נעמה רובין קראיף, בת 38, נשואה ואם לשלושה ילדים, היא אחת הנשים הבודדות בישראל שמרצות באחד הנושאים שנחשבים להכי גבריים בשוק - מכונאות רכב.



קראיף, שניהלה חנות לחילוף חלקי רכב בבעלותה, החליטה שהיא רוצה לפרוץ את תקרת הזכוכית, ופתחה יחד עם בן זוגה מרכז שירות לרכב בצפת, בו היא עובדת כמכונאית במהלך השבוע, ומרצה במכללת תל חי בתחום. "אני מאוד אוהבת את התחום ואת ההתעסקות הפיזית. כשמגיעים אלינו לקוחות ורואים אישה, התגובות הן מעורבות. נשים יותר פונות אליי וגברים פונים לבעלי", היא מספרת.



פערי השכר בין גברים לנשים נותרים בעינם אך המציאות מוכיחה כי עצם העיסוק במקצועות "גבריים" מתגמל יותר. נשים שעסקו במקצועות גבריים השתכרו בטווח משכורות של 9,200־12,900 שקלים, לעומת נשים שעובדות במקצועות "נשיים" שהשתכרו כ־4,300־9,200 לפי נתוני "מומנטום - מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב בישראל", קרוב ל־50% מהנשים המשולבות בענף הרכב מאיישות בעיקר תפקידי שירות ומכירה, ולא תפקידי טיפול ואחזקה. חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום, אומרת ל"מעריב": "ענף הרכב נתפס כענף 'גברי', ולמעשה כמעט שאין ייצוג נשי במקצועות הטיפול והאחזקה של הרכב (פחות מאחוז אחד). מומנטום פועלת על מנת להסיר חסמי כניסה הן למסלולי הלימוד וההכשרה והן לעולם התעסוקה בקרב נשים, וזאת באמצעות התאמות שנדרשות כדי לעודד נשים להשתלב במערך ההשכלה והכשרה".



נעמה רובין קראיף. צילום: פרטי
נעמה רובין קראיף. צילום: פרטי



נעמה מספרת כי בפעם הראשונה שהסטודנטים ראו אישה מרצה בתחום נראה שהיו בהלם: "החלום שלי הוא לעשות סדנת ערב לנשים בלבד, שמפחדות להגיע למרכזי שירות לרכב, וללמד אותן את הדברים הבסיסיים שחשוב שיידעו, כמו לבדוק שמן ומים, במטרה להסיר אצלן את המחסומים והחשש מהנושא".



קראיף למדה מכונאות רכב וקיבלה תעודה לניהול מרכז שירות לרכב, אך למרות המקצועיות והאהבה של קראיף למקצוע, היא קיבלה במשך השנים לא מעט הערות סקסיסטיות מהסביבה. "היום בתור מרצה, חשוב לי שיהיה שילוב של נשים בתעשייה, אני חושבת שיש מגמת שיפור אבל עדיין לא מספיק", היא אומרת.


מחקר "דלויט", שנערך בשיתוף מגזין הרכב אוטומוטיב ניוז, מצא שחברות וארגונים מתחום תעשיית הרכב אשר שילבו נשים בתפקידים ניהוליים, הפגינו ביצועים עסקיים טובים יותר במגוון תחומים. "זהו נתון חשוב ומשמעותי המצביע על הפוטנציאל של ההכשרה המקצועית" אומרת אליאס.