דפני בלום

רוב האנשים, תגידו להם – "רכב חשמלי", יענו "אה, טסלה", ויחשבו שהם יודעים את כל מה שיש לדעת בתחום. אבל אני לא רוב האנשים, וכנראה גם אתם לא – ולכן אשתף אתכם בסקירה מעמיקה שהוציא בית ההשקעות ילין-לפידות. הסקירה הזאת מראה עד כמה גדול המהלך שקורה עכשיו, ואיך הוא עומד להשפיע דרמטית על חיינו, בזמן שאנחנו בוהים בטסלה של השכן.

הדר וינר-שורץ, ילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)
הדר וינר-שורץ, ילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)

צללתי אל הניתוח המרתק ואני מביאה כאן כמה נקודות שממש לא כדאי לפספס. ולמי שרוצה את התמונה המלאה – מבטיחה להוסיף בסוף לינק למאמר המלא.

  1. קודם כל – יש כאן פייט אמיתי בהתחממות הגלובלית. בזמן שחצי עולם תוהה מה אפשר לעשות, יש מי שכבר עושים. העולם דוהר לכיוון ה-ESG – השקעה אחראית וירוקה. נשיא ארה"ב ביידן כבר חתם על חוק המאשר הוצאה של 370 מיליארד דולר על הוצאות וזיכויי מס בתחום האנרגיה הירוקה – וזה צעד סופר דרמטי, אבל זה לא הכל.
  2. מי שמשנה כרגע את כללי המשחק, היא מדינה אחת. קליפורניה, מסתבר, לא מפסיקה להפתיע. ועכשיו ממש היא עושה זאת שוב, עם תוכנית לאיסור מכירת רכבי סולר ובנזין, משום סוג, עד 2035. כן – זו הולכת להיות המדינה הראשונה בעולם שבה פשוט אסור לקנות רכב שפולט CO2 מה שצפוי לצמצם חצי! מזיהום האוויר הנגרם מכלי רכב על לשנת 2040. 
  3. זה לא משפיע רק על האוויר. זו הודעה דרמטית עבור יצרני הרכבים החשמליים – שבשבילם זוהי הזדמנות עצומה ואתגר רציני, וזו הודעה דרמטית עבור החברות שלא מייצרות כלי רכב חשמליים, ובשבילן זו סכנה גדולה. זו כמובן דרמה גם עבור החברות והמדינות שמייצרות ומזקקות נפט ודלקים.
  4. שיירה של חקיינים כבר בדרך. מדינות רבות בארה"ב מתכננות ללכת בעקבות קליפורניה, וכך גם קנדה, בריטניה, צרפת, ספרד ועוד. זה אומר שוק רכבים חשמליים שעומד בפני צמיחה גדולה כל כך, שאפילו הוא לא בטוח איך להתמודד איתה. האם יצליחו לייצר כל כך הרבה? לאפשר כל כך הרבה תשתיות הטענה? להכשיר דור חדש של מוסכניקים? 
  5. טסלה היא אפילו לא השחקנית הגדולה בסיפור הזה. היא אכן נראית הראשונה בתור שתצליח להתמודד עם העליות בביקושים, ושאר יצרני הרכב נמצאים הרחק מאחור. אבל מי שמכרה הכי הרבה מכוניות חשמליות ברבעון האחרון היתה דווקא החברה הסינית BYD .
  6. והאמת, זה מהפך גדול ממה שנדמה לנו. ב-2012 נמכרו כ-120 אלף רכבים חשמליים ברחבי העולם כולו. בשנת 2021, נמכרו יותר מזה בכל שבוע. הצמיחה של השוק הזה היסטרית, והיא סובבת עולם. סין כיכבה בראש מעדי המכירות ברבעון האחרון, גם הודו חזק בעניין, גם יפן ותאילנד בכיוון – ובכלל, נראה שדווקא האירופאים נשרכים מאחור. לאן זה יוביל? אנחנו נעקוב ונדווח.

ובינתיים, כמובטח, קישור לסקירה המלאה של הדר וינר-שורץ