טרנד הוא תכתיב חברתי, סוג של מגמה בקרב צרכנים שמביאה פריט להיחשב ל"נכון" בתחומים שונים. כשהגענו לחקור את הטרנדים בעולם המשקפיים, הבנו שעל אף שאיפתו של הענף להיצמד לאלה השולטים בעולם האופנה הדינמי, זמן הייצור הממושך שעשוי לארוך כשנה וחצי, לא מאפשר לו לעמוד בקצב של האופנה המתחלפת בכל עונה, וכך נוצר פער שמאתגר את הקניינים שבוחרים דגמים כשנה לפני שיווקם בחנויות ודורש מהם יכולות "חיזוי", חיבור קרוב לשטח והבנה מקסימלית לצרכים ולהתנהגות של הצרכן המקומי.

חברנו למומחים מענף האופטיקה כדי להבין קצת יותר את המגמות שמשפיעות על עולם המשקפיים, מה מכתיב טרנד ואילו שיקולים מפעילים הקניינים בתהליך.

"משקפיים הם מזמן כבר לא רק עזר רפואי לראייה, הם אביזר אופנה שמשפיע באופן דרמטי על הנראות שלנו, על איך אנחנו רוצים שהעולם יראה אותנו, במקרים מסוימים, הוא אפילו הופך לסממן זיהוי שלנו. המותג וצורת המסגרת שנבחר אומרים הרבה על מי שאנחנו, מסגרות עדינות או בולטות, רגועות או דרמטיות, עדכניות או רומנטיות, מרובעות או עגולות, שקופות או צבעוניות - לכל פרט יש משמעות". כך אומרים לנו  בחברת "עינית" ומוסיפים: "מותגי האופנה הבינלאומיים משיקים שלוש קולקציות משקפיים כחלק בלתי נפרד מיתר הקולקציות של בתי האופנה. הטרנדים במשקפיים מושפעים מהטרנדים הכלליים בעולמות העיצוב והאופנה ואליהם מתווספים אלמנטים ייחודיים בהתאמה לעולמות האופטיקה".

גלוריה בבאי, טרנדולוגית, קניינית ומעצבת באופטיקנה, התחילה לעבוד ברשת לפני 17 שנה כדיילת מכירות כעבודה סטודנטיאלית. יכולות המכירה שלה והחיבור העמוק לתחום קידמו אותה לתפקיד מנהלת הסניף הצעירה ביותר בכל הרשת, כבר בגיל 23. "כחלק מהעבודה שלי כיום כטרנדולוגית ומנהלת הקולקציות אני טסה כ־12 פעמים בשנה לתצוגות ולאירועים כדי לבחור את דגמי משקפי השמש שיימכרו שנה לאחר מכן ב־80 סניפי הרשת ובעוד עשרות חנויות פרטיות שעובדות עם המותגים שאופטיקנה היא היבואנית הבלעדית שלהם".

off white - משקפי שמש כחולות (צילום: יח''צ חו''ל)
off white - משקפי שמש כחולות (צילום: יח''צ חו''ל)

בשיחה איתה גילינו כי לא מעט השפעות מכתיבות את העיצובים, חומרי הגלם, הצבעים והפונקציונליות עוד בשלב הבריף הראשוני, לפני היציאה לעיצוב, לייצור ולשיווק - ואלו הן:

מהן ההשפעות?
עולם האופנה - "טרנד בעולם המשקפיים הוא נגזרת ישירה מעולם האופנה והוא נחשף באירועי "שבוע האופנה" המתקיימים ארבע פעמים בשנה, בערים ניו יורק, פריז, מילאנו ולונדון. בנוסף לאופנה, גם עולמות המזון, האדריכלות, העיצוב ועוד, עשויים להוביל ולהכתיב טרנדים בשוק המשקפיים", אומרת בבאי.

צבע השנה - פעם בשנה מכריזה חברת הצבע העולמית פנטון על "צבע השנה" וכל עולמות העיצוב והאופנה מושפעים ממנו.

