אחד מהנושאים החמים במהפכת הרכב החשמלי הוא העניינים הנלווים, ובראשם התשתיות ועמדות הטעינה לרכבים הרלוונטיים. כדי לדעת מה מצבנו בשוק הטעינה החשמלית ומה צופן העתיד בתחום, פנינו למנכ"ל חברת EV-EDGE, שרגא כץ, שנשמע מרוצה מהמצב הקיים: "אני מאמין שתשתית הטעינה הציבורית הקיימת כיום מותאמת לכמות הרכבים החשמליים הנעים היום בכבישי ישראל. בישראל פעילות כיום קרוב ל־1,000 עמדות טעינה AC ציבוריות וכ־130 עמדות טעינה מהירות (DC). כמו כן, ישנם גם כ־19 אלף רכבים חשמליים (BEV) אשר לרובם המכריע עמדת טעינה ביתית, ובנוסף, כלי הרכב האלה אף טוענים מעת לעת ברשת הציבורית. אלו שאין ברשותם עמדה ביתית טוענים את רכבם בעיקר ברשת העמדות הציבוריות או במקום עבודתם. היחס בישראל בין כמות עמדות הטעינה למספר כלי הרכב החשמליים עומד על 1:17. זהו יחס זהה ליחס באיסלנד וקרוב ליחס בנורווגיה, העומד על 1:32 - שנחשבת למדינה המתקדמת ביותר באירופה בשוק זה".

איך EV-EDGE משתלבת בתחרות בין חברות הטעינה?
"EV-EDGE היא מחלוצות חברות הטעינה בארץ ובעלת ניסיון של כארבע שנים בתחום. לניסיון, למקצועיות ולהיקף הפעילות יש משמעות בהיבט היכולת להוציא לפועל פרויקטים גדולים ומורכבים ללקוחות גדולים. אנחנו רואים זאת היטב בפרויקטים שבהם אנחנו זוכים. אנחנו מהבודדים שפועלים בכל הסגמנטים של שוק הטעינה, ובכללם: טעינה ציבורית במרחב המוניציפלי, בחניונים ובאזורי פנאי ומסחר, טעינה בעמדות ביתיות (בתים פרטיים ובניינים משותפים), טעינה במקום העבודה ופתרונות טעינה לתחבורה ציבורית חשמלית. החברה מחזיקה ומפעילה את רשת הטעינה הגדולה בישראל עם למעלה מ־700 נקודות טעינה ציבוריות בפריסה כלל ארצית, למעלה מ־2,000 עמדות טעינה ביתיות ומאות נקודות טעינה בבנייני משרדים ובקמפוסים של חברות".

מה החוזקות שלכם, במה אתם טובים יותר מהמתחרים?
"אני מאמין שהחוזקות של EV-EDGE הן קודם כל באיכות ההון האנושי שמרכיב אותה, התרבות הארגונית, סט הערכים ושיטות העבודה שיורשת EV-EDGE מקבוצת יוניון שאליה היא משתייכת, כמו גם גב פיננסי חזק שאותו מספקת יוניון והיותה של EV-EDGE מחלוצות הטעינה בישראל. כל אלו מאפשרים לנו להפעיל ולספק עמדות טעינה טובות ואיכותיות בארץ יחד עם שירות איכותי".

שרגא כץ, מנכ''ל EV-EDGE (צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן)
שרגא כץ, מנכ''ל EV-EDGE (צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן)

