קרוסאובר הפופולרי ממותג מיצובישי, אקליפס קרוס, ששווק בישראל לראשונה ב־2018 ונמכר בכ־7,000 יחידות, זוכה למתיחת פנים וחוזר אלינו עם אותו לוק מיוחד, צבע אדום בוהק ומקצה שיפורים. בעדכון הזה נוספו לארבע רמות הגימור הקיימות שתיים נוספות, וכעת, אקליפס קרוס המחודש ישווק ברמת גימור Panoramic עם תוספת של חלון גג פנורמי ורמת Instyle 4X4, הכוללת מערכת הנעה כפולה לנסיעה בתוואי שטח (185,900 שקלים).

נראה שהיצרנית שוחחה עם הלקוחות שרכשו את הדגם בעבר, טרם מתיחת הפנים, כי ה"בעיות" הגדולות של הדגם נפתרו ונעלמו, וטוב שכך. מבחינת העיצוב, השינוי הגדול הוא הורדת יחידת התאורה אל מתחת לשמשה האחורית, כך שהיא לא חוצה אותה יותר במרכז ואינה מפריעה לשדה הראייה. הפנסים האחוריים ודלת תא המטען זכו בעיצוב חדש, ומערכת התאורה בחזית זכתה לפריסה חדשה.

עוד שינוי מצאנו בתוך תא הנהג הנאה והאלגנטי למראה, בצבעי שחור ולבן: ממשק המולטימדיה במערכת ה־Connected Car שופר. המערכת בעלת מסך צף חדש בגודל 9 אינץ', ונוח להבין ולתפעל אותו, כמו גם להתחבר אליו בעזרת הבלוטות', או בעזרת “קישוריות מלאה" לאוטו אנדרואיד, ואפל קאר פליי. השינוי הקטן הזה הוא גדול לכל מי שחשובה לו חוויית הנסיעה והאינטואיטיביות בתפעול מערכות הרכב. דוז פואה מגיע למערכת השמע ברכב, שהצליחה לרומם את מצב רוחי, בזכות איכות שמע מפתיעה. המולטימדיה כוללת אפליקציית ווייז, מצלמה אחורית ושליטה על מערכת השמע והדיבורית מגלגל ההגה.

האבזור באקליפס קרוס היה ונשאר מכובד וראוי לקטגוריה: בקרת שיוט ומגביל מהירות הנשלטים מגלגל ההגה, תאורת יום DRL מסוג LED, מראות צד חשמליות משולבות איתות ומחוממות, פנס בלימה מסוג LED במרכז השמשה האחורית, פנסי ערפל קדמיים LED, פנס ערפל אחורי, חיישן תאורה אוטומטי, נעילה מרכזית, אימובילייזר מקורי, בקרת אקלים, חיישן גשם אוטומטי, ושני שקעי USB.

דגם ה־Executive כולל גם בלם יד חשמלי בעל פונקציית Auto Hold, מראות צד מתקפלות עם איתות מובנה, בקרת אקלים דו־אזורית, פנסי FULL LED ,KOS - מערכת כניסה והתנעה ללא מפתח, מנופים גדולים ונוחים להעברת הילוכים מההגה, שישה רמקולים, מנגנון זיהוי רכב בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) ומנגנון זחילה בפקקים, תוספת של צבע ריפוד פנימי חדש - אפור במקביל לצבע השחור.

מיצובישי (צילום: תומר פדר)
מיצובישי (צילום: תומר פדר)

דגם ה-Premium מוסיף לכל אלה גם דיפוני דלתות בחומר דמוי עור שחור, מושבי עור שחורים או אפורים, כיוון חשמלי וחימום לשני המושבים הקדמיים ותצוגה עילית צבעונית. כפתור ה"אקו", המסייע בשמירה על צריכת הדלק, עבר למקום מרכזי ונוח לגישה, ופד התפעול במגע, שהיה מעט מוזר, לשמחתנו יצא מהקונסולה. אקליפס קרוס ממוקם בין המיצובישי ASX האהוד, למיצובישי אאוטלנדר שובר הקופות. הצבע האדום המיוחד של אקליפס קרוס הוא אדום ונוצץ מהרגיל, ולא בכדי: מדובר בצבע ייחודי מאוד, אדום יהלום, שהושג בצביעה של לא פחות משש שכבות צבע, שמעניקה את הברק והניצוץ הייחודי הזה. זהו צבע שאי אפשר להישאר אדיש אליו.

המרחב בתוך הרכב היה ועודנו מתאים למשפחה, עם צמיחה קלה בממדים של אקליפס קרוס: הרכב ארוך מקודמו ב־14 ס"מ, ומרווח הגחון גדל ב־2 ס"מ, לכ־204 מ"מ באקליפס 4X2 ו־215 מ"מ בדגם ה4X4־. וחידוש מעולמות היוקרה, אפשרות לשמונה רמות הטיה למשענת גב הנוסעים מאחור, בטווח של 16־32 מעלות.

