חזרתו של פורד ברונקו - הפעם עם הדור השישי של הדגם - לחיינו, אחרי 25 שנה, היא אירוע משמח לכל מי שהיה פה ונהג והכיר את ברונקו אי־שם, בין שנות ה־60 ל־90. אני קצת שמחה להגיד שלא היה לי רישיון נהיגה בשנות ה־90, ולכן אני לא חלק מהחגיגה, אבל קשה להתעלם מהבאזז ומהחגיגיות סביב ההשקה המחודשת.

כמי שחיה את עולם הרכב, התרגשתי לראות את כלי הרכב הראשונים שנחתו בנמל בארץ, את המובילית הראשונה שלקחה את המכוניות הצבעוניות והמרעננות הללו למרכז הארץ, וחיוך גדול עלה על פניי כשקיבלתי את המפתחות כדי לנהוג בו לראשונה.

ברונקו, בעבר ובהווה, הוא המתחרה הישיר של רנגלר, והמלחמה ביניהם היא קשה, כשכל דגם מנצח את השני בנקודות, כל אחד בקריטריון אחר. נוחות, ביצועים, בטיחות, שימושיות וגם עיצוב. מבדר - אך הגיוני - שמי שייצר את ברונקו היה בין האנשים שייצרו את הג'יפ הראשון.

שני הדגמים הללו חזרו אלינו בדורות האחרונים קצת אחרת, עם לוק וסטייל מודרני, יכולות שטח גבוהות, אבל גם עם שימושיות גבוהה לצורכי היומיום. מדובר בשיפור נוחות הנסיעה שלהם, בצמיגים, בהכנסת מערכות עזר בנסיעה ומערכות בטיחות מתקדמות לתוך הקרביים שלהם, ובאיטום ובידוד הרעשים בנסיעה.

המגמה להפוך רכב שטח־שטח לרכב פנאי־שטח נמצאת בעלייה מתמדת, ואני אישית, כאחת שיכולה ליהנות משטח “קל", אבל צריכה גם שהרכב ישרת אותי ב"שוטף", מברכת על כך.

קיבלתי את גרסת השטח ה"עדינה", אם אפשר לכנות אותה כך, המכונה OUTER BANKS, מבין שלוש גרסאות מרשימות. היא מחוספסת למדי, וביצועי השטח שלה מפתיעים ומהנים. מול שתי גרסאות השטח הנוספות, היא חסרה מספר מערכות סיוע בשטח, כמו נעילות דיפרנציאל וניתוק מוט קדמי, אין בה מיגוני סף צדיים, או מיגון תחתון, או בולמי זעזועים ייחודיים של Bilstein.

יחסי ההעברה בה שונים, וכך גם החישוקים (18 אינץ') והצמיגים (32 אינץ', במקום 33 או 35). וכל זה כדי לאפשר לאנשים אוהבי שטח אבל פחות “חולים" לבחור בה. היא מתאימה לקהל נהגים/ות שכן ישמח לשוטט בחולות ובשבילי כורכר ומהמורות, במהירות, בזריזות ובהנאה רבה, ולא צפויים להגיע לתוואי שטח סלעי קשה ומאתגר. אלה שאוהבים שטח, אבל רוצים גם רכב SUV שכשיר ומספיק שימושי ליומיום. ותכף נדבר על השימוש היומיומי בברונקו.

הברונקו המודרני הוא אחד מרכבי השטח היפים והמרשימים שנראו פה בארץ, ובכלל. אלה לא רק הממדים המסיביים שלו שיסובבו ראשים אחריו, הוא פשוט שילוב של עבר, הווה ועתיד, עם חזית וצורה ריבועית, שמזכירה את הברונקו מראשית ימיו, עם הפנסים העגולים, שהפכו לפנסי לד יפהפיים, עגולים וגדולים, ופס תאורה (לד) שחוצה אותם מכל צד.

