות להתאמה.

משרד החינוך ממליץ גם על אופן השימוש הנכון בילקוט: נשיאה נכונה של ילקוט היא על הגב, תוך שימוש בשתי הכתפיות ליציבה ולנוחיות. משקל הילקוט, לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו הגופני של התלמיד, ובכל מקרה לא לעלות על 15% ממשקל הילד/ה. יש להדק את הכתפיות ואת המותנית ולהתאימן למבנה גופו של התלמיד באופן שרוב שטחו של גב הילקוט יוצמד לגב התלמיד.

המשרד אף מנחה את בתי הספר להקל על התלמידים: על פי ההנחיות, יש להקפיד לארגן את מערך הלמידה באופן שהתלמידים לא יידרשו להביא פריטים מיותרים ולשאת משקל עודף ומיותר. יש לקיים תהליך משותף עם ההורים ועם התלמידים ולמצוא את הפתרונות המיטביים למניעת נשיאת ילקוט בעל משקל עודף כגון הקצאת תאי אחסון או מדפים לספרים או לאביזרים.

כאמור, בנוגע לסעיף האחרון, משרד החינוך אינו נוקט עמדה ברורה וגורפת בעניין תאי האחסון, ומשאיר את ההתנהלות בנושא לצוות בית הספר אל מול ההורים. יצוין כי בשנים האחרונות בתי ספר רבים עוברים למודל של אחסון מרבית צורכי התלמיד בתאים, ולרוב ההוצאה הכלכלית הכרוכה בכך נופלת על ההורים.

סמארט תיק 99.90 שקלים (צילום: באדיבות סירקה מכשירי כתיבה בע''מ)
סמארט תיק 99.90 שקלים (צילום: באדיבות סירקה מכשירי כתיבה בע''מ)

תיק גב חצי אורתופדי של smart by sirka

לתיק שני תאים גדולים, תא גדול נוסף שמתפרק ויכול לתפקד כתיק פנאי נפרד עם זוג כתפיות משלו (שאינן אורתופדיות) ושני תאי צד. הגב ארגונומי, ידית האחיזה העליונה והרצועות המרופדות עשויות חומרים מאווררים, והוא קל משקל. חסר לנו תא קדמי נגיש יותר לציוד קטן כמו טלפון ומפתחות לשליפה מהירה, אך בתוך התא הקדמי הקיים יש כיס המיועד לכך.  תשעה גוונים שונים לבחירה. המחיר: 100 שקל. להשיג ברשת חצי חינם.

סיכום: התיק פרקטי ואיכותו סבירה. הוא עונה היטב על הצרכים הבסיסיים, אך אינו מיועד לנשיאה על גבי עגלה ולא מציע משטח קשיח להעמדה יציבה, וכך קיימת סבירות גבוהה שיישחק מהר. עם זאת, מחירו נמוך, והאפשרות לפרק מתוכו תיק נוסף הופכת אותו למשתלם בהחלט - 4 כוכבים.

מותג streetart מחיר 269 שקלים (צילום: באדיבות קרביץ)
מותג streetart מחיר 269 שקלים (צילום: באדיבות קרביץ)

STREET ART תיק אומנות רחוב

גרפיטי, קומיקס, ציורי קיר או רצפה - התיק מוצע ב־12 דגמים בעיצובים צעירים, צבעוניים ואופנתיים. החדשנות שלו מתאימה לילדים שמרגישים בוגרים (וגם לבני נוער), ויש בו יציאת אוזניות ו־USB מובנית בצד התיק, כבל הטענה ומטען POWER BANK. לתיק עשרה תאים: שני תאים גדולים, תא ייעודי למחשב נייד, תא אחסון לבקבוק מים, תא עליון לחפצים קטנים כמו מפתחות, משקפיים וכסף, תא פנימי מרושת, שלושה תאים חיצוניים לשליפה מהירה, תא נסתר נגד גניבות, גב מרופד עם פתחי אוורור ומחזירי אור מובנים. המחיר: 269 שקל. להשיג בחנויות קרביץ ובאתר הרשת.

