אפוקסי (בשמו המלא: פליאפוקסיד) הוא פולימר ייחודי שפותח בשנות ה-30 ומשמש עד היום למגוון צרכים בתעשייה, בבנייה ובחיי היומיום. החל מדבק אפוקסי אותו כולנו מכירים – ועד לאינספור שימושים מורכבים במפעלים מסוגים שונים. התכונה הבולטת ביותר של פולימר האפוקסי, אותה תכונה שהופכת אותו לשימושי כל כך, היא העובדה שהוא מתקשה כאשר הוא בא במגע עם חומר קשה.

אחד השימושים הבולטים של האפוקסי הוא לחיפוי רצפה. באמצעות תרכובת עם חומר מקשה אחר ניתן להרכיב מאפוקסי חיפוי רצפה בעלות נמוכה יחסית – שמשמשת למגוון רחב מאוד של צרכים. אומנם ניתן למצוא רצפות אפוקסי גם במבנים פרטיים כמו בתי דירות או משרדים – אך השימוש הנפוץ ביותר ברצפה זו הוא במבנים מסחרים ותעשייתיים. בשנים האחרונות גברה מאוד בתעשייה המודעות לרצפות אפוקסי, שמשמשות במקרים רבים לחיפוי רצפה של מחסנים, מפעלים או אולמות תצוגה – כמו גם לסימון ולצביעה של חניונים.

היתרון הגדול של רצפות אפוקסי הוא בעלויות שלהן. למרות היעילות הגבוהה של הפולימר, הוא אינו יקר במיוחד – ולרוב יהיה זול יותר מהחלופות המקובלות בשוק. האפוקסי נחשב לחומר self-leveling שמשטיח את עצמו – כך שהליך ההרכבה של החיפוי קצר ופשוט יחסית. לכך ניתן להוסיף את צרכי האחזקה הנמוכים מאוד של רצפות האפוקסי. הן אינן מצריכות תחזוקה שוטפת מורכבת במיוחד – ויכולות להחזיק ביעילות גבוהה מאוד למשך שנים ארוכות.

רצפות אפוקסי- זולות, נוחות ויעילות לאורך זמן (צילום: FREEPIK)
רצפות אפוקסי- זולות, נוחות ויעילות לאורך זמן (צילום: FREEPIK)

ניתן למנות גם את העמידות הגבוהה מאוד של רצפת האפוקסי, עמידות שקורצת במיוחד למפעלים ולגורמים תעשייתיים אחרים. האפוקסי הוא חומר עמיד מאוד ללחצים ולחבלות מכניות – ומסוגל לשאת מכונות כבדות ללא שחיקה. רצפות אפוקסי עמידות גם לחומרים כימיים שונים או לטמפרטורות קיצוניות – בין אם חמות במיוחד ובין אם קרות במיוחד.

חומר אסתטי למדי שיוצר רצפה מבריקה- רצפות אפוקסי (צילום: FREEPIK)
חומר אסתטי למדי שיוצר רצפה מבריקה- רצפות אפוקסי (צילום: FREEPIK)

מעבר לכך, רצפות אפוקסי הן בעלות מקדם חיכוך גבוה. למרות המראה המבריק של חיפוי רצפה זה – מדובר בחיפוי ציפוי בטוח שמונע החלקה. מדובר ביתרון משמעותי במיוחד בסביבת ייצור תעשייתית, שעשוי למנוע תאונות שיפגעו בכוח האדם או בציוד.

האפוקסי נהנה גם מיתרונות נוספים: מדובר בחומר אסתטי למדי שיוצר רצפה מבריקה באופן טבעי – ולכן מוכיח את עצמו כפתרון אטרקטיבי גם לצרכן הביתי ולמבנים פרטיים רבים. בנוסף, רצפות אפוקסי נחשבות לפתרון ירוק עם פגיעה מינימלית בסביבה – והן זוכות להכרה בשנים האחרונות כחיפוי רצפה אקולוגי במיוחד שעומד בתקני בנייה ירוקים.

כיצד מרכיבים רצפת אפוקסי?
כאמור, האפוקסי הוא פולימר שזקוק לחומר נוסף כדי להתקשות. בבנייה, ובייחוד בחיפוי רצפה, נהוג להשתמש בבטון. תערובת הבטון והאפוקסי נחשבת לעמידה וליעילה במיוחד – בעודה שומרת על תג המחיר הזול יחסית ועל המראה האסתטי האטרקטיבי.

במידת הצורך ניתן גם להגביר את מקדם החיכוך של האפוקסי. באמצעות חומרים מסוימים וציפויים ייעודיים – ניתן לבנות רצפת אפוקסי מיוחדת ועמידה עוד יותר להחלקה. פתרון זה עשוי להתאים לפסי ייצור או סביבות מסחריות מיוחדות שזקוקות להגנה מיוחדת מהחלקה.

תערובת של בטון ואפוקסי- יעילה ועמידה לאורך זמן (צילום: FREEPIK)
תערובת של בטון ואפוקסי- יעילה ועמידה לאורך זמן (צילום: FREEPIK)

כמה זה עולה?
מספר חברות שונות בארץ מציעות פתרונות של חיפוי רצפה אפוקסי, בראשן ד.ו פרויקטים שנהנית מניסיון של שנים ומציעה בניית רצפות אפוקסי תוך הקפדה על תו התקן המחמיר ביותר ועל היעילות המרבית. עלות רצפת האפוקסי משתנה בהתאם לגודל הרצפה: היא מתחילה מ-69 ש"ח למטר רבוע (בהזמנת 200 מ"ר ומעלה) ויכולה להגיע ל-50 ש"ח למטר רבוע (בהזמנה של 1000 מ"ר או יותר).