סקודה פאביה החדשה, שהייתה אמורה לנחות פה לפני כשנה, חוזרת אלינו עכשיו בדור רביעי עם תוספות של מספר סנטימטרים לכל צד ובסיס גלגלים גדול יותר, מה שמוסיף למכונית הסופר־מיני עוד מרווח פנימי, שמתאים למשפחה, ללא חשש מצפיפות ובאופן שמתאים לשני מושבי בטיחות מאחור פלוס בוסטר.

הפאביה החדשה ארוכה ב־11 סנטימטרים מזו של הדור הקודם, רחבה ב־5 סנטימטרים (רוחב של 178 סנטימטרים), ועם בסיס גלגלים רחב ב־9 סנטימטרים (255 סנטימטרים) ותא מטען של 359 ליטר. כל אלה הופכים אותה לאחת המכוניות המרווחות בקטגוריה.

יש לי חיבה למכוניות סופר־מיני (קטגוריה של מכוניות שגדולות ומרווחות מיונדאי i10 או קיה פיקנטו, לשם השוואה). זו קטגוריה שמשרתת את הצרכים האישיים והמשפחתיים שלי, ולכן עיניי נשואות כל הזמן למכוניות החדשות בקטגוריה. אין הרבה מתחרות לפאביה, ואלה שכן לא מגיעות לקרסוליים שלה, פשוט כי היא מכונית טובה מאוד. כיום היא אחת המשפחתיות הקטנות המעוצבות והמאובזרות בשוק.

בימים אלה, כשהמחירים מתחילים ב־115 אלף שקלים, אין ברירה לעתים אלא לכוון לעבר קטגוריות רכב קטנות יותר, שנושאות תג מחיר מקסימלי של 135 אלף שקלים.

סקודה פאביה (צילום: פרטי)
סקודה פאביה (צילום: פרטי)

הפאביה החדשה משווקת עם שני מנועים - אחד בנפח 1.0 ליטר, והשני בנפח 1.5 ליטר. מנוע הליטר מגיע עם הספק מכובד של 110 כ"ס. זהו מנוע נמרץ, מוגדש טורבו, שעושה את העבודה. למבחן הדרכים קיבלתי רכב עם מנוע של 1.5 ליטר TSI עם הספק של 150 כ"ס המושגים ב־5,000־6,000 סל"ד ועם מומנט טוב של 25.49 קג"מ בין 1,500 ל־3,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית DSG בעלת שבעה הילוכים. יחד הם מביאים לתאוצה של 8 שניות לכ־100 קמ"ש.

התאוצות של סקודה פאביה החדשה במהלך הנסיעה טובות: אין איבודי כוח ומומנט, ותיבת ההילוכים עובדת טוב וחלק. מי שירצה להתערב בפעולתה ולזרז את המעבר בין ההילוכים, יוכל להשתמש בשיפטרים (פדלים) מאחורי ההגה, שהם נוחים לתפעול והופכים את הנהיגה לחוייתית.
בכל הנוגע לבידוד רעשים וריסון מהמורות בדרך יש שיפור אבל זה עדיין רחוק משלמות. נראה כי יש גבול למספר מערכות הנוחות שאפשר להטמיע במכוניות עירוניות בגבולות תמחור כלי הרכב בקטגוריה.

פאביה, כמו אוקטביה ואניאק החשמלית, זכתה לשפת העיצוב החדשה של המותג, שמזמן כבר לא נראה צ'כי, אלא פולקסווגני לגמרי, עם פרופורציות חדשות וספורטיביות, חזית בעלת עיצוב חדש, גריל תחתון עם פנסי ערפל בצורות מחודדות, פנסים מלוכסנים, פס שקוע על מכסה המנוע, כיתוב SKODA על דלת תא המטען ויחידות תאורה מצדדיו.

רמת הגימור Style מצוידת בחישוקי סגסוגת 17 אינץ' במקום 16. יש אופציה לחבילת Color Concept, הכוללת גג, חישוקים ובתי מראות בצבע שחור או אפור. ברמת הגימור הגבוהה, “מונטה קרלו", המחיר יעמוד על 135 אלף שקלים לדגם שהוא מחווה ספורטיבית של סקודה לראלי מונטה קרלו.

ברמת האבזור הזו פאביה מגיעה עם גג פנורמי, חישוקי סגסוגת 18 אינץ', גג ובתי מראות בשחור, גריל קדמי מושחר, כיתוב SKODA בשחור על תא המטען, עיטורי Monte Carlo בצדי הרכב, דלתות בשילוב אדום מטאלי דמוי קרבון ומסגרת חלונות מגומי שחור. ההפרש בין רכב המבחן ברמת גימור סטייל לזו הספורטיבית - כ־5,000 שקלים.

אחת המכוניות המרווחות בקטגוריה (צילום: פרטי)
אחת המכוניות המרווחות בקטגוריה (צילום: פרטי)

גם בתוך הרכב ניכר השינוי, בעיקר בתא הנוסעים. היא אלגנטית ממתחרותיה, בעלת מערכת מולטימדיה חדישה ומסך מגע צבעוני בגודל 8 אינץ', מערכת שמע עם שישה רמקולים, שני שקעי USB מלפנים ושניים מאחור, הנעה ללא מפתח, מערכת בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג ליושבים מאחור והגה בעיצוב נוסח אוקטביה עם מתגים כסופים מיוחדים, כפי שיש במכונית המשפחתית של המותג.

יש שיחפשו בתוך השפע הזה אפשרות לכיוון חשמלי של המושב. אז אל תגזימו. יש במכונית מושבים נוחים וריפודים נעימים, תאורת אווירה, חלונות אחוריים כהים ועוד. רמת הגימור Style של רכב המבחן כוללת גם Virtual Cockpit - לוח מחוונים דיגיטלי צבעוני בגודל 10.25 אינץ'. רמת הגימור Monte Carlo מוסיפה על זה הגה ספורט קטום תלת־חישורי בציפוי עור, מושבי ספורט מעוצבים מבד שחור דמוי קרבון ומראות צד עם כוונון וקיפול חשמלי, מפשיר אדים והכהיה אוטומטית בצד הנהג.

בבטיחות אין פשרות: לרכב מגוון מערכות מתקדמות מקוריות, בהן מערכת ניטור מרחק מלפנים, שבולמת את הרכב בעת זיהוי סכנה להתנגשות, כולל זיהוי הולכי רגל, מערכת שמירת נתיב לתיקוני היגוי למניעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה אחוריים, מערכת עזר בתמרונים לזיהוי מכשולים מאחורי הרכב ותשע כריות אוויר.

רמת הגימור המתקדמת יותר מוסיפה על אלה פנסי LED קדמיים, מצלמה אחורית, מערכת בלימה אוטונומית בעתות חירום בנסיעה לפנים ולאחור, הנעזרת בחיישני חניה קדמיים ואחוריים. נותר לקוות למלאים ואספקות בזמן, וגם לגרסה ידנית, שלדעתי היא בגדר חובה בהיצע.