סיכום: התיק אופנתי ועם זאת פרקטי ועונה על צרכים רבים. הרוב המוחלט של הילדים בגילי בית הספר היסודי משתמשים באוזניות, בטלפון נייד וגם בטאבלט או במחשב נייד - והתיק הזה מאפשר מה שתיקים אחרים לא. הוא קל משקל, ופתיחת התאים קלה ונוחה, מה שמעיד על איכות הרוכסנים והתפירה. מחירו מעל הממוצע, אך בהתייחס לערך המוסף שבו, הוא בדיוק המקרה של יקר אבל איכותי - 5 כוכבים.

קל גב המארז המושלם 449 שקלים (צילום: יח''צ)
קל גב המארז המושלם 449 שקלים (צילום: יח''צ)

מארז טרולי אינטגרלי של חברת קל גב

למעשה זהו מארז ציוד לבית הספר, הכולל תיק, קלמר מתרחב, קופסת אוכל, בקבוק עם כיסוי תרמי ועגלת נשיאה. לילקוט מערכת גב אורתופדית עם בולם זעזועים ונידוף זיעה מהגב, והוא כולל מערכת טרולי אינטגרלית הניתנת לניתוק. מחולק לשלושה תאים מרכזיים: תא קדמי ולו חומר מבודד מבפנים, המתאים לאחסון מזון, שומר חום וקור וקל לניקוי, ותא נוסף עם פטנט ייחודי להגדלת נפח. יש לו גם שני תאי צד, הכתפיות מאווררות והתחתית הקשיחה עמידה בפני שחיקה, ולה רגליות פלסטיק ליציבות. ריבוי התאים והתחתית הקשיחה מאפשרים חלוקת משקל נכונה. מצורף כיסוי להגנה מגשם, ומחזירי אור מעטרים את התיק למען הבטיחות. המחיר: 450 שקל. להשיג באתר טרמינל איקס, באתר קל גב ובחנויות הנבחרות.

סיכום: נראה שקל גב חשבו על הכל ויצרו מארז שלם המכיל כל מה שילדים צריכים לשנת הלימודים החדשה. התיק יקר, אך כאשר מנכים ממנו את עלות שווי המוצרים המשלימים, מחירו הבסיסי הוא כ־250 שקל. העיצוב, הפרקטיקה, המותגים שילדים אוהבים, הפריטים הנוספים באותו העיצוב והמחיר הסביר מקנים לו יחד 5 כוכבים.

חברת פלפוט תיק של מותג פול פרנק 200 שקלים (צילום: יח''צ)
חברת פלפוט תיק של מותג פול פרנק 200 שקלים (צילום: יח''צ)

תיק גב "פול פרנק" של פלפוט

הדגם שבדקנו מוצע במגוון צבעים ועיצובים כמו סמיילי בצביעת מולטיקולור. התיק בעל משענת ארגונומית וכולל שני תאים גדולים, תא קדמי גדול נוסף לאחסון אביזרים קטנים ושני תאי צד. התיק מתאים לעגלת נשיאה, הכתפיות שלו מרופדות ומאווררות ומשקלו קל. בתחתית התיק יש משטח קשיח, להעמדה יציבה. המחיר: 200 שקל. להשיג באתר פלפוט ובחנויות נבחרות ברחבי הארץ.

סיכום: התיק יפה ואופנתי. מי שקיבלה אותו הפגינה התלהבות מהדמות המצוירת ומהעיצוב. הוא פרקטי ועונה על קריטריונים לבחירה נכונה. מחירו סביר וכך גם איכותו. חסרה לנו קלות בפתיחה: הרוכסן פנימי וגס מעט, והדבר מקשה על הפתיחה - בעיקר עבור הצעירים יותר. 4 כוכבים.

