סכנות במעבר דירה שחשוב להיות מדעים אליהן
הרבה אנשים עוברים דירה אך למרות שמדובר בתופעה או צורך רחב היקף, יש הרבה מאוד סיכונים שצריך לתת עליהם את הדעת ולהיערך בהתאם.

  • האתגר הראשון הוא בחירת מובילים. מדובר באחד החששות המרכזיים שכל מי שעובר דירה חושב עליו ואפשר לומר שדי בצדק. במדינת ישראל הפיקוח על ענף ההובלות לא ממש קיים ולצד חברות מומלצות, יש גם הרבה חאפרים.
  • האתגר השני מתייחס לכל ההכנות של הדירה החדשה כך שתוכלו להיכנס אליה כשהיא מוכנה ומצוחצחת.
  • האתגר השלישי שמעטים נוטים לדבר עליו הוא האריזה וההכנות. במצבים רבים אנו עדים למשפחות שממשיכות לארוז את ביתם בזמן שהמובילים כבר התחילו להעמיס חפצים על המשאית. ברור שאין לכך הצדקה אך הניסיון מלמד שרבים אינם יודעים להעריך את הזמן הדרוש לאריזות.
  • ואילו האתגר האחרון כולל את כל אותן פעולות שצריך לבצע כדי לשנות את הכתובת ובכלל זה עדכון של חברת חשמל, גז, ארנונה, עירייה, תקשורת ואפילו דואר ישראל.

אבל יש גם חדשות טובות. עם מעט הבנה וארגון נכונים, כל אחד יכול לעבור דירה בזמן מינימום, ביעילות מרבית ובהוזלה מקסימלית של המחיר.

הזמנת הובלה
לא נראה שצריך להרחיב על החשיבות של בחירת מובילים מומלצים. כולם יודעים את זה ורבים גם נופלים עם זה, וכשזה קורה המעבר יכול להיות מאוד לא נעים.

העלאת מחירים, הברזות, מעט סבלים, איחורים, נזקים וזאת רק ההתחלה של הרשימה שיכולה למלא את כל הכתבה הזאת.

אבל אפשר גם אחרת. לשמחת כולם, מרבית המובילים שפועלים בישראל הוגנים ומומלצים וכל מה שצריך לעשות הוא לפעול במספר דרכים.

ראשית, כדאי להתחיל ולחפש מובילים מומלצים לפחות חודש לפני המעבר. באופן הזה תוכלו למצוא מובילים מקצועיים שיהיו פנויים בזמן ובשעה בנוחים לכם ולא תאלצו להתפשר.

מאחר שיש הבדלים מהותיים בין המחירים, כדאי להשוות הצעות מחיר. דרך מומלצת לעשות את זה היא להשוות הובלות באסק-5 המספק שירות חינמי שבמסגרתו אתם יכולים לקבל בתוך מספר דקות הצעות מחיר תחרותיות של חברות הובלה שמתחרות בשיטת המכרז ולפי צוות האתר יכול להוזיל את המחיר של ההובלה בעד 40%.

מדובר בעלויות משמעותיות ומאחר שהשירות משווה מובילים זמינים בעיר שלכם וניתן בלי התחייבות, אין לכם מה להפסיד.

יחד עם זאת, כשמשווים מובילים, חשוב לתת את הדעת לסינון ומציאת חברת הובלה מומלצת שתעמוד בסיכומים שלה. למרבה ההפתעה אפשר לעשות את זה די בקלות וכל מה שנדרש מכם הוא ליישם מספר כללים פשוטים:

כלל ראשון – בדקו המלצות
אם אתם רוצים להזמין חברת הובלה מומלצת, עליכם לבדוק בעצמכם שהיא אכן כזאת.
יש אפשרויות רבות שתוכלו להשתמש בהן ובין המרכזיות והפשוטות שבהן אפשר למנות את הבאות:

  • קראו חוות דעת במספר אתרים, בדגש על ביקורות מאומתות ורשתות חברתיות.
  • יכול להיות שתוכלו להיעזר במישהו שאתם מכירים שעבר דירה לאחרונה.
  • אל תתביישו לבקש רשימת ממליצים שתוכלו להתקשר אל חלקם כדי לאמת את הנתונים שנמסרו לכם.

