אחרי לא מעט שנים של ייצור מכוניות היברידיות, טויוטה משיקה רכב חשמלי חדש ראשון - BZ4X. משמעות ה־BZ היא BEYOND ZERO, אפס זיהום, אפס פליטת מזהמים. הדגם הראשון בסדרת הדגמים החשמליים שלה, שנושאת את השם BZ, הוא ה־4X. אבל זה לא אומר שהיא תפסיק לייצר דגמים היברידיים או פלאג אין. ההיברידיים ישווקו במקביל לחשמליים, כשהיעד הוא שעד 2035 כל הדגמים של טויוטה יהיו חשמליים בלבד ועד 2050 גם תהליכי הייצור של היצרנית יהיו לא מזהמים.

את הנהיגה הראשונה ברכב החדש עשינו בדנמרק, שם נוכחנו שלחיות "ירוק" זה לא רק להואיל בטובנו להפריד אשפה או לרדת מכלי רכב שדירוג הזיהום שלהם הוא כשל משאית קטנה - אלא גם להגיע למצב שבו אחוז רוכבי האופניים לא נופל מאחוז הנהגים, כאשר לשניהם נתיבים סלולים לאורך כל הדרך, בעיר ובכבישים בינעירוניים, ולייצר חשמל מזבל כמו שנעשה בפארק קופנהיל בקופנהגן, שהוא גם אטרקציית גלישה וטיפוס ותצפית על כל העיר, שיש בו גם מסעדה לכל המשפחה. מה שנקרא, מִחזור בכיף.

במבט ראשון, BZ4X מזכירה קרוסאוברים אחרים: חזית "אטומה" שמבהירה שזהו דגם חשמלי, פתח טעינה מלפנים, פנסי רובוטריק מעוצבים, קווים חדים מלפנים, וקימורים יפים מאחור. אך במבט מעמיק, בכל הקשור לעיצוב פנים, טויוטה עשו עבודה טובה ביצירת הבחנה בינו לבין הדגמים ההיברידיים. תא הנהג נראה ייחודי עם קונסולה מרכזית מודרנית עם מתגים גדולים, פתח למשטח טעינה לנייד, גלגלת להעברת הילוכים ומסך מולטימדיה גדול, צבעוני והייטקיסטי בקצה הקונסולה.

BZ4X, מבט מבפנים (צילום: יצרן)
BZ4X, מבט מבפנים (צילום: יצרן)

מול מושב הנהג הגה קטן ולוח מחוונים קטן, שמזכירים מאוד מכוניות אירופיות. לוח המחוונים רק בגודל 7 אינץ'. בתנוחת ישיבה גבוהה, ההגה מסתיר שליש ממנו, וגם כשמורידים את ההגה למטה, המצב משתפר רק במעט. את ההערה הזו הספקתי כבר להעביר במעמד זה לנציגי טויוטה אירופה.

הנסיעה ב־BZ4X נוחה להפליא, הרכב משכך מהמורות, סדקים ושברים שלא העלינו בדעתנו שרכב חשמלי יכול לשכך. בדרך פגשנו במהמורה גדולה, שאליה הגענו במהירות לא נמוכה, והופתענו מכך שהרכב עבר אותה ושיכך אותה בלי להרגיש או לשמוע. בידוד הרעשים לא רע, על אף שבכבישים בינעירוניים, מעל 100 קמ"ש, נכנסו רעשי רוח. מצד שני, בקופנהגן נושבות רוחות חזקות.

על אף הגלגלים הרחבים, מבית הגלגלים לא נכנסו רעשי כביש מהותיים, גם זה מפתיע. נהגתי בגרסת ההנעה הכפולה, AWD (4x4), הכוללת שני מנועים חשמליים - קדמי ואחורי - בהספק של 80 קילוואט כל אחד, הספק משולב של 217.6 כ"ס ומומנט מרבי של 34.4 קג"מ, המאפשרים לרכב להאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 6.9 שניות. זהו נתון יפה, שמורגש בנסיעה. ההאצות מהמקום ב־BZ4X מהנות, אבל בדיליי קל.

קיבולת הסוללה היא 71.4 קילוואט שעה, עם טווח נסיעה מוצהר של 460 קילומטר, וטווח ריאלי של 410 קילומטר, נתון יפה אף הוא. בגרסת ההנעה הקדמית הטווח המוצהר הוא מעל 500 קילומטר, וטווח ריאלי של 450־470 קילומטר. נהגתי זמן קצר עם אפשרות ה"נהיגה באמצעות דוושה אחת", שבעזרת בלימה רגנרטיבית מאפשר להאיץ ולהאט באמצעות דוושת ההאצה בלבד. זה נוח ויעיל.

בגרסת ההנעה הכפולה של הרכב מוטמעת מערכת X-MODE, פרי שיתוף הפעולה של טויוטה עם סובארו. השתיים חלקו טכנולוגיות משותפות, וסובארו הביאה לשיתוף הפעולה את מערכת הנסיעה המוצלחת שלה בנסיעה בשטח, שעברה שינויים ושיפורים והוכנסה אחר כבוד לרשימת מערכות הנהיגה ברכב החשמלי החדש של טויוטה. המערכת מאפשרת בחירה בין מצבי שטח שונים, כולל בקרת אחיזה וסיוע במדרון DAC ומספקת נהיגת שטח מוצלחת, כולל צליחת מכשול/מעבר מים. לא דבר של מה בכך כשמדובר ברכב חשמלי.