משקפי שמש קטאליה - קולקציית אביב קיץ (צילום: יניב אדרי)
משקפי שמש קטאליה - קולקציית אביב קיץ (צילום: יניב אדרי)

מדיה ורשתות חברתיות - "בשנים האחרונות, לרשת החברתית יש אחיזה מאוד גדולה בהכתבת הטרנדים: מה נאכל, מה נראה בטלוויזיה, לאיזו מוזיקה נקשיב ומה נלבש. חיבור לרשתות החברתיות היא הדרך המהירה להישאר מעודכנים לגבי הטרנדים העכשוויים", מוסיפה בבאי. "השימוש הגובר במדיה החברתית, מכתיב שינויים בעולם המשקפיים, כמו למשל צילום תמונות לסטורי, הביא את הצורך בעדשות שלא מחזירות אור בזמן הצילום, ועדשות מראה שפעם היו טרנד עולמי, כבר אינן באופנה כי הן "לא מצטלמות טוב". נראה כי בעידן האינסטגרם והטיקטוק, אנחנו נשלטים על ידי המדיה והכל נגיש, מהיר, מתחלף, דינמי, מה שרלוונטי עכשיו לא יהיה רלוונטי עוד חודשיים־שלושה.

מגמות חברתיות - מגמות חברתיות שהולכות ומתעצמות כמו למשל טבעונות, צמחונות וקיימות, משפיעות אף הן על טרנדים, בעיקר כי היום אופנה מגיעה עם ערך. דוגמה נוספת היא הטרנד הספורטיבי, אם בעבר היינו הולכים עם בגדי ספורט לפני אימון, כיום כולם הולכים עם בגדי ספורט במהלך כל היום ואפילו יוצאים איתם בערב. ובהתאמה, משקפי הספורט הפכו גם הם לפריט אופנתי.

טכנולוגיה - ההתקדמות הטכנולוגית שהופכת את התעשייה לחכמה יותר מולידה חידושים גם בתחום המשקפיים, כמו למשל העדשות המתכהות בשמש, עדשות עם גוון צבע בהיר (ברמות שונות של שקיפות), משקפיים עם חיבור לבלוטות' או לגוגל ועוד. כמו כן, עם ריבוי השימוש במסכים, נוצרו באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת גם עדשות שחוסמות קרינת אור כחול.

איך מזהים טרנד?
בכל שנה מתקיימות כמה תערוכות גדולות בענף האופטיקה. כך ניתן לשים לב למגמות ולטרנדים שיככבו בעונה הקרובה. לתערוכות מגיעים קניינים מכל העולם, שנחשפים לאלפי דגמים של משקפיים. בין שפע הדגמים, מחפשים הקניינים הישראלים את אלו שלדעתם ומניסיונם, יעבדו טוב בישראל.

מעטים האנשים שהתברכו ביכולת לזהות טרנד. "לאנשים אלה יש חוש ריח ייחודי, יכולת זו מקבילה מבחינתי לאותם כלבים היודעים לאתר פטריות כמהין שהינן נדירות וקשות לאיתור", אומר ארז כהן, מנכ"ל ובעלים של דיוק אופטיקס (יבואנית ומשווקת מותגי יוקרה בתחום): "לשמחתי, במהלך השנים איתרנו לא מעט פטריות כמהין. הקהל הישראלי סופר מעודכן לטרנדים העולמיים וחשוף לכל המתרחש ברשתות החברתיות ולכן בעת בחירת דגמים חדשים יש חשיבות גדולה לדגמים שהיצרן ייתן עליהם דגש כדגמים שיובילו את הקמפיין או לחילופין יפורסמו בסדרות טלוויזיוניות או סרטים, לדוגמה דגם Twiga של L.G.R בסדרה אמילי בפריז".

"מכל דגם שאני מזהה בו פוטנציאל מכירה, אני מזמינה כמות גדולה לכל הרשת", אומרת בבאי, "זה סוג של הימור, אני מודדת, מאשרת שהצורה מדויקת וששילוב הצבעים מנצח, אני מבינה שהאופנה חוזרת אז דגמים שעבדו בעבר סביר שיעבדו גם היום, ואז בוחרת את הדגמים ונוקבת בכמות שלדעתי תספיק אך גם לא תהיה יותר מדי לחנויות המשווקות. ב־99% מהמקרים אני צודקת - יש סיפוק אדיר כשמסגרת או טרנד שהימרתי עליו מוכיח את עצמו והופך להיות בסט סלר".

אלינור בור בן צבי, סמנכ״לית שיווק לוקסאוטיקה ישראל (יבואנית ומשווקת של יותר מ-30 מותגים מובילים): "למעשה קביעת הטרנדים נעשית מראש, לפעמים אפילו שנתיים או שלוש קודם, גם מותגי המשקפיים המובילים, עושים שימוש בחיזוי טרנדים ומחקרים מקיפים כדי להבין מה הולך להיות הדבר הבא ובהתאם לכך הם מייצרים קולקציות. המודלים המובילים בקולקציה, יככבו בקמפיינים הגדולים.