אקליפס קרוס המעודכן 2022 חוזר עם אותו המנוע, בנפח 1.5 ליטר, בעל מגדש טורבו, אך פליטת המזהמים צומצמה עם שינוי ההספק שלו, מ־163 כ"ס לכ־152 כ"ס. השינוי בהספק לא מורגש. אותו מומנט, תחושת הדחיפה המיוחלת קדימה, הגיע בסל"ד די גבוה, 3,500־4,500 (נתון המומנט הרשמי הוא 25 קג"מ, המושג ב־2,000 סל"ד), מה שהביא לכניסת רעשי מאמץ המנוע אל תוך חלל הרכב, וגם לא היטיב עם צריכת הדלק. אבל תיבת ההילוכים, תיבת CVT חדשה בעלת שמונה יחסי העברה קבועים מראש, מסייעת לאזן אותה. למהירות המקסימלית, של 190 קמ"ש, לא הגעתי, אבל הייתי קרובה.

הנסיעה באקליפס קרוס נוחה למדי בעיר ונוחה יותר בנסיעה בינעירונית אך לא משככת מספיק את מהמורות הדרך. חל שיפור גדול בבידוד רעשי הדרך, ורעשי רוח נכנסים רק במהירות גבוהה למדי. מאחורי ההגה ממוקמים “שיפטרים" גדולים כסופים להעברת הילוכים, שנראים כאילו נלקחו מדגמי פרארי. עשיתי בהם שימוש רב, וכנראה שבלעדיהם הנסיעה הייתה פחות נוחה.

אקליפס קרוס מצויד במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, הכוללות שבע כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, איתות בלימת חירום (הבהוב פנסים אחוריים), מערכת בלימה אוטונומית הכוללת זיהוי הולכי רגל, המונעת התנגשות על ידי בלימה אוטומטית של הרכב עד למהירות של 80 קמ"ש בזיהוי כלי רכב נוסע ו־65 קמ"ש בזיהוי הולכי רגל, ומערכת התרעה על סטייה מנתיב.

המערכת יודעת להתריע אך לא לתקן באופן אקטיבי. יש שליטה אוטומטית באורות גבוהים. דגם ה־Executive מוסיף מערכת בלימה אוטונומית משודרגת, המשתמשת בשלושה אמצעי זיהוי (מצלמה, רדאר ורדאר לייזר), הכוללת זיהוי כלי רכב והולכי רגל ובולמת את הרכב גם בנסיעה בין־עירונית ועד למהירות של 180 קמ"ש בזיהוי כלי רכב נוסע.

באקליפס קרוס אפשר למצוא מגרעת פה, ורעש שם. הוא לא מושלם, אבל הוא חבילה טובה לצרכן, קרוסאובר מרווח ומעוצב יפה החל מ־154,900 שקלים, עם אבזור נוחות רב וציון בטיחות מרבי. ובל נשכח שהוא מגיע עם האמינות והמוניטין של מותג מיצובישי, וזה שווה לא מעט.

חדשות ואירועים
יצרנית הרכב השוודית, וולוו, תטמיע בארצות הברית פיתוח של חברת טכנולוגיית הרכב הישראלית החדשנית UVeye, שמאפשרת בדיקת הצמיגים, הגחון ומרכיבים חיצוניים של הרכב. המערכת של UVeye כוללת עשרות מצלמות שמצלמות בזוויות ובתאורה משתנה את כלי הרכב, מייצרת תמונה תלת־ממדית של 360 מעלות, ובאמצעות בינה מלאכותית מזהה אזורים שבהם קיימות שריטות או פגיעות בתוך מספר שניות בלבד. משמעות שיתוף הפעולה היא תוכנית ייעודית של וולוו להתקין את המערכת הישראלית בהיקף גלובלי נרחב.

סמלת, יבואנית ג'יפ, משיקה את ג'יפ קומפאס (Compass) המחודש ‏(בצילום מימין)‎. קומפאס 2022 חוזר אלינו עם חזית מחודשת, תא נוסעים חדש ומשודרג עם סביבת נהג טכנולוגית מתקדמת ותוספת מערכות בטיחות מתקדמות. קומפאס המחודש נותר עם מנוע 1.3 ליטר בנזין, הספק של 150 כ"ס, ו־6 הילוכים קדמיים (DCT), וישווק בארץ בשלוש רמות גימור החל מ־189 אלף שקלים ועד 229 אלף שקלים לרמת אבזור ה־S MODEL.