לקראת החורף, חוץ משמיכות הפוך שיוצאות מהבוידעם, רובנו גם נזכרים באמצעי החימום. מוציאים מהמחסן את הרדיאטור, או ניגשים לאחת הרשתות ומתלבטים איזה אמצעי חימום כדאי לקנות. בעונה הקרה, שוב עולה השאלה מהו אמצעי החימום החסכוני והיעיל ביותר לחימום הבית, מבין ארבעת אמצעי החימום הפופולאריים הנמצאים כיום בבתים - מזגן, תנור ספירלה, רדיאטור נייד ומפזר חום. אז לא נחזיק אתכם במתח. משרד האנרגיה ערך בדיקה וקבע שהמזגן הוא הכי יעיל וחסכוני. 
 
"תוצאת הבדיקה שערכנו היא חד־משמעית", אומר יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה. "בעוד שמפזר חום, רדיאטור נייד ותנור ספירלה צורכים בין 1,500־2,000 ואט לשעה, המזגן צורך חצי מהכמות - כ־600 ואט לשעה, כדי להפיק את אותה יעילות של חום. הסיבה לכך היא שמזגן אינו פועל באמצעות גוף חימום ולכן צורך פחות חשמל. מקדם יעילות החימום (COP) של מזגני האוויר נע סביב 3־3.5, לעומת שלושת אמצעי החימום האחרים, שבהם מקדם יעילות החימום הוא 1. משמעות הדבר היא שמזגן הוא מוצר יעיל פי שלושה בחשמל". 
 
מה לגבי עלות השימוש?

"בתרגום לכסף, עלות ההפעלה של תנור ספירלה, מפזר חום ורדיאטור נייד היא כשקל לשעת הפעלה. לעומתם, הפעלה של מזגן לחדר בגודל של כ־10 מ"ר תעלה כ־40 אגורות בלבד לשעה".
 
ליפשיץ מוסיף ש"ישנם גם אנשים שמשתמשים באמצעי חימום הפועלים על גפ"מ (גז פחמימני מעובה, דהיינו גז בישול) או על סולר. זה הרבה יותר יקר. עלות חימום בגז פחמימני מעובה היא כשני שקלים לשעת הפעלה. חימום בסולר עולה כארבעה שקלים לשעה. כיום, יותר ויותר אנשים מעדיפים לוותר על סולר בגלל העלות הגבוהה. בבתים הישנים בירושלים, למשל, עדיין ניתן לראות מערכות הסקה מרכזיות ישנות בסולר, אבל זה הולך ונעלם. כמו כן, בהרבה בתי יוקרה חדשים ניתן לראות חימום תת רצפתי המבוסס רובו על חשמל". 
 
אם אכן בחרתם לחמם את הבית עם מזגן, לליפשיץ יש כמה המלצות, שחלקן גם יחסכו לכם כסף. "יש להקפיד על רכישת מזגן בדירוג אנרגטי גבוה שיחסוך בצריכת החשמל", הוא מבהיר. "אנחנו מעודדים רכישת מוצרי חשמל יעילים. הדירוג הוא בין A ל־G, כאשר A הוא היעיל ביותר. כשקונים מוצר בדירוג גבוה, ברור שהוא חוסך לך כסף. מומלץ גם לנקות את הפילטרים של המזגן אחת לעונה, כדי לאפשר זרימת אוויר חופשית. את התריסים של המזגן מומלץ להפנות לכיוון החדר. חשוב לזכור שגם הטמפרטורה משפיעה על צריכת החשמל. כל מעלה שאנו מעלים לשם חימום, מגדילה את צריכת החשמל בכ־5%". 

מהי הטמפרטורה המומלצת לחימום החדר? 
"ברור שלא סביר לחמם ולבזבז המון חשמל וכסף רק כדי להסתובב בחולצה קצרה. בעבר, המלצנו על חימום ל־20־21 מעלות. אולם כיום, אנחנו כבר לא נוקבים במספרים, כי הגענו למסקנה שזה עניין של העדפה אישית". 