"עם המותג קרטייה למשל, שאופטיקנה היא המפיץ הרשמי שלו לשוק הפרטי בישראל, יש לי אחריות לבחור את הדגמים שיתאימו למרבית הצרכנים הפרטיים והחנויות שמשווקות את המותג ברחבי הארץ, מוסיפה בבאי, "כיוון שמחיר ממוצע לדגם של המותג עומד על 4,500 שקל והוא יכול להגיע גם ל־13 אלף שקל, הוא נחשב למותג פרימיום ומציב סטנדרטים גבוהים לאופן השיווק שהוא דורש. החנויות המשווקות את המותג נבחרו בפינצטה ועומדות ברמת הטיפול הגבוהה שהוא דורש. קרטייה מקיים שלושה אירועי קולקציות בשנה ואנחנו נמצאים בכולם".
"קל לזהות מהם הטרנדים המובילים אך כמובן יש גם משמעות לכל שוק או מדינה שבה הטרנדים הם לפעמים תלויי סגנון חיים או עונתיות", משלימה בור בן צבי.

"בעולם האופטיקה ניתן לזהות טרנדים לפי צורות העדשה. האם הן היו אופנתיות בעבר, האם המותגים המובילים מייצרים משקפיים עם הצורה הזו. ברוב הפעמים טרנד שהצליח בעבר יחזור להיות טרנדי גם כעבור כמה שנים. לדוגמה המשקפיים החתוליות, שהמגמה שלהן התחילה בשנות ה־70 עם ג'קי אונסיס, חזרו וכיום אי אפשר כבר לקרוא לזה טרנד אלא קלאסיקה. כבר שנים שכל בתי האופנה מקפידים שיהיו דגמים כאלו בכל קולקציה".

בור בן צבי מוסיפה: "תמיד בצמוד לטרנדים העדכניים יש גם מודלים קלאסיים נצחיים שממשיכים מעונה לעונה, אך מקבלים טאץ׳ עדכני בהתאם לטרנדים החדשים באמצעות נגיעות של צבע, חומרי גלם, עדשות ייחודיות וכדומה. טרנד בשטח ניתן לזהות גם כמו גל, בהתחלה ישנה עלייה עד לנקודת רתיחה ואז ירידה".

שיווק ומכירות

תהליכי שיווק ופרסום משתנים ממותג למותג בהתאם לאופיו ולשפתו, הסיפור שהמותג מספר לצרכן, נכסיות המותג וקהל היעד שלו. "לסידור המדף יש חשיבות בחוויה שמעניקים ללקוח ותשומת הלב למותגים השונים", מכניסה אותנו בבאי אל מאחורי הקלעים של תהליכי השיווק, "למותגים קטנים או מותגים בעלי משקפיים במחיר נמוך, יש יותר גמישות בשימוש במשפעיניות כמדיה.

"בנוסף, למותגים קטנים שמעוניינים לחדור לשוק ולייצר באזז בתקציבים קטנים, יש גמישות לפעילויות תוכן מגוונות. הם יכולים לצאת מהקופסה, ולייצר פעילויות יוצאות דופן על מנת לזכות בתשומת לבו של הצרכן. מותגי־על פחות נזקקים לפעילויות מסוג כזה, להם יש תוכנית שיווקית קבועה ולרוב יפרסמו באמצעי המדיה המסורתיים".

הטרנד תפס?
מתי יודעים אם המגמה אכן הפכה לטרנד? בבאי: "כשרואים דגמים מתוך הטרנד מופיעים בכל מקום ברשתות החברתיות, כאשר הפשניסיטיות מעלות תמונות איתו. אנשים פשוט מגיעים לחנויות עם תמונה של מוצר ובודקים את יש דגם כזה או דומה - רואים את זה במספרים, ביחידות שנמכרות, בביקוש. בנוסף, כאשר אנחנו רואים סממנים דומים שחוזרים על עצמם בהמון פריטים מעולמות שונים אנחנו מבינים שיש פה טרנד.
אני מחפשת סממנים דומים שהיו בעבר וחוזרים, דיוק בעיצוב, צורת עיניים שיכולה להתאים לכולם, ברגע שזה עונה על כל הפרמטרים אני מהמרת שזה יהיה טרנד שיתפוס ויביא למכירות, בכדי שטרנד יתפוס צריך שהוא יהיה אוניברסלי מגמתי, צורה מדויקת שתתאים לכל סוגי הפנים, אם יש רק חלק מהמרכיבים הוא לא יהיה טרנד. ואחר כך בוחנים במכירות ושמחים לראות שהטרנד תפס".

