הסגרים מאחורינו, חופשת פסח בפתח, ומאות אלפי משפחות ישראליות צפויות לפקוד בשבוע הקרוב את אתרי התיירות השונים מדן ועד אילת. אם גם אתם יוצאים לטיול משפחתי, כנראה תארזו צידה לדרך, כולל מכלי משקה מסומנים בפיקדון כמו בקבוקי זכוכית, פחיות או בקבוקי פלסטיק קטנים.

לעתים קרובות מדי, ברגע שסיימנו להשתמש באותו מכל, אנחנו משליכים אותו לפח הזבל. במקרה הטוב, שומרים אותו עד שרואים מחזורית ומניחים בתוכה. ובכן, אנחנו פראיירים. וישראלים פשוט שונאים להיות פראיירים.

על כל אחד מאותם מכלי משקה אתם משלמים תוספת בדמות הפיקדון. התוספת הזו מתחילה ב־30 אגורות למכל, ואם זרקתם את המכל לפח, יכולתם באותה מידה פשוט לזרוק לתוכו את הכסף שלכם.

אז מה עושים עם המכלים המסומנים בפיקדון? מחזירים אותם לבתי העסק הרלוונטיים, כמובן. אלו מחויבים על פי חוק להשיב לכם את סכום הפיקדון המופיע על כל מכל, בזיכוי כספי או אם תעדיפו - בכסף מזומן. ועכשיו אתם ודאי אומרים לעצמכם "נו מילא, 30 אגורות", אבל תעצרו רגע ותחשבו בכמה מכלי משקה כאלו אתם והמשפחה שלכם משתמשים בשבוע, בחודש, בשנה. זה כסף שיוצא מהכיס שלכם ובאותה מידה יכול לחזור אליו, אם פשוט תפסיקו להיות פראיירים.

בסופרמרקט חייבים להחזיר כסף

אוקיי, השתכנעתם. יצאתם לטיול פסח עם המשפחה ושמרתם את המכלים המסומנים בפיקדון או הצבתם בבית שקית גדולה עבורם, כדי שתוכלו להתחיל למחזר. הבעיה שאתם עלולים להיתקל בה היא בעל עסק שמסרב לקבל מכם את המכלים ובונה על העובדה שאתם לא מכירים את החוק (או לחלופין לא מכיר את החוק בעצמו). כאמור, כל סופרמרקט, מכולת, פיצוצייה או חנות נוחות שמוכרים מכלי משקה מסומנים בפיקדון - מחויבים לקבל כאלו בחזרה. כן, גם אם לא קניתם ישירות מהם. אתם פשוט ניגשים לכל מקום כזה, עם עד 50 מכלים ביום לכל אדם, ומקבלים את הכסף שלכם בחזרה. קל ונוח.

מיחזור בקבוקים (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מיחזור בקבוקים (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מנכ"לית אל"ה, ד"ר אורנית רז, מובילה את המהלך להעלאת המודעות לזכאות לקבלת דמי פיקדון על פי חוק: "חשוב לנו שהצרכנים הישראלים לא יוותרו על זכותם לקבל בחזרה את דמי הפיקדון ולא ייצאו פראיירים בעל כורחם. הקמפיין שלנו מתבסס על תובנות מהכלכלה ההתנהגותית, שאנשים בכלל, והישראלים בפרט, שונאים הפסד (loss aversion), הרבה יותר מאשר אוהבים רווחים. לפיכך בחרנו למקד את הקמפיין שלנו בלהאיר לצרכן הישראלי, עד כמה הוא יוצא פראייר. הרי בכסף  שאנו משלמים עבור מיכל המשקה נכללים גם דמי הפיקדון שאמורים לחזור אלינו".

תאגיד אלה (צילום: יח''צ)
תאגיד אלה (צילום: יח''צ)

בילינו יותר מדי בבית בשנה האחרונה, וחג פסח הקרוב מבטיח במיוחד. אם גם אתם מבלים עם המשפחה ונהנים מהחיים, כדאי שתעצרו לרגע לחשוב מה אתם עושים עם מכלי המשקה המסומנים בפיקדון שאתם והילדים משתמשים בהם. הפתרון פשוט כל כך ומונח לכם מול העיניים. מספיק להיות פראיירים.