תקופת הקורונה גרמה לרבים מאיתנו, עצמאים ובעלי עסקים, לחשוב על פתרונות יצירתיים בכדי להמשיך לפעול בהתאם למגבלות משרד הבריאות: המופעים הניידים על משאיות הפכו למנת חלקם של אמנים ופגישות עסקיות ושיעורים פרטיים הועברו בפלטפורמות מקוונות פופולריות, כגון זום. בימים אלה, כשהחיים שבים למסלולם, יש אנשים, גופים וחברות שהחליטו לא להיפרד מהרגלי הקורונה ואימצו את השיטות והפתרונות שליוו אותם בתקופה המאתגרת של התפשטות המגיפה, גם לתקופה הנוכחית.

לפני כשבועיים וחצי דווח כי מנכ”ל טוויטר ג’ק דורסי הודיע לעובדיו במייל כי רובם (למעט תפקידים שקשורים לטכנאות ותחזוק שרתים) יוכלו להמשיך לעבוד מהבית באופן קבוע, גם אחרי שמשבר הקורונה יסתיים. טוויטר היא אחת החברות הגדולות הראשונות שהחליטו לאמץ את מדיניות העבודה מהבית, שהונהגה מפאת אילוצי המשבר הבריאותי, ללא קשר למגיפה, וכמוה חברות נוספות. 

גם בישראל ניתן לראות את השפעתה של המגיפה על תפיסת התעסוקה של חברות ועסקים. נציגתה בישראל של חברת התוכנה האמריקאית לייבפרסון החליטה לאפשר לעובדיה לעבוד מהבית גם בחלוף המגיפה. “הטכנולוגיה של לייבפרסון מאפשרת ללקוחות לתקשר עם מותגים באמצעות הערוצים המועדפים עליהם, בעיקר באמצעות הודעות טקסט, כמו וואטסאפ או פייסבוק מסנג’ר, ממש כמו שהם מתקשרים עם חברים ומשפחה”, מסבירה חגית מלול, ראש מטה וסמנכ”ל אופרציה בלייבפרסון. 

עובדי לייבפרסון (צילום: באדיבות לייבפרסון)
עובדי לייבפרסון (צילום: באדיבות לייבפרסון)

“במקום להמתין שעות לנציג שירות טלפוני הלקוחות מסמסים לחברות בוואטסאפ, מקבלים שירות מהיר ויעיל מהנציגים או מבוטים עם בינה מלאכותית. בתקופת הקורונה הטכנולוגיה הזאת אפשרה למותגים להמשיך ולקיים פעילות עסקית מלאה מרחוק. 

כחברה שתחום המומחיות שלה הוא תקשורת מרחוק, היה לנו ברור טרם יצאו הנחיות רשמיות של משרד הבריאות, כי הדבר הנכון הוא להעביר את כ־ 350 העובדים שלנו לעבוד מהבית, על מנת לשמור על שלומם ובריאותם, ובמקביל להמשיך לפעול ולתת מענה לאלפי הלקוחות בעולם שנזקקו לנו מאוד בתקופה הזאת. החברה תמכה בעובדים במהלך המעבר הזה, אפשרה שעות עבודה גמישות מהבית ונתנה לכל עובד תקציב לשדרוג עמדת העבודה הביתית, כדי שיוכלו לייצר את התנאים המיטביים לעבודה מהבית”.

עבודה מהבית  (צילום: אינגאימג)
עבודה מהבית (צילום: אינגאימג)

מדוע החלטתם לאפשר לעובדים לעבוד מהבית גם עכשיו?
“ההחלטה נובעת בעיקר מהיתרון הגלום ביצירת סביבת עבודה גמישה לעובדים, בשונה ממה שהכרנו עד היום. הרעיון הוא שעובדים יוכלו לייצר עבורם את האיזון המושלם בין עבודה מהבית ועבודה מהמשרד, להיות אוטונומיים להחליט מהיכן הם יעבדו בכל יום נתון באופן כזה שיאפשר להם עבודה מיטבית, שתתמוך בהשגת היעדים שלהם וכן תייצר איזון בית־עבודה מותאם עבור כל אחד. סביבת עבודה גמישה כזאת תתרום לפרודוקטיביות של העובדים ולשביעות הרצון שלהם מהעבודה, ובמקביל תאפשר להם חיבור לארגון, לתרבות ולעמיתיהם”.