יחזקאל ליפשיץ. צילום: משרד האנרגיה
יחזקאל ליפשיץ. צילום: משרד האנרגיה

בתחום המזגנים יש גם כל הזמן חידושים. כך למשל, תדיראן השיקה בימים אלה את המזגן האינטואיטיבי הראשון בעולם - TADIRAN SENSE. זהו מזגן מיני מרכזי אינוורטר בטכנולוגיית Variable Air Flow, המבוססת על מערכת המשנה את ספיקת האוויר בהתאם לבחירת המשתמש ומאפשרת עבודה במצב שקט, חסכוני וטכנולוגי יותר.
 
ואילו בתערוכת ACLIMA (של קבוצת שטיר) שהתקיימה בנובמבר, הוצגו חידושים נוספים כגון מערכת הפיקוד הקולי החכמה בסדרת מזגני אלקטרה SMART. זוהי תולדה של שיתוף פעולה בין חברת AudioCodes הישראלית, המתמחה בטכנולוגיית עיבוד וזיהוי קולי, חברת IBM ומחלקת ה־IOT (האינטרנט של הדברים) של אלקטרה. 
 
המערכת מאפשרת למשתמש לדבר למכשיר בצורה טבעית לגמרי, מנתחת את המשפט, מזהה את הפקודות ומתרגמת אותן לכדי ביצוע. כך למשל, המשתמש יכול לומר "קר לי, תעלה את הטמפרטורה ל־25 מעלות" - והמזגן יבצע.
 
חברת INNOVA הציגה בתערוכה מזגן אינוורטר, שאינו דורש יחידת מדחס חיצונית. ואילו חברת סמליין, יבואנית מוצרי החשמל של סמסונג בישראל, הציגה מזגן ללא משב רוח מסדרת WINDFREE. 
 
בכל הקשור לחימום מים בחורף, ליפשיץ ממליץ על דודי שמש. "בישראל דודי שמש חוסכים כ־5% מצריכת החשמל הכוללת במשק", הוא אומר. "לפני כמה חודשים העברנו תקנות חדשות יחד עם מנהל התכנון, משרד השיכון והמשרד להגנת הסביבה, לקידום מערכות יעילות לחימום מים בבתים רבי קומות. התקנות מחייבות קבלנים להתקין מערכות יעילות וחסכוניות באנרגיה לחימום מים בכל הדירות בבנייני מגורים חדשים, כך שמערכות דודי שמש יותקנו ב־10 הקומות העליונות, במקום ב־7 הקומות העליונות, כפי שחויבו עד היום. בשאר הקומות הקבלנים יחויבו להתקין מערכות יעילות אנרגטית לחימום מים. מהלך זה צפוי להביא לחיסכון משמעותי באנרגיה ובכסף למשקי הבית".
אווירה כיפית
"אנחנו מתחילים לראות עלייה דרמטית בביקוש למוצרי חימום ברגע שנהיה קריר בלילה", אומר ארז וסנר, מנהל רשת מחסני חשמל. "לאמבטיה, אנשים קונים תנור חימום מבעוד מועד וכך גם רדיאטורים לחדרי ילדים. אבל תנורי ספירלה או תנורי גז רוכשים כשממש קר".
 
וסנר מספר שישנם כמה מוצרים שנכנסו חזק לשוק. למשל, מפזרי חום תלויים לאמבטיה עם שלט־רחוק, במקום חוט שמושכים אותו. "גם רדיאטורים מוגנים לחדרי ילדים אפשר למצוא עכשיו כמעט בכל החברות", הוא מוסיף. "אלה רדיאטורים עם צלעות מוסתרות, שאי אפשר להכניס את הידיים פנימה או לגעת בצלעות עצמן. חידוש נוסף ברדיאטורים הוא שהם מגיעים עם מכל מים נשלף שנמצא בתוך המוצר עצמו - ולא יושב על הצלעות".

