מאת: אביבה טנא.

חדשות רעות לבעלי הרכבים בישראל: ברבעון הראשון של 2022, מספר גניבות הרכב זינק ב-125% ביחס לאותה תקופה ב-2021, כך לפי נתונים שפרסמה חברת איתוראן. מגיפת הקורונה היא האשמה העיקרית בתופעה זו, שכן השבתת מפעלים ארוכה גרמה למחסור בחלקי חילוף, דבר שגורם לעלייה בגניבות הרכבים. 

בהנחה שלרבים מאיתנו אין חניה סגורה אותה ניתן לנעול באופן מאובטח – זו בעיה שנוגעת כמעט לכל אחד שברשותו רכב. אז מהם הדרכים השונות להקטין את הסיכוי שהרכב שלכם ייגנב, ואיך ניתן לצמצם את הנזק שייגרם לנו, בין אם כספי או אחר? 

בכל מקרה – חשוב שיהיה ביטוח רכב
כשעוסקים בנושא כמו ביטוח רכב צריך להתחיל מהבסיס. ביטוח חובה, כשמו כן הוא, הוא חובה מתוקף החוק עבור כל כלי הרכב, ומיועד למקרים שבהם, חס וחלילה, תיגרם פגיעה גופנית לכם, הנהגים והמשתמשים ברכב, או להולכי רגל בדרך. ואולם, ביטוח זה אינו כולל כיסוי למקרה של גניבת הרכב. 

על מנת שהרכב שלכם יהיה מכוסה מפני מקרים שכאלה, יש צורך ברכישת ביטוח מקיף. בעניין זה, חשוב לציין כי לפי נתוני איתוראן, כמעט מחצית מכלי הרכב שנגנבו ברבעון הראשון של השנה, היו בני שלוש שנים לכל היותר – כלומר, מכוניות חדשות חשופות יותר למכת הגניבות.

כיום, ניתן לרכוש ביטוח רכב אונליין, כולל ביטוח מקיף – וכך לבדוק מראש ובקלות את תנאי הביטוח, גובה הכיסוי וכמובן העלות השנתית שתשלמו. חשוב לוודא שהכיסוי שאתם רוכשים אכן תואם את הצרכים שלכם ולהכיר שבמעמד הרכישה יש לכם אפשרות להוסיף כיסויים חשובים כמו שירותי דרך וגרירה, רכב חלופי במקרה של גניבה או כיסוי חדש תמורת ישן שמאפשר לכם לרכוש רכש חדש בשווי דומה במקרה של גניבה. 

החביאו את המפתחות
כיצד ניתן לצמצם את הסיכון לגניבת הרכב שלכם? אמנם כמעט בכל רכב יש כיום אזעקה ואימובילייזר, אך לרוע המזל אמצעים אלה כבר אינם מרתיעים את הגנבים. דרך יעילה יותר היא התקנת מכשיר איתור ברכב - מכשיר זה אמנם לא מונע את הגניבה, אך מאפשר לאתר את מיקומו של הרכב לאחר שנגנב ומסייע להשיב אותו אליכם. כמובן שחשוב מאוד לא לנסות לעשות זאת בעצמכם, אלא לפנות לגורמי הביטחון הרלוונטיים לצורך כך.

בנוסף, חשוב לדעת שחלק מהרכבים נגנבים בעקבות פריצה לבית, שבמהלכה הגנבים לוקחים גם את המפתחות. לכן יש להקפיד לשמור אותם במיקום מוסתר, במיוחד אם אתם גרים בבית קרקע. מעבר לכך, גם את הקוד הסודי לאימובילייזר חשוב לשמור במקום בטוח, בגלל העובדה הפשוטה שבדרך כלל גנבי הרכב מכירים כבר את כל הטריקים כמו רישום הקוד על גבי מחזיק המפתחות, או על גבי מגן השמש. 

הרכב נגנב – מה עכשיו?
גם אם ברגע הראשון קשה להאמין שזה באמת קורה לכם, חשוב להתעשת מהר – ולדווח קודם כל למשטרה, וכן לחברת האיתור אם ברכב מותקן רכיב איתור. לאחר מכן, בהנחה שיש לכם ביטוח מקיף, יש לפנות לחברת הביטוח שלכם ולמסור דיווח מלא ככל האפשר על נסיבות הגניבה, לצרף מסמכים שונים, בהתאם לבקשת חברת הביטוח. 

במידה שאכן מילאתם את כל התנאים שחברת הביטוח דורשת – כמו התקנת מערכות מיגון שונות, או אי השארת הרכב מונע כשהמפתחות בפנים – רוב הסיכויים שתקבלו פיצוי שיאפשר לכם לרכוש רכב אחר. עם זאת, לרוב תידרשו להמתין בסבלנות כמה שבועות, עד שחברת הביטוח תהיה בטוחה שהמשטרה כבר לא תמצא את הרכב שלכם, ותאשר את העברת הכספים לחשבונכם. בינתיים, ייתכן שתקבלו רכב חלופי, בהתאם לתנאי הפוליסה שרכשתם.

בשורה התחתונה, גניבת רכב היא אירוע לא נעים בכלל שלצערנו, שכיחותו בישראל הולכת ועולה, בייחוד באזור המרכז. לכן כדאי להביא בחשבון את האפשרות שזה יקרה גם לכם – ולהיערך מראש עם ביטוח מתאים, שיאפשר לכם לשוב לשגרה מהר ככל האפשר.