מערכת המולטימדיה טובה ונוחה להפעלה, בעלת מסך מגע בגודל 12.3 אינץ' עם קישוריות ל־Apple CarPlay אלחוטי ו־Android Auto. לוח המחוונים אומנם קטן אך הוא מכיל את כל האינפורמציות החשובות, והתצוגה בו ברורה ומסודרת. למושב הנהג אופציות כיוון חשמלי ולנוסע שלצדו כיוון מכני. יש אפשרות חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו־אזורית, משטח טעינה אלחוטי, מצלמות היקפיות 360 מעלות, חיישני גשם ותאורת אווירה פנימית.

ב־BZ4X חבילת בטיחות חדשה, Toyota Safety Sense 3.0, הכוללת הרחבה של מערכת קדם־התנגשות לזיהוי כלי רכב המגיעים מלפנים וכלי רכב המתפרצים לצומת, יכולת שיכוך האצה במהירות נמוכה וסיוע בעצירת חירום. הדגם מגיע עם מערכת סיוע פרואקטיבי בנהיגה, המספקת לנהג חיזוי מכשולים וסיוע בהאטה, מערכת סיוע ליציאה בטוחה מהרכב לאחר חניה ומערכת לעצירת הרכב במצב חירום, הכוללת מצלמה לזיהוי מצבו של הנהג.

טעינה אטית ביתית מ־0 ל־100% סוללה תימשך כ־19 שעות; טעינה אטית ציבורית כ־10 שעות; וטעינה מהירה עד 30 דקות לכ־80% סוללה.
טויוטה נמצאת כבר בשלב הבא של הביונד זירו - המימן, ומשקיעה הרבה זמן וכסף בחשיבה על ייצור והפקת חשמל ממימן, ודרכי אחסון ואפסון מימן. כל עולם הרכב נמצא במרוץ אחרי המימן, ויצרנית שלא תצליח להדביק את הפער בנושא הזה תהיה בבעיה.

נכון להיום, טויוטה עצרה את ההזמנות לרכב החשמלי הייעודי הראשון שלה, אחרי 1,000 הזמנות שהתקבלו בתוך זמן קצר, כדי שתוכל לעמוד באספקה שוטפת ללקוחות. החודש כבר יגיעו 100 מכוניות ראשונות, ל־100 המאושרים, ועד סוף השנה נראה עוד כמה מאות מכוניות BZ4X על הכביש, כך צפוי להיות קצב אספקת המכוניות גם ב־2023.

מחירים: טויוטה BZ4X הנעה קדמית - 230 אלף שקלים; טויוטה BZ4X הנעה כפולה - 250 אלף שקלים.

חדשות ואירועים

סקודה פאביה, הסופר־מיני האירופית הפופולרית, נוחתת בישראל בדור רביעי חדש. פאביה תוצע עם מנוע 1.0 ליטר והספק של 110 כ"ס, ומנוע בנפח 1.5 ליטר עם 150 כ"ס. היא ארוכה ורחבה יותר, כמו גם נתון בסיס הגלגלים שלה, מה שישפר את מרחב המחיה בתא הנוסעים. נוספו לה מערכות בטיחות ואבזור נוחות. מחיר הפאביה מתחיל ב־114,990 שקלים (אמבישן) ועד 134,990 שקלים עבור רמת הגימור Monte Carlo.

סקודה פאביה (צילום: יצרן)
סקודה פאביה (צילום: יצרן)

חברת מכשירי תנועה משיקה את סוזוקי S-CROSS החדש, סוזוקי קרוסאובר (בצילום למטה), בגרסת הנעה קדמית או כפולה, הכוללת מערכת היברידית קלה באמצעות סוללת ליתיום־יון במתח של 48 וולט, לצד מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר. הקרוסאובר מתוח הפנים זוכה למערכות בטיחות עדכניות, ומערכת מולטימדיה חדשה ושינויי עיצוב קלים. ארבע גרסאות/ רמות גימור, החל מ־139,990 שקלים.

כלמוביל משיקה דגם חשמלי שני ממותג ג'נסיס, המצטרף לג'נסיס Electrified G80 והראשון שמבוסס על פלטפורמת ההנעה החשמלית הייעודית של היצרן. הפלטפורמה החדשה תוכננה כפלטפורמת הנעה אחורית עם מנוע חשמלי הממוקם מאחור, עם אופציה להנעה כפולה באמצעות מנוע חשמלי נוסף הממוקם מלפנים. שלוש גרסאות הנעה חשמליות, ארבע רמות גימור, בטווחים 460־517 ק"מ, החל מ־295 אלף שקלים (רמת פרימיום, מנוע חשמלי אחד), ועד 439 אלף שקלים (רמת אולטימייט ספורט, שני מנועים חשמליים).

מותג חדש נולד: נחתם הסכם בין יצרנית הרכב הסינית CHERY (צ'רי) לבין קרסו מוטורס, יבואנית רנו, ניסאן ודאצ'יה לישראל. קרסו תייבא ותשווק בישראל, כבר במהלך השנה הנוכחית, מגוון רחב של דגמי CHERY, דגמים ממונעי חשמל ובנזין, בדגש על דגמי קרוסאובר. רכבי CHERY ישווקו בישראל באולמות תצוגה עצמאיים שיוקדשו לפעילות המותג, בנוסף למערך דיגיטלי חדשני.