כלל שני – קבלו הצעת מחיר בביתכם
זה אולי אחד הכללים החשובים ביותר שרבים לא מקפידים עליו. לכל הובלה יש מאפיינים ייחודיים ומה שנראה לכם רק כמה ארגזים, יכול להיות מורכב יותר עבור המובילים.

כמעט כל הזמן יש אי הבנות שמקורן בהצעת מחיר טלפונית, כשלפתע המובילים מגלים שהחניה רחוקה, שהמדרגות צרות וצריך מנוף או שפתאום צריך לפרק ארון הזזה ולא ארון רגיל.

כמובן שאי ההבנה פועל לשני הכיוונים וגם אתם יכולים לרגיש פתאום מרומים (בצדק או שלא).
כך או כך, הדרך המומלצת למנוע את כל הסיפורים האלה היא לקבל הצעת מחיר בביתכם. באופן הזה לא תהינה הפתעות וכולם ידעו בדיוק מה צריך לעשות וכיצד.

כלל שלישי – בדקו את הביטוח
דרך מעולה לדעת אם לפניכם נמצאים חאפרים או מקצוענים היא לשאול על הביטוח שיש להם. חברות הובלה מומלצות נוהגות לעשות ביטוח מיוחד שמלווה אתכם לאורך כל השירות, החל מהגעת המובילים, דרך ההעמסה למשאית, הנסיעה ועד לפריקת התכולה בדירה החדשה.

מעבר לכך שהביטוח מכסה כל נזק שיכול להתרחש, הוא גם מעיד שיש לפניכם מי שמוכן להשקיע כסף בשירות ובמקצועיות. שימו לב שביטוח רכב הוא דבר שונה במהות ואינו קשור להובלה. יש מי שינסה למכור לכם שזה אותו דבר אך הדברים ממש לא כך.

כלל רביעי – חתמו על חוזה הובלה
חוזה הוא אמצעי נהדר שיכול להבטיח לכם שכל צד יעמוד בסיכומים, אך כדי שיהיה לו תוקף, חשוב לכתוב אותו באופן נכון.

התחילו בתאריך והמשיכו לכתובות של הדירות (עם או בלי מעליות). לאחר מכן פרטו על התכולה שצריך להעביר ואם השירות כולל אריזה, פירוק רהיטים, מנוף הרמה או כל דבר אחר שסיכמתם עליו.

אל תתעצלו וכתבו את רשימת התכולה שאתם מעבירים, מספר המובילים שהחברה התחייבה עליהם וכמובן שגם את המחיר. כשיש חוזה סביר להניח שלא תהינה הפתעות ושכולם ידעו לקראת מה הם הולכים.

הכנת הדירה החדשה
סגרתם על ההובלה? מעולה. לפני שנתחיל באריזה של הדירה, חשוב לוודא שאנו יודעים מהו תאריך הכניסה לדירה החדשה ושיש לנו מספיק זמן כדי להכין אותה.

אנשים רבים דואגים לכל ההכנות אך בסופו של דבר המעבר בכל זאת מתפקשש רק בגלל שהדירה לא היתה מוכנה ומפני שנאלצו להיכנס אליה כשהיא לא במצב הרצוי.

כדי להבטיח שתיכנסו לדירה מצוחצחת ומזמינה, יש לתאם את הפינוי שלה באופן כזה שיהיו לכם שלושה ימים לפחות להכנה שלה, כשככל שיש יותר הכנות, כך צריך להשאיר מרווח זמן רחב יותר.

בין ההכנות שצריך לבצע אפשר למנות את הבאים (בסדר המקורי):

  1. צביעת הדירה החדשה
    צביעת דירה היא פעולה מומלצת במיוחד שתקנה לכם שייכות ותיתן לכם את ההרגשה שנכנסתם לבית חדש.
    מדובר בפעולה פשוטה שיכולה לחולל פלאים, ולהפוך את הבית להרבה יותר נעים.
     