תיק טרולי מתקדם במותג step by step מבית גרופי מחיר 349 שקלים (צילום: סטודיו גרופי מתנות)
תיק טרולי מתקדם במותג step by step מבית גרופי מחיר 349 שקלים (צילום: סטודיו גרופי מתנות)

STEP BY STEP

תיק אורתופדי שעומד בסטנדרט האירופי ומוצע במגוון דגמים ייחודיים. התחתית הקשיחה בתוספת הרגליות מאפשרת עמידה יציבה מאוד והקלה על ארגון תכולתו של התיק. לתיק יש שלושה תאים גדולים, תא קדמי גדול לקופסת אוכל, כיס צד לבקבוק וכיס פנימי לפריטים קטנים. יש אפשרות לחבר את התיק לעגלת נשיאה, והוא מגיע עם כיסוי נגד מים לעונה הגשומה. העיצוב המיוחד יוצר שילוב עשיר של בדים וחומרים כמו קטיפה רקומה וכנפיים מחומר פלסטי מבריק. המחיר: 219 שקל. להשיג בלעדית ברשת חנויות קרביץ ובאתר החברה.

סיכום: עיצובו של התיק מקנה לו יתרון יחסי. הוא שונה ואחר, מיוחד ויפה. הוא לא מהקלים ביותר שבדקנו, אך הפרדתו לתאים ורוחבו מאפשרים חלוקה נכונה של המשקל הנישא. מחירו סביר בהחלט ביחס לייחודיותו ולפרקטיקה שהוא מציע. בת 6 שעולה לכיתה א' וחברותיה קיבלו את התיק בהתפעלות ובהתלהבות. 5 כוכבים.

trolley 2in1 של מודן 350 שקלים (צילום: באדיבות מודן)
trolley 2in1 של מודן 350 שקלים (צילום: באדיבות מודן)

התיק האורתופדי Trolley 2in1 של מודן

התיק של מודן מציע פונקציות דומות לטרולי של קל גב. הוא בעל ידית נשיאה וגלגלים מובנים, ומאפשר שימוש בשלושה מצבים: שימוש במערכת הטרולי, הגלגלים וידית הנשיאה; ניתוק החלק הקדמי של התיק ושימוש בתיק קטן יותר הנישא על הגב; ונשיאת התיק, כולל מערכת הגלגלים, על הגב. נפחו של התיק מגיע ל־35 ליטר, והוא מכיל שלושה תאים גדולים, תאי צד לבקבוק ותא קדמי לשליפה מהירה ולאחסון של חפצים קטנים. חלוקת המשקל נכונה בזכות ריבוי התאים, והוא מתפרק בקלות לשני תיקים נפרדים. המחיר: 350 שקל. להשיג ברשתות השיווק ובחנויות המובחרות ברחבי הארץ או באתר של מודן.

סיכום: התיק פונקציונלי ומאפשר שימוש בשני תיקים נפרדים בעת הצורך. העובדה שהוא נישא על הגב ללא צורך בפירוק עגלת הנשיאה מעלה את ערכו השימושי אף יותר. נראה כי מערכת הגרירה שלו (הגלגלים וידית האחיזה של הטרולי) איכותית ותעמוד בפני משקלים כבדים. מחירו זול ממחיר התיק הקודם, שזהה לו מבחינת הפונקציות, אך ההרגשה היא שהוא כבד מעט יותר ופתיחת הרוכסנים בו רכה מעט פחות. בשקלול המחיר עם הפונקציות שהוא מאפשר הענקנו לתיק 4.5 כוכבים.

דגם יאנג שחור אפור הסוואה אקספלור 2in1 (צילום: יוסי לזרוף)
דגם יאנג שחור אפור הסוואה אקספלור 2in1 (צילום: יוסי לזרוף)

תיק Explore 2IN1

תיק שמאפשר פירוק והרכבה של שני חלקים. הדגמים מעוצבים ברוח הטרנדים האופנתיים - מצבעים ניטרליים ועד לעיצוב של גלישה וספורט. החברה מציעה קלמרים תואמים מאותה סדרה. לתיק מערכת גב אורתופדית, שלושה תאים גדולים, תא צד נגיש לאחסון ושליפה מהירה של חפצים קטנים כמו טלפון נייד או ארנק וכיס חיצוני לבקבוק. המחיר: 199 שקל. להשיג ברשתות השיווק ובחנויות הנבחרות ברחבי הארץ או באתר של חברת מודן.

