הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט

בשנים האחרונות חלה עלייה בפופולריות של האופניים החשמליים, שמאפשרים להתנייד בקלות ממקום למקום. הזינוק בהיקף האופניים החשמליים נותן את אותותיו גם בכמות הנפגעים השנתית: עפ"י נתונים שפרסמה עמותת אור ירוק, בשנת 2023 קיפחו את חייהם 28 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. מדובר בעלייה של 75% ביחס לשנת 2022 ובמספר ההרוגים הגבוה ביותר בעקבות שימוש בכלים חשמליים מאז הותרה הנסיעה בהם בישראל. וזה רק קצה קרחון: בשנת 2023 אושפזו 806 אנשים בעקבות מעורבות בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים. מה עושים במקרה של מעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים – מה קבע המחוקק ומי צריך לפצות?

בקרוב – לוחיות רישוי חובה לאופניים וקורקינטים חשמליים
החל מה-1 באוגוסט 2024, רכבי אופניים וקורקינטים חשמליים יהיו מחויבים בלוחית רישוי. כל בעלי האופניים והקורקינטים החשמליים יהיו חייבים להירשם במאגר מקוון באתר משרד התחבורה. לכל כלי  תהיה חייבת להיות מוצמדת לפחות לוחית רישוי אחת, בחזית או באחורי הכלי, או בשניהם. לוחית הרישוי תאפשר שימוש נרחב יותר באכיפה מצולמת, בעיקר לגבי נסיעה על מדרכות הומות.

מטרת התקנה החדשה היא לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל ומהווה צעד חשוב לשיפור הבטיחות בדרכים.

מעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים: מי אחראי לפצות?
לפי פסיקת בית המשפט העליון, אופניים חשמליים אינם מוגדרים כרכב מנועי (למרות שהם כוללים מנוע). בהתאם לכך, פגיעה שנגרמת להולך רגל ע"י אופניים חשמליים לא מוגדרת כתאונת דרכים, לעומת למשל תאונה שבה נגרם נזק כתוצאה מפגיעה של רכב מנועי (כמו רכב או אופנוע).  להגדרות אלו יש השפעה על זהות הנושאים באחריות ועל אופן הפיצוי.

במידה שרכבתם על אופניים חשמליים ופגעתם בהולך רגל – מכיוון שפגיעה ע"י אופניים חשמליים כאמור לא מוגדרת כתאונת דרכים, סוגיות האחריות והפיצוי יידונו במסגרת דיני הרשלנות. המשמעות: להולך הרגל יינתן פיצוי רק במקרה שיוכח שרכבתם ברשלנות, למשל בעקבות חציית הכביש באור אדום. במקרה כזה יהיה עליכם לשלם עבור הנזקים שנגרמו מהכיס, אלא אם רכשתם מראש ביטוח אופניים חשמליים ייעודי שכולל כיסוי צד ג'. 

במידה שרכבכם פגע ברוכב אופניים חשמליים – מקרה כזה מוגדר כתאונת דרכים לכל דבר (בשל המעורבות של רכב מנועי). מכיוון שבתאונות דרכים משולם לנפגעי הגוף פיצוי ללא קשר לשאלת זהות האשם בתאונה (ומכיוון שרוכבי אופניים חשמליים לא מחויבים בעשיית ביטוח), במקרה כזה התשלום בגין נזקי הגוף יושת על ביטוח החובה שברשותכם – ביטוח שנועד לכסות נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים. 

ומה לגבי נזקי רכוש שנגרמו לצד שלישי, כמו למשל נזק לאופניים של הרוכב או לרכבים אחרים? במקרה כזה, במידה שהאשמה בתאונה תוטל עליכם, תיאלצו לשלם מכיסכם כדי לכסות את הנזקים – אלא אם יש לכם ביטוח צד ג' לרכב. הכוונה היא לביטוח שניתן לרכוש מעבר לביטוח החובה, שכל בעל רכב מחויב לרכוש. ביטוח צד ג' נועד כאמור לספק הגנה במקרה שפגעתם ברכוש של צד שלישי. מתכוונים לרכוש ביטוח רכב עם כיסוי צד שלישי? חשוב לבדוק מראש את גובה הפיצוי, כדי להגן על הכיס מפני תאונות שבהן נגרם נזק משמעותי לרכוש. כדי לאפשר לכם לנהוג בראש שקט, ביטוח צד ג' של הפניקס כולל סכום כיסוי עם גבול אחריות מוגדל עד לגובה 2 מיליון ₪. 

ביטוח צד ג' מכסה את הנזקים שנגרמו לצד שלישי, אך לא את הנזקים שעלולים להיגרם לרכב שלכם. כדי ליהנות מההגנה הנרחבת ביותר אפשר לרכוש ביטוח מקיף של הפניקס, שכולל גם ביטוח צד ג' וגם כיסוי מפני מגוון רחב של סיכונים הנשקפים לרכב שלכם – מגניבת הרכב ועד נזקים שנגרמו בעקבות תאונה, ועוד. 

מה עושים במקרה של תאונה עם אופניים חשמליים? (צילום: Shutterstock)
מה עושים במקרה של תאונה עם אופניים חשמליים? (צילום: Shutterstock)

מה עושים בעת מעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים?

  • קחו פרטים אישיים משאר המעורבים בתאונה. 
  • תעדו את זירת התאונה – באמצעות תמונות או סרטונים.
  • קחו פרטים מעדי ראייה במקום התאונה – למקרה שהם יוכלו לתמוך בגרסה שלכם.
  • במידה שהיו פגיעות פיזיות בעקבות התאונה – דווחו עליהן ועל הטיפול הרפואי שקיבלתם.

העיקר הבטיחות: כללים לרכיבה בטוחה 
במידה שאתם רוכבים על אופניים חשמליים, חשוב להקפיד על מספר כללי זהירות בסיסיים כדי לחזור הביתה בשלום (וגם כדי להגן על הכיס מפני תביעות אפשריות):

  • הקפידו על נסיעה בגבולות המהירות המותרת.
  • התרכזו ברכיבה, תוך הימנעות מהסחות דעת שעלולות להוביל לתאונה.
  • רכבו במקומות המותרים – בשביל ייעודי שהוקצה לאופניים, ובמידה שאין שביל ייעודי יש לרכב על הכביש (ולא על המדרכה) בזהירות ותוך הקפדה על חוקי התנועה.  
  • בדקו את תקינות האופניים – מדובר בכלי ממונע שנוסע במהירויות גבוהות, ולכן חשוב לבדוק באופן קבוע את הבולמים, האורות ומחזירי האור לפני שיוצאים לדרך.
  • חבשו קסדה – ביכולתה למנוע נזקי ראש בלתי הפיכים.

ריבוי האופניים החשמליים בדרכים מחייב אותנו לגלות ערנות יתרה, ולהצטייד מראש בכיסויים שיגנו עלינו בעת הצורך. נסיעה ורכיבה ובטוחה. 

הכתבה נכתבה בשיתוף הפניקס סמארט