    חשוב לציין שנהוג לקיים משא ומתן עם בעלי הנכס על מנת לבדוק מי צריך לצבוע את הדירה. במידה שאתם אלה שעושים את זה, תוכלו לבקש הנחה בשכירות (במידה שאכן אתם שוכרים ולא קונים).
     
    לא משנה איך תהפכו את זה, מדובר בפעולה שיחס העלות מול תועלת שלה הוא מהטובים ביותר ולכן כדאי להשקיע בצבעים איכותיים ומומלצים וכן לבצע את הצביעה על פי כל הכללים המתבקשים.
     
    את הדירה ניתן לצבוע לבד (אם יש לכם זמן ויכולת), אם כי הזמנת צבעי יכולה להבטיח לכם תוצאות טובות בהרבה.
     
    ככלל, צביעת דירה מושכרת יכולה להיעשות לבד בעוד שאם נכנסים לדירה שרכשתם, כדאי להזמין צבעי מקצועי.
     
    חשוב לצבוע את הדירה לפני כל פעולה אחרת שאתם מבצעים מפני שצביעת דירה ריקה הרבה יותר קלה מאחת מרוהטת ואם תזמינו צבעי לדירה ריקה, הוא יגבה מכם מחיר זול יותר ב-30%!
  2. ניקיון הדירה
    עם סיום הצביעה, מומלץ לנקות את הדירה. הניקוי הראשוני לפני הכניסה הוא החשוב והמקיף ביותר ועליו להיעשות באופן יסודי.
     
    החשיבות של הניקוי מאוד גבוהה ויש לה חלק בהרגשה האישית שלכם במעבר, עם הכניסה לדירה החדשה.
     
    מומלץ לפנות לצורך הניקיון יומיים ואם אפשר להיעזר במישהו, מה טוב. שימו לב שגם כאן חשוב לבצע את הניקיון לפני הכנסת הרהיטים ושאר התכולה שלכם. הסיבה היא שניקוי של בית ריק הרבה יותר נוח ומהיר ביחס לבית מרוהט.
     
    התמקדו בחלקים שמרבית האנשים לא מנקים בשגרה כמו חלונות, תריסים, שירותים וחדרי רחצה (קריטי במיוחד), ארונות מטבח, שיש וכמובן שאת הרצפה.
     
    השתמשו בחומרי ניקוי חזקים אך לא חזקים מדי מפני שאינכם רוצים לגרום לנזקים.
    מי שרוצה לקחת את הניקיון צעד אחד קדימה, יכול להזמין שירותי ניקוי ספות ושטיחים לביתו הישן כך שהמובילים יעבירו את הסלון והשטיח לדירה החדשה כשהם כבר נקיים ומריחים כיאה לבית חדש ורענן.
     
    משפט אחד בנוגע לדירה הישנה, חשוב להשאיר אותה נקייה ומסודרת – עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון בשקלול לוחות הזמנים.
  3. הדברה מונעת של הדירה
    הדברה של הדירה היא פעולה פשוטה וזולה למדי שיכולה להבטיח לכם שקט מחרקים ומזיקים למשך תקופה ארוכה.
     
    את המדביר יש להזמין עם סיום הניקיון של הדירה וכמו בשאר הפעולות, אם ניתן, כדאי לעשות את זה לפני ההובלה, כך שלא יהיו רהיטים וחפצים שיכולים להפריע.
     
    הרבה אנשים תוהים אם כדאי לנקות לפני או אחרי והתשובה היא לנקות לפני ולהדביר אחרי משום שכך לא תשטפו את חומרי ההדברה.
    כמובן שחשוב להזמין רק מדביר מוסמך שעובד עם חומרים שמותרים לשימוש.

צביעת דירה (צילום: https://www.123rf.com)
צביעת דירה (צילום: https://www.123rf.com)

אריזת הדירה למעבר
אריזת הדירה היא עוד נדבך חשוב במיוחד בדרך למעבר אל הדירה החדשה. כאן חשוב לציין שאנשים רבים לא מודעים לחשיבות ולהיקף המשימה וכדי לסבר את האוזן נדגיש שהאריזה של הדירה היא החלק הכי ארוך ומייגע.