סמל הסוס הצוהל הייחודי של ברונקו נמצא בצדו הימני של החלק האחורי, ליד הצמיג החליפי. לא הסוס האריסטוקרטי של מותג פרארי, כי אם זן מיוחד של סוסים מחבל ארץ בארצות הברית, המכונה “ברונקו". מכל פינה ברכב ומחוצה לו ניתן להבחין בגאוות היחידה של פורד, בסמל ברונקו ובכיתובים.

יש בו ידיות אחיזה שימושיות, החומרים שלו איכותיים, וניתן להוציא אותם כדי לנקות מחול, מבוץ ומכתמים. הגרסה שהגיעה אליי למבחן כוללת אבזור נוחות שימושי, שהגיע בול בזמן לימי החורף הקרים: חימום למושבים, חימום להגה, מדרגות צד שאין חשש שיינזקו עם תוואי השטח שהרכב הזה יראה בחייו, ריפודי עור נאים ועוד. יש עוד מגוון תוספות שניתן לקנות בתשלום נוסף, כמו למשל שולחן ברזל ייעודי שישמש אתכם לעצירת אוכל בטיולים.

מבחינת טכנולוגיה ומערכות בידור, הופתעתי מאוד לראות ברכב SUV לשטח מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12 אינץ'. גודל שלא רואים בכלי רכב משפחתיים. זה מרשים ומוסיף המון. סקרן אותי לדעת איך טכנולוגיה ברמה גבוהה, על כל רגישויותיה, הולכת יד ביד עם נסיעות תכופות בשטח, רעידות, טלטולים ומכות קלות מכל כיוון.

לוח המחוונים נאה וייחודי למראה, גם תוספת מאירת עיניים ברכב שטח, גודלו 8 אינץ'. דיגיטלי, יפה ובו אינפורמציה שימושית. מערכת השמע טובה, פחות או יותר, בעלת עשרה רמקולים, של B&O.

ולא רק זאת, כי אם גם מערכת מצלמות היקפיות טובה ושימושית, ומשטח טעינה לנייד שגם טוען מצוין וגם קלט את הנייד שלי ברגע שהנחתי אותו עליו. זה תמיד מרשים ומוסיף נקודות כשדברים עובדים, ועובדים טוב.

קיבלתי ברונקו בגרסת שתי דלתות, ארבעה מושבים. ניתן לבחור אותו גם עם ארבע דלתות וחמישה מושבים. שני המושבים מאחור ניתנים לקיפול מלא, עד השטחתם, לטובת טעינת חפצים גדולים. הגג מעל הנהג והנוסע פָּריק. אני הצלחתי, על השעון, לפרק ולהרכיב אותו בפחות מעשר דקות. תסלחו לי, זו הייתה הפעם הראשונה שלי עם הרכב, ושני חלקי הגג לא קלים במיוחד.

אבל צריך שתי עיניים בראש כדי להבין איך זה נעשה, את הפתיחה והסגירה, וזה עוד וי לשימושיות. גם החלק האחורי של הגג ניתן לפתיחה ופירוק, אבל שם נדרש להתעסק עם חוטים ופלאגים, ואני פחות בעניין של חשמל וחיווטים.

ברונקו מגיע לישראל עם מערכת הנעה 4 על 4, כמובן, מנוע טווין טורבו בנפח 2.7 ליטר (אקו בוסט של פורד), שישה צילינדרים, הספק של 330 כ"ס, מומנט מרבי 57.4 קג"מ ב־3,100 סל"ד, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עשרה הילוכים, שעובדת טוב.

הרכב היה אצלי 48 שעות, ו־70% מהזמן נבחן בכבישי אספלט - בדרך לשטח, בדרך לצילומים באחו ירוק ופתוח, או כשאספתי את הבן שלי מבית הספר והצלחתי לחנות באזור “נשק וסע", בלי להפריע למכוניות לנסוע בנתיב הנסיעה משמאלי. הנסיעה הייתה מהנה בכל שלב ובכל מקום שנהגתי בו. יש מגוון מצבי נהיגה והנעה, לכל מצב ותוואי - ספורט, אקו, בוץ וחול.

