ב' מנכ"ל חברת הייטק הגדיר את הרגשות שלו "רכבת הרים". "אני מתעורר פעמים רבות באמצע הלילה עם מחשבות טורדניות, האחריות שעל כתפיי היא עצומה, אני אחראי על פרנסה של עשרות משפחות, ועל הובלת החברה לצמיחה ,שגשוג והצלחה עסקית ואני מרגיש לבד...."

ג', מנהל בכיר בחברת השקעות הגיע אלינו בשל קושי במערכות יחסים. "פתיל קצר" הוא קרא לעצמו. " ההתנהגות הזאת מרחיקה את המנהלים ממני, אני מתנהל באימפולסיביות ומתחרט , זה משפיע על האקלים הארגוני ועל מערכות היחסים שלי עם העובדים והקולגות שלי, האימפולסיביות פוגשת אותי במעגלים נוספים בחיי.

מאחורי הזוהר, העושר והתמונות עם חיוכי האקזיט, של המנכ"לים, מתחת לפני השטח, נמצאים הרבה לחצים אדירים ובדידות כואבת. העבודה שלהם מאופיינת  בחתירה מתמדת למיקסום רווחים והתייעלות תמידית, עמידה בלוחות זמנים, יעדים דוחקים, ריבוי מטלות ובנוסף סביבת שוק מאתגרת כלכלית וחברתית, שמאלצת אותם להתמודד עם גל פיטורים וירידה דרסטית בגיוסים חדשים שמייצרים לא מעט מורכבות ברמה הנפשית-רגשית.  

שוש בשארי  (צילום: אור פרבוזניק)
שוש בשארי (צילום: אור פרבוזניק)

כמי שמלוות מנכ"לים בארגונים וחברות , אחד האתגרים והמשמעותיים ביותר שעומדים בפניהם הוא הבדידות בצמרת- הם תמיד יהיו שם לבד- למעלה בצמרת.  ישנם כאלה שנמנעים מלהתייעץ ולשתף והם נוטלים את כל ההחלטות והאחריות על כל הכרוך בכך - על כתפיהם בלבד, ויהיו כאלה שישתפו את חברי ההנהלה שלהם מה מדיר שינה מעיניהם, משדרים אופטימיות זהירה, עם ציון האתגרים והקשיים. אסור להכניס את הארגון לשאננות. תמיד יהיה שם מתח גבוה של עשייה לצד האחריות.

ישנם כאלה שנמנעים מלשתף את העובדים בפחדים ובחששות שלהם, גם אם הם סמנכ״לים ומול המשקיעים וחברי הדירקטוריון ישקפו את האתגרים והקשיים ודרכי הפעולה המצופים מאנשי הארגון. אופטימיות זהירה. הציפיה ממנכ"ל היא להיות  תמיד עמיד והחלטי במצבים מורכבים ככל שיהיו, מצפים ממנו להיות זה שיוביל את החברה לצמיחה ולהצלחות מסחררות במינימום משברים. 

"בדידות בצמרת" עשויה להיות סוג של "קטלן שקט" שעלול לפגוע בביצועי המנכ"ל בקבלת החלטות, אי שקט, תסכול וסטרס. כל אלו מגיעים מהציפייה של הסביבה ומרמת הציפיות שלו מעצמו, מה שמצריך מהם פיתוח וטיפוח יכולות חדשות ונוספות.

קרול דווק פסיכולוגית, מפתחת המושג "מיינדסט מתפתח",  מסבירה בספרה "כוחה של נחישות" על שתי תבניות חשיבה שמנהלות אותנו: 

האחת מדברת על "מיינדסט מקובע" – Fixed Mindset- היכולות שלנו הם דבר קבוע ואיתן אנחנו צריכים להתנהל.

השנייה מדברת על "מיינדסט מתפתח" –Growth Mindset -היכולות, האינטליגנציה והכישרונות שלנו הן ברות שינוי בכל שלב בחיינו ואם נדע לטפח ולאמן אותן בצורה נכונה, פוטנציאל ההצלחה יכול להגיע לשיאים גדולים מאד.

כשסיפרנו למנהלים שאנחנו עובדות איתם על ה"מיינדסט המתפתח" שלהם , שאנחנו רוצות  לקיים את המפגשים איתם באוויר הפתוח בהליכה מהירה ולא במשרד או בזום, הופתענו מרמת ההתלהבות שלהם ומהר מאד הם התאהבו ברעיון ההליכה המהירה והטמיעו אותה כחלק מאורח חייהם. 

הלו"ז המורכב של מנכ"לים ומנהלים בארגונים הביא אותנו להציע את השירות קרוב לאזור המגורים שלהם, על מנת ליצור גמישות וחסכון בזמן. זה הבידול בשיטה שלנו. המאמנים והיועצים שלנו הם כאלה ש"עשו דרך" עם עצמם. הwalk the talk   הכרחי בתהליכים מעין אלו. אין מצב להעביר תהליך מנכ"ל או מנהל בכיר באמצעות אחד שלא מבין מה עובר על הלקוח.

אתי לפלר-שי (צילום: יוסי שי)
אתי לפלר-שי (צילום: יוסי שי)

מחקרים רבים, מצאו מתאם חיובי גבוה בין "תנועה" לקבלת החלטות וחיזוק הדימוי והבטחון העצמי. לא בכדי, הסנטרל פארק בניו יורק הפך ל"מגרש" בו אנשי עסקים מבצעים את הליכת הבוקר שלהם, תוך סיעור מוחות.

היום, אחרי עשרות אלפים של שעות הליכה, אנחנו יכולות להצביע על כך שהליכה מהירה מהווה כלי עוצמתי ואפקטיבי בליווי מנכ"לים בכירים, היא מסייעת בהתמודדות עם לחצים וסביבת עבודה משתנה,  מעודדת גמישות מחשבתית, התמודדות עם שינויים ויציאה מאזור הנוחות, היא עוזרת להם לראות את "התמונה הגדולה" לקבוע עדיפויות ולקבל החלטות, לבחון סיטואציות בפרספקטיבות שונות וחדשות והיא משחררת הרבה לחצים והתוצאה היא שיפור בביצועים האישיים והארגוניים והם בהחלט מפתחים "מיינדסט מתפתח".

השבוע בישר לנו ב', מנכ"ל חברת ההייטק שהצלחנו להביא אותו למצב שבו "רכבת ההרים" (כפי שהוא מכנה אותה) הפכה להיות פתוחה, לא מאיימת וגמישה יותר.

אתי לפלר-שי ושוש בשארי הן הוגות מתודת OFF THE COUCH לליווי מנכ"לים ומנהלים, בפריסה ארצית. מאמנות מנטליות ורצות למרחקים.