רוני הרש, הבעלים של משרד יחסי ציבור פרטי בחדרה מצא עצמו סוגר את משרדו ועובר לעבוד מהבית. “היתרון הגדול בעבודה מהבית הוא בכך שאתה בסביבה מוכרת לך”, הוא אומר. “השהייה בסביבה כזאת מייצרת נינוחות ומשפיעה על איכות העבודה. החלטתי להמשיך כך גם אחרי שהמגיפה תיגמר”.

מה היתרונות?
“קודם כל מדובר בחיסכון אדיר בזמן. יש נסיעות של שעה הלוך ושעה חזור לפגישה במשרד הלקוח או בבית קפה. האונליין חוסך זמן עצום, לא העליתי בדעתי עד כמה. בפגישת זום אנחנו לא צריכים להתחשב בפקקים. סיבה שנייה היא ההוצאות על חניונים ובתי קפה. אפשר בחודש רגיל של פגישות להגיע לכמה מאות שקלים רק על זה. הכל יותר יעיל”.

“בגלל הקורונה נסענו לעולמות שעד לפני הקורונה בכלל לא האמנתי בהם”, טוען גל בייסברג, מנכ”ל קבוצת התקשורת Baysberg Team. “הקורונה הגיעה וסיפרה לכולנו שלא הבנו שום דבר. תוך 48 שעות כבר הייתי עם תוכניות אחרות לגמרי והפכתי את החברה ממותג לפלטפורמה, מחברה לקהילה. הקורונה לימדה אותי צניעות ואת החשיבות של הביחד. בחברה הבנו שמי שיש לו קהילה טובה ואת הביחד, החוסן הנפשי שלו נשמר בצורה טובה יותר והוא יוכל לשרוד את התקופה הזו”.

גל בייסברג (צילום: גיא קרן)
גל בייסברג (צילום: גיא קרן)

וכשהתקופה תיגמר?
“אני לא מתכוון לחזור לעולם הקודם. אני לא חוזר לכמות ההוצאות הקודמת, אני לא חוזר למעמד של מעסיק ומועסק, אני לא רוצה את הדברים האלה יותר. אני מתכוון לאמץ את כל מה שאימצתי עד עכשיו. הבנתי בגלל הקורונה שאפשר גם אחרת. אני לא אכעס על עובד שאיחר בשתי דקות, מעכשיו העובדים הם פרטנרים ושותפים מלאים בעשייה. למדתי לוותר על האגו”.

איך זה יבוא לידי ביטוי בחברה שלכם?
“זה יבוא לידי ביטוי בעבודה מהבית, בניית קהילה ושינוי מודל עסקי חדש: קהילת עבודה גלובלית, חדשנית וטכנולוגית המייצרת ערך רב לשותפים וללקוחות, שיחות זום, ובעיקר קריאה למיזוגים: בזמנים שבהם חברות קטנות פושטות רגל וחברות בינוניות נלחמות על מנת לסגור את החודש, החלטנו בזמן הקורונה להאיץ את תהליכי המיזוג ובניית קבוצת תקשורת שתכלול את כלל תחומי התקשורת השיווקיים תחת קורת גג אחת. כיום יש יתרון לגודל ויש כוח לאחד אינטרסים וזה משהו מהותי שניישם גם אחרי הקורונה”.

אבחון אונליין
בחברת הקוסמטיקה ביופור הדריכו מאות קוסמטיקאיות בשבוע באולם הלימודים הענק שנמצא במשרדי החברה. בתקופת המשבר נאלצה החברה להשבית את פעילותה, כמו גם את הטיפול הפרטני של הקוסמטיקאיות בבתי הלקוחות.

