כתבתי לאחרונה לא מעט על מכוניות יקרות, ונשבעתי לאזן הפעם עם דגם רלוונטי יותר לציבור הרחב. מכיוון שבמהלך פברואר לא נערכו השקות של רכבים חדשים בישראל, אז הפעם קבלו הצעה מעניינת לפני רכישת רכב.

מאזדה יצאה במהלך קידום/מבצע לדגם הקרוסאובר העירוני הקטן שלה, מאזדה CX-3: החל מ־118,900 שקלים, ו־125,900 שקלים לגרסת האבזור הגבוהה - אורבן. וזו הזדמנות לכתוב על הדגם ועל גרסת המנוע החדשה־ישנה שלו - 1.5 ליטר אטמוספרי, מנוע נטול טורבו.

רגע לפני, מילה על המותג, שאולי נראה שנעלם קצת בשנים האחרונות, כי אנחנו בעיקר שומעים על מכוניות קוריאניות וסיניות. תחילת שנות ה־2000 וקצת לפני כן היו ימי הזוהר של המותג עם להיט המכירות מאזדה 3. מאז הגיעו הקוריאניות שכבשו את שוק הרכב הישראלי, מאזדה מיתגה את עצמה כמותג יוקרה לא עממי, ולמעשה יצאה מהמשוואה בכל הנוגע למכוניות משפחתיות עממיות או קרוסאוברים משפחתיים. הרמה בתאי הנהג והנוסעים עלתה, והמחירים נסקו בהתאם.

מאזדה 3 היא דגם המאזדה החדש האחרון שהושק פה, בספטמבר 2019 (ה־MX-30 החשמלית הגיעה אלינו בייבוא מקביל), ולכן הופתעתי למצוא אותה בין חמשת המותגים הנמכרים של 2021, עם 15,051 רכבים חדשים על הכביש. זה הרבה בזכות הקרוסאובר הוותיק והמוצלח שלה, ה־CX-5, והמשפחתית מאזדה 3, בעיקר במרכב האצ'בק.

בחזרה לכלת השמחה. ה־CX-3 שווקה בישראל לראשונה ב־2017, עם מנוע אחר, בנפח 2 ליטר, ללא טורבו, מסדרת SKYACTIV, עם הספק נאה של 156 כוחות סוס, והאצה של 9.1 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. התרגלנו למנועי טורבו קטנים ובינוניים עם האצות מיידיות (בסל"ד נמוך), אבל גם מנוע אטמוספרי לרכב משפחתי זה לא רע. לראיה, מאזדה 3 בדור האחרון מגיעה עם מנוע ללא טורבו בנפח 2,000 סמ"ק, וזה עובד מצוין. אבל מנוע אטמוספרי בנפח 1,500 סמ"ק, 116 כ"ס, ומומנט מרבי (אותה נקודה שבה מרגישים את הבוסט של הכוח קדימה) ב־4,000 סל"ד? שם טמונות הבעיה והדילמה.

CX-3 היא מכונית פנאי עירונית טובה, במשקל 1,300 ק"ג. גרסת המנוע הזו, על נתוני הפתיחה שלה, לא לגמרי לא מתאימה לה, כלומר זה יכול לעבוד. ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש נמשכת 11.2 שניות, ועד שמגיעים לרגע המומנט, הבוסט קדימה, מאמצי המנוע יישמעו בחלל הרכב. בידוד טוב יותר של רעשי מנוע היה מעלה את המניות של הגרסה הזו. אך מבחינת מאזדה אין כנראה טעם בשיפור הגרסה הזו, כי אם נבצע חלוקה הגיונית של מנועים ומחירים במדרג הדגמים שלה, ונימנע מפגיעה של דגם אחד במכירות של דגם אחר - ברגע שהגיעה האחות החדשה, הלא כל כך גדולה של ה־CX-3, מאזדה CX-30, ב־2019, היא זו שקיבלה את המנוע העדיף בנפח 2 ליטר, שהיה של ה־CX-3, ואיתו גם תג מחיר יקר יותר משמעותית.