אילו טרנדים נוספים קיימים?
"תנור שנראה כמו מאוורר, רק שבמקום הכנפיים ישנן ספירלות. הוא צר, ארוך, גבוה ואפשר לכוון אותו. דבר נוסף שנכנס מאוד חזק זה מפזר חום גדול דמוי אח, שממש מדמה להבה. גם פטריית חימום על גז או על חשמל הפכה טרנדית. אנשים רבים שמים את זה בחצר ובמרפסות. זה גם מחמם וגם יוצר אווירה כיפית". 

ארז וסנר. צילום: גיא לוי
ארז וסנר. צילום: גיא לוי

לדברי וסנר, למחירי מוצרי החימום טווח רחב, תלוי במותג, בדגם ובגודל. רדיאטורים: 169־999 שקל; תנורי חימום לאמבטיה: 29־269 שקל; מפזרי חום לאמבטיה: 79־229 שקל; מפזרי חום לחדר: 35־179 שקל; תנורים דמויי אח: 199־499 שקל; תנורי ספירלה: 149־450 שקל; פטריית חימום לחצר: 499־699 שקל; ומזגן לחדר (1 כ"ס): 888־1,350 שקל. 
 
לדברי וסנר, מבין אמצעי החימום השונים לחדרי ילדים הלקוחות מעדיפים רדיאטורים, ומוסיף: "לסלונים לוקחים תנורי חימום גדולים. יש כיום כל מיני תנורים, בגדלים וצורות שונים. מזגנים, נמצאים כיום בדרך כלל בכל בית וזו דרך החימום הכי זולה. אבל עדיין, לא תמיד מתחשק לך להפעיל מזגן ענק כשאתה יושב לבד בסלון. גם לא כולם אוהבים לחמם עם מזגן. עדיין אנשים אוהבים את תנורי הספירלה בעיקר לצורך החימום הנקודתי". ### מומלץ בחום.

אש מסוכנת
 
"בחודשי החורף, אנחנו תמיד רואים עלייה בשריפות שקשורות בדרך כלל לכשלים במערכת החשמל, בגלל חימום יתר ועומס יתר על המערכת", אומרת אורלי לביד־ברזל, מנהלת מרחב מרכז בארגון "בטרם" לבטיחות ילדים. "יש גם מצבים שבהם שמים תנור ספירלה או מפזר חום ליד המיטה. זה מאוד מסוכן, משום שסדינים הם דליקים". 
 
לדברי לביד־ברזל, אמצעי החימום הבטוחים בחורף הם כאלו שאין בהם אש גלויה: מזגן, רדיאטור וחימום רצפתי. "הם גם אמצעי החימום היחידים שניתן להשאירם דולקים גם במהלך הלילה", היא אומרת ומוסיפה כי "בעת שימוש בכל אמצעי חימום, מומלץ להשאיר איזשהו חריץ קטן לכניסת אוויר. לגבי רדיאטור, אנחנו ממליצים להשתמש בכזה שיש לו דופן חלקה ולא צלעות, כדי למנוע מצב שילד בטעות יכניס יד בין הצלעות. ואם המזגן מותקן נמוך, אז לוודא שילדים לא דוחפים לתוכו ידיים".
 
לפי נתוני "בטרם", 16 ילדים מתו בין השנים 2009־2019 משריפות שפרצו כתוצאה משימוש באמצעי חימום. באותה התקופה נפגעו 85 ילדים מאמצעי חימום. "ברכישת כל סוג של אמצעי חימום, יש לוודא תו תקן הכולל את שם היצרן וארץ הייצור", מדגישה לביד־ברזל. "עדיף גם לרכוש מוצר עם כיבוי אוטומטי במקרה של נפילה. אין לייבש בגדים על אמצעי החימום. כמו כן, באמבטיה יש להשתמש רק באמצעי חימום המיועדים לחדר האמבטיה, ולהקפיד לתלות אותם גבוה. נושא נוסף חשוב מאוד הוא התקנה של גלאי עשן, שיכול להציל חיים".
 
טיפים נוספים לשימוש בטיחותי בחימום לחורף - באתר מכון התקנים הישראלי, www.sii.org.il