מה התוכניות שלכם לשנה־שנתיים הקרובות?
"בשנתיים הקרובות אנו מתכוונים להמשיך ולקדם את התחבורה החשמלית בישראל ולפרוס מאות רבות של עמדות טעינה ציבוריות רגילות (AC), וכ־150 עמדות ציבוריות מהירות (50-60KW) ואולטרה־מהירות (150,000-200,000KW) בכיסוי כלל ארצי באופן שיענה על הביקוש ההולך וגדל לאפשרויות טעינה מתקדמות, נגישות וזמינות. בנוסף, אנו נמשיך לספק פתרונות טעינה ללקוחות בבתים פרטיים ומשותפים ולספק פתרונות טעינה לבנייני משרדים וחברות תוך המשך פיתוח הפתרונות לדרישות השוק, התעשייה והרגולציה. בימים אלה אנו עוסקים בשילוב של פתרונות טעינה יחד עם פאנלים סולאריים לייצור חשמל ומקדמים זאת מול לקוחות רלוונטיים. אנחנו גם נפעל לקדם את 'הדלקן האוניברסלי' לעולם הטעינה החשמלית, שייושם בשנים הקרובות בתקן של 15118 ISO, אשר חשוב במיוחד לציי הרכב".

האם היית ממליץ לחבר לרכוש רכב חשמלי בימינו?
"חד־משמעית, כן. לחובבי ז'אנר הנהיגה השקטה, נהיגת כביש ברכב חשמלי שקטה וחלקה יותר מנהיגה ברכב מנוע בעירה פנימית. כמו כן, עלות החשמל לתחבורה זולה משמעותית מעלות הדלק, ולבעלי רכב חברה שווי השימוש ברכב חשמלי זול בכ־1,200 שקל לחודש אל מול המקביל המונע בדלק. עם זאת, במעבר לנהיגה ברכב חשמלי יש צורך בהתאמת הלך הרוח, כאשר במיוחד בנסיעות ארוכות יש לתכנן היכן עוצרים לטעון ומה עושים בזמן הטעינה, כדי לא לכלות זמן יקר בהמתנה לסיום הטעינה".

מה דעתך על הדעה הדי רווחת ולפיה ללא עמדת טעינה ביתית פרטית, רכישת רכב חשמלי תוביל לבזבוז זמן ועוגמת נפש?
"אני לא מסכים. אני חושב שכל עוד לנהג המתלבט קיימת אפשרות טעינה נוחה במרחב הציבורי או במקום העבודה, אין סיבה שלא להתקדם לרכב חשמלי גם אם אין לו אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית. אחד מסיווגי הטעינה הוא לפי מקומה, כאשר ישנם 3 סיווגים עיקריים: טעינה ביתית (Home charging), טעינה ביעד (Destination charging) וטעינה בדרך (On the go). טעינה בעמדה הביתית היא ללא ספק הנוחה ביותר ואף הזולה ביותר. הטעינה ביעד היא השנייה בנוחותה אחרי הטעינה הביתית, כאשר היא יכולה להתבצע למשל בחניון לילה הסמוך לבית או במקום העבודה של הנהג החשמלי. על כן, גם מי שאין לו חניה פרטית או משותפת בביתו ומעוניין לעבור לרכב חשמלי מקבל כיום מענה בשטחים ציבוריים ובמקומות העבודה".

EV-EDGE היא אחת מחברות הטעינה הגדולות היום בישראל, חלק מקבוצת יוניון (יבואנית טויוטה), המייבאת, משווקת, מתקינה ומפעילה עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. מאז הקמתה בשנת 2019 היא פרסה יותר מ־3,000 נקודות טעינה ברחבי הארץ, מתוכן 37 עמדות מהירות ואולטרה־מהירות, שמתווספות ליותר מ־700 נקודות טעינה ציבוריות.

באוקטובר האחרון נכנס לתפקיד מנכ"ל חדש, שרגא כץ, והחליף את רונן יבלון, מנכ"ל החברה מיום הקמתה, וכיום מנכ"ל ג'ילי ישראל. כץ (52, נשוי+2) בעל ניסיון עסקי, טכנולוגי וניהולי רב, שימש במשך כשלוש שנים כמנהל ארגון המכירות בצפון אירופה בחברת גילברקו וידר־רוט האמריקאית, והוביל את המכירות הראשונות של עמדות טעינה חשמליות מהירות ומערכות ניהול לחברות דלק מובילות. לפני כן, שימש כץ כסמנכ"ל בחברת אורפק הישראלית, ובה הוביל את פעילות הדלקן האוניברסלי במשק הדלק הישראלי. 