CX-30 מעט גדולה יותר מבחינת ממדים, עם תא מטען גדול ומשפחתי יותר, וכך נוצרה חלוקה לקהלים שונים, כשה־CX-3 מיועדת לצעירים, עירוניים או משפחות קטנות, במחיר פתיחה של 120 אלף שקלים אחרי אגרה. זהו קרוסאובר קטן, מעוצב ושימושי, במחיר לא בשמיים; והמאזדה CX-30 למשפחות, עם יתרון של נוחות, שקט וביצועים טובים בנסיעות מחוץ לעיר.

מאזדה CX-3  (צילום: יצרן)
מאזדה CX-3 (צילום: יצרן)

החלק המרשים ב־CX-3, שהוא גם היתרון הגדול שלה, הוא העיצוב, שמעניק תחושת יוקרה ואלגנטיות בתאי הנהג והנוסעים בהשוואה לאלה של המתחרות: הריפודים כהים ונאים, והחיפויים בדלתות ובדשבורד נעימים למגע ואיכותיים. מסך המולטימדיה במרכז קטן למדי, בגודל 7 אינץ', עם ממשק ההפעלה הקודם של מאזדה, מסך המגע עובד לא מספיק טוב, ולכן נעזרתי בפקדים החיצוניים כדי לתפעל את המערכת. מול העיניים לוח המחוונים חצי דיגיטלי, עם מד מהירות עגול במרכז, מעט מידע ומעט רעש בעיניים. מעל צג עילי המוקרן על השמשה לטובת בטיחות הנהג/ת. תיבת ההילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה, ללא שיפטרים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, אך עם מצב נהיגה ספורט לבחירה. זה הכפתור הראשון שבו נגעתי, והוא בעצם מביא להעלאה מהירה של הסל"ד, ולעוד יותר רעשי מאמץ מנוע, ובלי פידבק חיובי או רצוי. לפיכך, לא מצאתי בו שימוש.

בשורה התחתונה, ה־CX-3 טובה, על אף יחידת ההנעה הפחות מוצלחת ונתון צריכת דלק ממוצע של 11.9 קילומטר לליטר, כי יתרונותיה רבים. על אף שהיא מכונית פנאי “קטנה ועירונית", היא אוכלת כבישים בינעירוניים בלי מלח. והיא גם פרקטית מאוד. המחיר מפתיע, כי כשהגיע לארץ הוא שווק במחיר גבוה ב־20 אלף שקלים (עם המנוע בנפח 2,000 סמ"ק). אם הפשרה היא מנוע קטן יותר, והיתרון הוא האיכות, הנראות, האמינות, המוניטין והסחירות, אז מדובר בעסקה כדאית ביותר.

דירוג זיהום: 5 מתוך 15.
דירוג בטיחות ישראלי: 4 מתוך 8. 

חדשות ואירועים 

כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן, באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות, בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן, וחברת כלמוביל תעלה על כבישי ישראל את משאיות תאי הדלק המתקדמות, מתוצרת יונדאי. זהו צעד משמעותי בדרך למהפכת המימן בישראל, שצפוי לצאת לדרך ברבעון השלישי של 2022. השימוש בהנעה מימנית אינו פולט מזהמים לסביבה (המשאית תפלוט אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך.

שחקנית חדשה בתחום טעינת רכב חשמלי: סופרגז אנרגיה מקבוצת אלקו חתמה על הסכם עם קבוצת ניסקו בע"מ על רכישה ושיווק מערכות ניהול טעינת רכבים חשמליים תוך בחינת אפשרויות נוספות לשיתוף פעולה עסקי בין הצדדים. ניסקו הינה חברה המייבאת, מייצרת ומשווקת מגוון רחב של מוצרים בתחום החשמל והתאורה, והינה נציגה בישראל של חברת Green Motion השווייצרית.