טרנדים מובילים

רשימת הטרנדים של חברת עינית (יבואנית ומשווקת בלעדית של מותגים ומעצבים מובילים מתחום האופטיקה), כוללת כמה שאולי לא חשבתם או ידעתם שקיימים:

שקיפות מגוונת - המעצבים רקחו השנה גוונים שלא הכרנו בקולקציות קודמות. האצטט המינרלי, (החומר הטבעי האהוב על מעצבי המשקפיים בעולם), מאפשר לייצר שכבות צבע ברמות שונות של שקיפות והברקה. הגוונים הבולטים השנה הם הגוונים הטבעיים שמשתלבים עם גוון העור ומרעננים את המראה מבלי להשתלט על הלוק.

משקפי שמש עם שקיפות מגוונת, מארק ג'ייקובס (צילום: חברת עינית)
משקפי שמש עם שקיפות מגוונת, מארק ג'ייקובס (צילום: חברת עינית)

החתול החדש - צורת "עין החתול", CAT EYE, נכנסה לאופנה בשנות ה־50 ומאז היא לא עוזבת אותנו, בזכות המבנה הנשי המחמיא, הצורה החדה כלפי מעלה מדגישה את עצמות הלחיים באופן נשי ומוסיפה אלגנטיות ותחכום. השנה החתול מתעגל בפינות, שינוי קטן ומבורך שמייצר נראות רכה ונשית יותר.

משקפי שמש חתוליות, מוסקינו (צילום: יח''צ)
משקפי שמש חתוליות, מוסקינו (צילום: יח''צ)

נוכחות מסקרנת - המעצבים אוהבים במיוחד מסגרות משקפיים "בולדיות", הן מאפשרות להם להביע נוכחות עיצובית. אי אפשר להתעלם ממסגרת בולטת שנמצאת במרכז הפנים. היא מדגישה את הנוכחות שלנו, הלוק הכללי הופך למסקרן ומלא ביטחון. המסגרות הבולטות יכולות להגיע בכל צורה ובכל גודל, כמשקפי שמש או ראייה, לגברים או לנשים, העיקר שהאצטט עבה מספיק כדי לעזור לנו לגנוב את ההצגה.

העיגול המושלם - מג'ון לנון ועד הארי פוטר, מסגרות משקפיים עגולות מתאימות לאנשים מיוחדים ויצירתיים. העיגול המושלם שמקיף את העין האליפטית מיצר דיסהרמוניה שאי אפשר להתעלם ממנה. העיגול המושלם מקבל פרשנות הפוכה השנה בעולמות הגבריים והנשיים הקלאסיים - משקפי השמש הנשיים מקבלים השנה תוספת גודל עם ניחוח וינטאג' מוגזם שמוסיף להם עוצמה. במשקפי השמש הגבריים, העיגול דווקא קטן, ומשווה למי שמרכיב אותם מראה סקולרי נוסטלגי ומסקרן.

משקפי שמש עגולות (צילום: חברת עינית)
משקפי שמש עגולות (צילום: חברת עינית)

עדשות צבעוניות - עדשות מגוונות סטייל שנות ה־70 יככבו הקיץ בעיקר בגוונים של אדום, כתום, צהוב וסגול, והן משולבות עם מסגרות מתכת או אצטט, בשלל גוונים. נראה שילובים מפתיעים בין גווני המסגרות לעדשות. שילובים מפתיעים יותר להרפתקנים שבינינו, לצד שילובים מתבקשים יותר לקהל השמרן יותר. העדשות הצבעוניות אינן אטומות, כך שרואים את העין, מה שמוסיף נגישות ורכות. עדשות צבעוניות מגיעות עם מרשם וגם בלי.

משקפי שמש עם עדשות צבעוניות, jimmy choo (צילום: חברת עינית)
משקפי שמש עם עדשות צבעוניות, jimmy choo (צילום: חברת עינית)

קיימות - גם בתחום המשקפיים מכבדים את הסביבה ועושים מאמצים לצמצם את הפגיעה בכדור הארץ. פיתוחים טכנולוגיים רבים בתחום המוצר המאפשרים לייצר מסגרות ועדשות מחומרים ידידותיים לסביבה.