אחת הדרכים להתמודד איתה היא להזמין שירות הובלה ואריזה אך מאחר שמדובר בהוצאה לא מבוטלת, כדאי לשקול לארוז לבד אך באופן מעט שונה ממה שרבים מורגלים.

לפני הכל, חשוב למיין את החפצים ולראות ממה ניתן להיפטר. זה יעשה סדר ויכול להוזיל את ההובלה. כשיודעים כבר מה צריך להעביר, צריך להשיג קרטונים מתאימים. יש שתי דרכים לעשות את זה:

הראשונה היא לבקש מהמובילים שנוהגים בדרך כלל לספק מספר מסויים של קרטונים אך אם תעשו את זה בשלב ההתמקחות ולפני חתימה על החוזה עם חברת ההובלה, יש סיכוי גבוה שתוכלו להשיג הרבה קרטונים בחינם או במחיר מוזל.

אפשרות נוספת היא להזמין חומרי אריזה וקרטונים באחת מהחנויות שמתמחות בכך ומציעות לכם מגוון רחב שמתאים לכל צורך ולכל תכולה. חומרי אריזה נגישים יסייעו לכם לארוז במהירות וביעילות ולכן חשוב להשקיע בכך מחשבה.

את האריזה צריך להתחיל כמה שבועות לפני המעבר כך שיהיה לכם די זמן, ולבצע אותה באופן מסודר תוך מחשבה על הפירוק והסידור של התכולה בדירה החדשה.

כדאי להתחיל ולארוז את החפצים שאתם לא נוהגים להשתמש בהם בקביעות, וככל שמתקרב מועד המעבר, ניתן לארוז חפצים חיוניים יותר.

שימו לב שאתם אורזים כל חדר בנפרד ורושמים על הקרטונים את התכולה ואת השייכות לפי חדרים כך שיהיה נוח ומהיר יותר לסדר את הדירה החדשה ולא תצטרכו להיתקע עם סידור הקרטונים למשך פרק זמן ארוך בתוך בית מבולגן.

עוד צעד שיכול לסייע הוא להכין כמה תיקים עם ציוד אישי שישמש אתכם למשך הימים הראשונים.

התקשרות עם ספקים ועדכון כתובת
מעבר דירה אינו מסתיים רק בפעולות פיזיות וחלק לא מבוטל דווקא עוסק בכל הפעולות המנהלתיות שקשורות בהחלפת הכתובת.

את העדכונים יש לחלק לשני חלקים. הראשון הוא כל מה שקשור במוסדות המדינה ובכלל זה עדכון במשרד הפנים וברשות המקומית.

החלק השני כולל את כל אותם ספקים שאתם מקבלים מהם שירות, כשגם כאן יש ספקים קריטיים יותר או פחות.

במסגרת העדכונים, יש לדווח לבנק, חברת האשראי וכן לחברות הביטוח וכל נותן שירות אחר. מעבר לזה, חשוב לסגור ולהעביר חשבונות של חברת החשמל, שידורי כבלים או לוין, אינטרנט וגז.

מומלץ לנצל את המעבר כדי לעשות סדר בחשבונות. במצבים רבים תגלו שהמחירים המעודכנים זולים יותר ממה שאתם משלמים ושתוכלו להוזיל את התשלומים החודשיים שלכם או לפחות לקבל איזו הטבה במתנה.

לבסוף, אל תשכחו להיעזר בשירות 'עקוב אחרי' של דואר ישראל המבטיח העברה של הדואר מהכתובת הישנה לחדשה.

סיכום המעבר
בסופו של דבר מעבר דירה הוא לא תהליך מסובך אך בטח כזה שכולל הרבה מאוד פרטים ופעולות.

אנו סבורים שכל אחד יכול לעבור בהצלחה רבה ואפילו לחסוך כסף. כל מה שעליכם לעשות הוא לפנות מספיק זמן ולהתייחס לכל חלק כאילו שהוא היחיד.

אם כל פעולה תתבצע באופן הנכון וכפי שהסברנו, כל המעבר יוכתר בהצלחה.