בימים שבהם משרתי מילואים רבים מנסים להתאקלם במקומות העבודה שלהם, לצד עיבוד החוויות שליוו אותם בחודשים האחרונים בצל המלחמה, ובידיעה שייתכן שיידרשו לשוב לימי מילואים נוספים בקרוב - סקר חדש, שערכה חברת המחקר והליווי האסטרטגי SQ בקרב מדגם מייצג של כלל העובדים במשק, שכירים ועצמאים, חושף פרטים על הסיוע של חברות עבור עובדיהן בתקופה זו, ועל האפקטיביות של התמיכה.

מחאות בת"א וירושלים: לפידים בדרך בגין; דגל ישראל הוצת במאה שערים

הסקר מראה כי בשאלת התמיכה הנפשית והרגשית 74.4% מהעובדים מעידים כי מקום העבודה מעניק תמיכה ברמות שונות, כאשר 30.9% מעידים כי הם מקבלים תמיכה מלאה, והיתר מספרים כי לתחושתם תמיכה זו אינה מספקת. זאת אל מול 25.6%, המעידים כי לא מקבלים כל תמיכה ממקום עבודתם. 43.4% מרגישים שהתמיכה המוענקת היא מינימלית, לא משמעותית ולא מספיקה.

אולם על אף הרגישות שמגלים מעסיקים רבים במשק למצב הרגשי והנפשי, עובדים רבים מעידים כי כאשר זה מגיע לכדי שינוי פעולות מהותיות בארגון להורדת לחץ - 62.1% מהנשאלים עונים כי זו אינה מתורגמת למעשים, 37.8% אומרים כי לא נעשו כל פעולות לשינוי באופי העבודה בתקופה זו, ואילו 24.3% טענו שנעשו פעולות מעטות עד לא משמעותיות.

לחימה בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לחימה בעזה (צילום: דובר צה''ל)

נתונים אלה מסתכמים בכך שכמעט שליש ממשיבי הסקר העידו כי הלחץ במקום עבודתם מקשה עליהם – מתוכם 6.7% המעידים כי הלחץ מוגזם ומשפיע עליהם לרעה, 24.5% חשים שהלחצים מהעבודה מקשים להתמודד עם המצב הנוכחי, 37.6% חשים שמקום העבודה מנסה להקל אך הם עדיין חשים בלחץ, 31.3% אומרים שהדרישות מהעבודה מקילות - מה שמאפשר להם להתמודד עם המצב.

"הנתונים מהסקר מספקים תמונה ברורה של הצורך הדחוף לשיפור הטיפול בצרכים הרגשיים והנפשיים של עובדיהם", אומר שי חיון, מנכ"ל SQ. "זוהי קריאת השכמה לכל מנהל שמעוניין לבנות ארגון חזק ותומך. האתגר הוא להפוך את הידע הזה לפעולה, ולבנות תרבות ארגונית שבה כל עובד יכול להרגיש תמיכה, הבנה ושייכות, לא רק בזמני משבר - אלא בכל יום ויום".