בשנתיים האחרונות, מתחילת מהפכת הרכב החשמלי, ליווה אותנו המושג “חרדת הטווח". המכוניות החשמליות הראשונות שהגיעו לפני חמש־שש שנים היו עם טווח חשמלי של 150־200 קילומטר. ב־2019 הייתה זו המהפכה הקטנה שעשה ה־MG ZS EV, הקרוסאובר החשמלי במחיר התחלתי של 138,888 שקלים, כולל עמדת טעינה ביתית וטווח חשמלי סביר של 263 קילומטרים, על פי היצרן.

מאז עברו הרבה מים בנהר. לפני שנה נחתה טסלה בישראל עם טווח חשמלי מכובד במחיר ממש לא עממי, שהספיק לעלות מאז. במהלך 2021, שנת הקורונה המאתגרת, הגיעו בזה אחר זה דגמים חשמליים רבים ומעניינים, כשאחד מהם הספיק לשבור את השוק. זהו הג'ילי גיאומטרי C.

הגיאומטרי C 460 פרו (460 מייצג את הטווח החשמלי שמספקת הסוללה) עשה לצרכן הישראלי סוויץ' בראש. אם עד עכשיו אמרו לנו שרכב חשמלי עם טווח חשמלי “נורמלי" עולה 170 או 180 אלף שקלים, היום הוא יודע שלא חייבים לשלם יותר מ־145 אלף שקלים עבור רכב חשמלי טוב, עם טווח טוב. המותג הסיני הרים את הרף והכניס את האירופיות החשמליות לבעיה.

חזרה ל"חרדת הטווח". כל מי שאי־פעם עלה בדעתו לרכוש רכב חשמלי, ודאי נתקל, בינו לבין עצמו, או בינו לבין סביבתו בשאלה “אבל איך נגיע לאילת?". אולי לא בדיוק בניסוח הזה. אז האם אפשר להגיע עם רכב חשמלי לאילת בטעינה אחת?

הבחירה בג'ילי קלה, כי פגשתי אותה כבר והיא סיפקה נתון טווח אמיתי של 456 קילומטרים. אבל לנסוע עד אילת, יותר מארבע שעות, בלי לעצור לטעינה זה בהחלט אתגר. אז אספנו את עצמנו, שני נוסעים, מזוודה ותיק עמוס, כמעט 100% סוללה (454 קילומטרים טווח חשמלי) ויצאנו לדרך. התחלתי בנסיעה זהירה, לא עברתי את ה־100 קמ"ש, לא הדלקתי מזגן, וחיכיתי לראות את נתוני הצריכה. אחרי 20 דקות, כשראיתי שהטווח נשמר, המהירות עלתה מעט והמיזוג נדלק.

בירידות לאילת נעזרתי במערכת הרגנרטיבית הטובה ברכב. בחרתי במצב הרגנרציה המקסימלי וניצלתי כל ירידה כדי לאפשר לרכב לגלוש מעצמו ולהטעין את הסוללה מעצם הבלימה. זה עבד טוב כנראה, כי הגעתי לאילת עם 125 קילומטרים ספייר, 23% סוללה וצריכת חשמל ממוצעת של 14.4 קוט"ש ל־100 קילומטר. זה נתון מצוין, כשצריכה ממוצעת של רכב חשמלי היא לרוב 17־18 קילוואט שעה ל־100 קילומטר.
כמובן שפרסמתי את ההישג בכל הרשתות החברתיות אבל זכיתי למחיאות כפיים צוננות ותגובות בסגנון, “חכי, חכי לדרך חזרה".

ג'ילי גיאומטרי (צילום: פרטי)
ג'ילי גיאומטרי (צילום: פרטי)

או אז החלטתי על תפנית בתוכנית המקורית. במקום נסיעה מהירה הביתה עם “רגל כבדה על הגז" ועצירה של 20 דקות לטעינה מהירה בעמדת EV־EDGE, החלטתי על תוכנית “חוזרים מאילת בטעינה אחת". מהי שלמות המשפחה והזוגיות לעומת להראות לחבר'ה מהפייסבוק שאני יכולה?

הטענו את הרכב בעמדת טעינה מהירה בקיבוץ אילות, אבל כל כך רצינו להגיע למלון, שהפסקנו את הטעינה ב־52% סוללה ומאוחר יותר חיברנו אותו לעמדת טעינה ציבורית במשך הלילה, כ־8 שעות טעינה אטית (עמדת 22KW) עד 100%, בעלות של 42 שקלים.