סיכום: התיק איכותי ופרקטי, חלוקת המשקל נכונה לפי הקריטריונים, והתיק הנוסף בתוכו הופך אותו לשימושי עוד יותר. מתאים בעיצובו לילדים בכיתות א'־ב' שמרגישים בוגרים או למי שלא צריכים לסחוב הרבה ציוד מהבית. לצד היתרונות, ביחס למחירו הוא מספק פחות תמורה מאשר התיקים האחרים. 3.5 כוכבים.

i-trolley  של חברת קל גב 459 שקלים (צילום: יח''צ)
i-trolley של חברת קל גב 459 שקלים (צילום: יח''צ)

I-TROLLEY של קל גב

תיק טרולי עם ידית טלסקופית מובנית. זהו פיתוח חדש: עגלת הנשיאה עשויה חומרים קלים המאפשרים גרירה נוחה ונשיאה על הגב ללא צורך בניתוק העגלה. התיק ממותג בדמויות מסרטי דיסני - קפטן אמריקה, חבורת הנוקמים וכמובן ספיידרמן האלמותי לצד מיקי ומיני מאוס המיתולוגיים. אומנם ידית הטרולי בדגם זה אינה נשלפת, אך עם זאת יש אפשרות לשאת את התיק על הגב באמצעות כתפיות נשלפות מתוך כיס אחורי ואף לחצות אותו לשני חלקים, כאשר אחד מהם הוא הטרולי והשני הוא תיק גב אורתופדי עם שלושה תאים גדולים ושני תאי צד. תיק מלא לכל דבר ועניין, הרוכסנים איכותיים ומקילים את הפתיחה והסגירה גם לגילים הצעירים. המחיר: 459 שקל. אפשר להשיג ברשתות השיווק ובחנויות המובחרות ברחבי הארץ ובאתר קל גב.

סיכום: התיק עונה על כלל הצרכים שיש לילדים בכיתות א'־ב'. העובדה שהם יכולים ללכת עם תיק נגרר ובן רגע להפוך אותו לתיק שנישא על הגב מבדלת אותו מתיקים המתחברים לעגלת נשיאה נפרדת. הדמויות של דיסני גורמות לילדים רבים להתחבר אליו. מבחינתנו יש לתיק הזה את ה־X FACTOR. ומגיע לו הציון הגבוה ביותר מבין התיקים שבדקנו, אך בשל מחירו הגבוה, גם הוא יקבל מאיתנו לא יותר מ־5 כוכבים

קרביץ מותג step by step מחיר 229 שקלים (צילום: באדיבות קרביץ)
קרביץ מותג step by step מחיר 229 שקלים (צילום: באדיבות קרביץ)

תיק טרולי של STEP BY STEP, דגם roll2-T

התיק מכיל שלושה תאים מרכזיים, תא קדמי גדול המתאים לקופסת אוכל, כיסי צד לבקבוק, כיס פנימי לכסף קטן, כיס קדמי לנייד, מתלה למחזיק מפתחות, כיסוי גשם, מחזירי אור ותחתית קשיחה מפלסטיק יצוק ליציבות ולהעמדה. ידית הנשיאה מאפשרת את גרירת התיק תוך שמירה על שלמות הכתפיים וכן את נשיאתו על הגב מבלי לפרק את הטרולי ממנו. בהרמת הידית הכתפיות נמתחות כלפי מעלה, למניעת גרירתן על הרצפה, ובהורדתה הכתפיות חוזרות למצבן הרגיל. המותג מציע קלמר בעיצוב תואם. מחיר: 350 שקל. להשיג בחנויות נבחרות וברשתות טויס אר אס, הפנינג, הפיראט האדום, עידן 2000, כפר השעשועים ועוד.

סיכום: התיק קל לגרירה, משקלו נמוך מאוד, והחומרים שממנו הוא עשוי מעידים על כך שמאחורי הדגם עומדת מחשבה עיצובית. נראה כי החברה בעלת הסטנדרטים האירופיים המחמירים השקיעה מחשבה הן בנושא העיצוב החיצוני והן ברמת הפרקטיקה, עם ריבוי התאים והשימושים - 5 כוכבים.