מייסדת ומנכ”לית החברה, חוקרת העור והמדענית רונית שגב, החליטה לפעול בשני אפיקים. “כשפרצה הקורונה מכוני הקוסמטיקה הצטוו לסגור ולא לקבל קהל", היא מספרת. "אז פתחנו אפיק חדש: לימדנו את הקוסמטיקאיות לבצע אבחון עור ללקוחות אונליין, שעל פיו, המוצרים נשלחים עד בית הלקוח. אין צורך באבחון פרונטלי. התחלנו לעבוד ככה עם פרוץ הקורונה וראינו שזה עובד טוב מאוד. קראנו לפרוצדורה הזו ‘קוסמטיקאית אונליין’ והחלטנו להרגיל את הקוסמטיקאיות ואת הלקוחות לעבוד ככה גם אחרי הקורונה כי אין כל כך צורך באבחון הפרונטלי”.

רונית שגב - בעלת ביופור (צילום: אמיר יהל)
רונית שגב - בעלת ביופור (צילום: אמיר יהל)

גם הדרכת הקוסמטיקאיות עברה לאפיק מקוון: “בדרך כלל אני מעבירה בכיתות ובאולמות גדולים כנסים והרצאות בנושאי בריאות העור ומלמדת קוסמטיקאיות לאבחן את צורת הטיפול. ברגע שהלימודים, כחלק מהדנ”א של ביופור, הופסקו, עברתי ללימוד בלייב בפייסבוק. ראיתי שזה כלי שמאפשר לי להעביר הרצאה ברמה גבוהה, אז החלטתי לאמץ את זה ולוותר על הלימוד והכנסים באולם גדול ולהעביר מעתה הכל דרך אונליין. זה חושף אותי לקהל יותר רחב וחוסך זמן והוצאות על נסיעות לכנסים בחו”ל”.

בית הספר למוזיקה של דורון גיאת בתל אביב שמונה למעלה מ־80 תלמידים שמגיעים מדי שבוע לשלל קורסים, שיעורים וחזרות, נאלץ גם הוא לסגור את שעריו עם פרוץ הקורונה. מנהל בית הספר, המוזיקאי דורון גיאת, שהעביר את הלימודים לפלטפורמה המקוונת, החליט עתה לסגור באופן סופי את דלתות בית הספר ולהפוך אותו לבית ספר אונליין. “בית הספר היה נפתח בעשר בבוקר ונסגר בסביבות 23:00”, מספר גיאת. 

“בהתחלה עברתי לזום מתוך אילוץ ולא מתוך החלטה יזומה. בשבוע השני למשבר, עקב פניות רבות מלקוחות ששאלו אם הקורס מקוון, הבנתי שיש לי הרבה אוהדים בארץ וכרגע הם יכולים לעבור את הקורס באמצעות ההנגשה המקוונת, וזה יתרון גדול. היתרון השני הוא של הלקוחות כי הקורס המקוון נמכר בחצי מחיר”.

אז זה לא משתלם כלכלית כמו קורס פרונטלי. אם כך, מדוע לסגור את בית הספר?
“החלטתי לשים פוקוס על הפעילות שלי: לימוד, הרצאות והופעות. בעסקים זה נקרא ‘משפך עסקי’ – למקד את הזרם אליי ולא לפזר אותו. הקורונה טרפה את הקלפים והביאה אותי להחליט להתאבד על היצירה שלי. יכולתי לקחת הלוואות ולהשתקם ביום מן הימים אבל זה לא שווה את המאמץ”.

לעומת גיאת, בבית הספר למוזיקה רימון החליטו למצוא את השילוב שבין לימוד פרונטלי לבין לימוד מקוון. “הקורונה אילצה אותנו להתאים את השיעורים שלנו למתכונת אונליין וחייבה אותנו להמציא את עצמנו מחדש בתחום”, אומרת המנהלת האקדמית של רימון איריס פורטוגלי. “עכשיו, כשאנחנו בסיומה של התקופה, למדנו מקרוב את היתרונות הרבים של לימודים מקוונים, ואנחנו משלבים אותם בלמידה הרגילה. תלמידי בית הספר רימון יכולים לבחור בין שתי צורות הלמידה”.