זו העמדה היחידה שהייתה תקינה או לא תפוסה על ידי רכב בנזין, מבין חמש עמדות טעינה ציבוריות ברחבת החניון. יש לי בטן מלאה בנוגע לעמדות טעינה ציבוריות ותחזוקתן בארץ. המצב מחריד, ואני ממליצה בחום לא לרכוש רכב חשמלי אם אין לכם עמדת טעינה ביתית צמודה או דרך להטעין את הרכב מכבל חד/תלת פאזי מהבית. אל תסתמכו על עמדות טעינה ציבוריות.

השעה 9:00 בבוקר, אילת, שחר של יום חדש. אני חדורת מוטיבציה ומוכנה לארבע שעות ו־353 קילומטרים עד הבית. התגובות בפייסבוק ניקרו במוחי. הספקות התגברו עם כל לחיצה עמוקה על הדוושה, אבל כוח הרצון היה חזק. המערכת הרגנרטיבית, שעזרה לי לשמור על הטווח, בנוסף לנהיגה החסכונית, במהירות של לא יותר מ־90 קמ"ש, ברוב הדרך מאילת, עם נסיעה אטית יותר בעליות, ללא לחיצות חזקות מדי, בלי להאיץ חזק במנוע (מנוע חשמלי עם הספק של 204 כ"ס), עשו את שלהן, וככל שהקילומטרים חלפו, ראיתי שאני נשארת עם “עודף טווח" של יותר מ־60 קילומטרים.

בכביש 6 הסיפור השתנה, במישור הרכב מאותגר פחות, אפשר לגלוש איתו ולשמור על הטווח. בסביבות 92 קילומטר טווח חשמלי (20% סוללה), בלוח המחוונים קפצה התרעה של “נא להטעין את הרכב". ב־40 קילומטר המסך מפסיק להציג לנהג נתונים, ופשוט צובע את הטווח באדום. בקילומטרים האחרונים הרכב יגביל לכם את המהירות וייכנס למצב חיסכון, או חירום אם תרצו. יש גם מצב נהיגה של אקו פלוס, שמכבה כל מערכת חשמלית מיותרת כדי לחסוך בסוללה. לא הגעתי למצב הזה, אל תגיעו לשם גם אתם.

בשורה התחתונה, הגעתי הביתה עם 60 קילומטר טווח בדיוק. לוח המחוונים היה צבוע צהוב ולא אדום. מה שאומר שהצלחתי במשימה מעבר למצופה. נסעתי מאילת לרמת השרון בטעינה אחת. והכי חשוב - החברים בפייסבוק עפו על זה. 

חדשות ואירועים

חברת טלקאר, יבואנית קיה לישראל, משיקה את קיה ספורטאז' החדשה (בצילום למטה). ספורטאז' 2022 חוזרת עם עיצוב חדש, מידות מרווחות יותר, אבזור נוחות ובטיחות מתקדם, וגרסאות מנוע דיזל ובנזין, החל מ־169,900 ועד 194,900 שקלים. גרסה היברידית ו־PHEV יוצעו בישראל רק בהמשך 2022.

קיה ספורטז' (צילום: רונן טופלברג)
קיה ספורטז' (צילום: רונן טופלברג)

תערוכת הרכב “אוטומוטור" 2022 תתקיים החודש, בחול המועד פסח, מיום ראשון ה־17 באפריל ועד יום רביעי ה־20 באפריל 2022, והשנה היא תהיה בסימן הרכב החשמלי, עם מגוון מותגי רכב חשמליים, וגם חשיפה של מותג חשמלי חדש בישראל.

ספקית שירותי הטעינה EV־Edge יוצאת במהלך משותף עם איקאה ישראל, שבמסגרתו יותקנו למעלה מ־20 נקודות טעינה בחמש החנויות של הרשת, כאשר לראשונה בישראל, בכל חניון של חנות איקאה בישראל יהיו נקודות טעינה מותאמות לאנשים עם מוגבלויות, בשיתוף ובהדרכת עמותת נגישות ישראל.

חברת EV Motors, יבואנית רכב חשמלי יחד עם חברת ג'נסל, המפתחת פתרונות אנרגיה ירוקה המבוססים על תאי דלק לייצור חשמל באמצעות מימן ואמוניה, השיקו תחנת טעינה היברידית לרכב חשמלי ראשונה מסוגה בישראל, המספקת פתרונות טעינה אוטונומיים שאינם תלויים ברשת החשמל. תחנות הטעינה האוטונומיות לרכב חשמלי תוטמענה בקרוב על ידי חברת EV Motors בשוק הישראלי ובסין.