נהניתי להרגיש באיזו קלות הוא מטפס בעליות קצרות שמצאתי לטפס בהן. איך הוא מגחך על המדרון והמדרגה הגבוהה, לפחות בעיניי, שניסיתי לעבור בה בזהירות. אני יודעת שלא מיציתי עשירית מהיכולות שלו, ראיתי שהוא רוצה ויכול לטרוף הרבה יותר מזה. מבחינת שטח, התחרות מול המתחרה מג'יפ קשה, אבל בגרסאות Badlands ו־Wildtrak, גם בשטח טכני קשה הוא מצליח לעשות את הבלתי ייאמן, כשכולו נוטף סטייל, טכנולוגיה ומודרניות. ושם הקסם שלו.

על הכביש הרגשתי כמו ב"ענק האפור", אבל היה לי נוח, והמושבים תומכים, ומרווח ונעים בו מאוד. ההגה מצוין, וקוטר הסיבוב שלו הפך את התמרון בעיר לנוח ופשוט. המנוע בקושי נשמע, רק אם האצתי בו, והצלילים שלו היו ערבים לאוזניי. מבחינת בידוד הרעשים - אין באמת מה לצפות לשקט בתא הנוסעים ברכב שטח עם גג פריק וצמיגי ענק.

ועדיין, שליו מספיק בתא ואטום יחסית. לא תחושה של קרוסאובר מפנק, אלא תחושה של רכב שטח, חיה רעה, שמספק את כל מה שהנהג והנוסעים צריכים, בחן ובנועם. היריעה קצרה מלפרט על מערכות הבטיחות והטכנולוגיה ברכב. אבל יש שש כריות אוויר, ודירוג בטיחות ישראלי 6 מתוך 8. אין בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור או מערכת להתרעה על השארת ילדים ברכב.

צריכת הדלק בברונקו OUTER BANKS בעל שתי דלתות שבחנתי מסתכמת ב–7.4 קילומטרים לליטר, אם תיסעו ברכב בנועם. היא תרד למחוזות ה־6 קילומטרים לליטר אם תרצו קצת ללחוץ ולהשתעשע איתו בשטח קל. המחיר: החל מ־385 אלף שקלים. 

הקרוסאובר של לקסוס (צילום: דניאל הררי)
הקרוסאובר של לקסוס (צילום: דניאל הררי)

חדשות ואירועים

לקסוס משיקה בישראל את הדור החדש של ה־NX, הקרוסאובר היוקרתי, עם מערכות הנעה חדשות, שיפורים דינמיים וטכנולוגיות בטיחות ונוחות מתקדמות (בצילום למטה). הקרוסאובר החדש משווק בשתי גרסאות: NX 450h+, גרסת פלאג־אין היבריד ראשונה של לקסוס, גרסה נטענת בחשמל, עם טווח נסיעה מוצהר של עד 70 קילומטר “על חשמל". וגרסת הנעה נוספת, NX 350h עם מערכת היברידית מהדור הרביעי. מחיר הרכב מתחיל ב־289,900 שקלים.

קבוצת UMI החלה בשיווק מתיחת הפנים וגרסאות RS לדגמי ה־SUV שברולט טראוורס ושברולט אקווינוקס. שברולט אקווינוקס המחודש ישווק בשתי רמות גימור ושתי תצורות הנעה, קדמית וכפולה, עם מנוע 1.5 ליטר, 170 כ"ס ומומנט של 28 קג"מ.

מחירו של הקרוסאובר המשפחתי המעודכן מתחיל ב־172,990 שקלים. שברולט טראוורס, רכב בעל שבעה־שמונה מקומות, מרווח, מגיע עם מנוע בנזין, V6, בנפח 3.6 ליטר, עם 310 כ"ס ו־36.7 קג"מ, מוצע בשבע רמות גימור ואבזור, ומחירו מתחיל ב־259,990 שקלים.