ביה''ס רימון בלמידה מקוונת (צילום: באדיבות ביה''ס רימון)
ביה''ס רימון בלמידה מקוונת (צילום: באדיבות ביה''ס רימון)

מדוע לא לחזור למתכונת הקודמת?
“גילינו שנוכל להקל על התלמידים שלנו מכל הארץ ולהביא את הלימודים אליהם הביתה, לא משנה היכן הם נמצאים, תלמידי הפקה מוזיקלית יוכלו לראשונה ‘להכניס’ את המורה לאולפן הביתי וללמוד באופן מעמיק יותר. עם זאת, מוזיקה לא יכולה להתקיים ללא האינטראקציה האנושית, ולכן מצאנו שהשילוב בין השניים הוא המנצח”.

יש גם אנשים הפרטיים שהחליטו לשנות משהו בתחביביהם בשעות הפנאי לאחר הקורונה. כזה הוא אביב חצבני (31) מתל אביב, שהתאמן במשך חמש שנים במכון כושר, שלוש פעמים בשבוע. עם פרוץ הקורונה וסגירת מכוני הכושר, מצא עצמו חצבני, כשאר המכורים לספורט, מתאמן לראשונה בחוץ – תחילה תחת מגבלת 100 המטרים – והתאהב.

“כל השנים חשבתי שבכדי לשמור על כושר קונים מנוי למכון כושר ממוזג עם טלוויזיה, הליכון ומשקולות וזה הפתרון האידיאלי. חשבתי שזה סיוט להתאמן בחוץ”, הוא מספר. “ואז התחלתי לרוץ בחוץ. בהתחלה היה לי מאוד קשה כי הגוף לא היה מורגל לזה, אבל לאט לאט שמתי לב שהכושר שלי משתפר יותר מאשר בשימוש במכונה, כמו הליכון, שמכתיב לי את קצב הריצה. המשקל ירד והרגשתי יותר מאותגר מבחינת המאמץ. 

אחרי שהקפאתי את המנוי בחדר כושר וגיליתי את הכיף שבאימון בחוץ הודות לקורונה, החלטתי להמשיך להתאמן בחוץ גם בשגרה היומיומית הרגילה שלי. באחרונה גם התחלתי להתאמן במכשירי הכוח שיש בחוץ בגנים הציבוריים. עכשיו יש לי מינוי בחדר הכושר של הטבע, וטוב לי”.

אימון בזום  (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אימון בזום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

תפילות בזום
גם התנועה הרפורמית משלבת עתה בין העולם שלפני הקורונה לעולם שאחריה. “משבר הקורונה הכריח את כולנו להיות מאוד יצירתיים, ובמקרה שלנו היה לנו יתרון: בניגוד לקהילות היותר מסורתיות או אורתודוקסיות, כיוון שהתרנו שימוש בחשמל בשבת, יכולנו להשתמש בטכנולוגיה לצורך עלייה לתורה או תפילות שבת”, אומר הרב גלעד קריב, מנכ”ל התנועה הרפורמית. “כבר אחרי פורים כל הקהילות שלנו עברו לצורה מקוונת - בזום ובפייסבוק. לפני הקורונה תכננו לעשות זאת, אבל עדיין לא עשינו זאת ובגלל הקורונה קפצנו שנתיים קדימה מבחינת עבודה במרחב המקוון וראינו שזה נותן לנו יותר חשיפה ברשת, לעתים פי עשרה מכמות האנשים שמגיעים לתפילה בבית הכנסת”.

תוותרו לגמרי על התפילות בבית כנסת בצורה פיזית?
“לא, אין לזה תחליף, אבל אנחנו מקיימים ישיבות איך לשלב את העולם המקוון בעולם התפילה בבית הכנסת. עליות לתורה לא הצלחנו לקיים בצורה מקוונת כי משפחות העדיפו לדחות את התאריך בשביל לקיים זאת בבית הכנסת אבל שיעורי דת נעביר בזום ובפייסבוק, נקצץ בחצי את כמות הנסיעות שלנו לחו”ל בכך שנוותר על נסיעות עבודה לקהילות הרפורמיות בחו”ל לטובת פגישות מקוונות, מה שיחסוך לנו כ־500 אלף שקלים בשנה. זה סכום עצום. אנחנו לא מתכוונים לוותר על השימוש המקוון כי הבנו שהוא חושף אותנו ליותר קהל וקהילה, אז למה לא?”.