גרסת פלאג אין חדשה וחזקה יותר של ב.מ.וו מסדרה 5, ה–545e xDrive, הגיעה אליי למבחן דרכים. בישראל משווקת הסדרה 5, רכב המנהלים היוקרתי (מלבד גרסת ה־M הנשכנית, במחיר שחוצה את מיליון השקלים), בשתי גרסאות הנעה היברידיות נטענות בחשמל: e035 עם מנוע “צנוע" בנפח שני ליטרים עם ארבעה צילינדרים, לצד מנוע חשמלי, עם הספק כולל של 292 כ"ס.

כעת מצטרפת אליה גרסה נוספת, עם מנוע טורבו בנזין בנפח שלושה ליטרים, שישה צילינדרים, לצד מנוע חשמלי, עם הספק של 394 כ"ס, 100 כ"ס יותר, ומומנט מרבי משולב של 61.18 קג"מ (גררררר). ההנעה היא לכל הגלגלים, הנעה כפולה xDrive. ותיבת ההילוכים אוטומטית, בעלת שמונה הילוכים קדמיים.

רק כדי לתת מושג בנוגע לזריזות הרכב, ההאצה מהמקום ל־100 קמ"ש, בדגם ששוקל שתי טונות ו־139 קילוגרם, תארך כ־4.6 שניות. את יחידת ההנעה ההיברידית־נטענת החזקה הזו מקבלת ה־545e מדגמי סדרה 7, לא פחות, וזה מורגש מאוד, וזה נשמע מאוד, וזו הנאה צרופה להאזין למנוע הזה, אחרי סדרת מבחנים לכלי רכב חשמליים.

הצלילים היפים נשמעים בשני מצבי נהיגה מתוך שלושה, מצב ספורט ומצב נהיגה היברידי, המשלב בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי, בהתאם לאופי הנהיגה. מצב הנהיגה השלישי הוא מצב “חשמלי מלא". מצב שבו מנוע החשמל מניע לבדו את הרכב לטווח של עד 48 קילומטר. את הסוללה (קיבולת של 12 קוט"ש) ניתן לטעון רק בטעינה ביתית/אטית, למשך שלוש עד שש שעות.

48 ק"מ נשמע מעט, אך יכול להספיק לנסיעות עירוניות ובינעירוניות קצרות, וגם בנסיעות ארוכות ניתן להביא לצריכת דלק משולבת נמוכה, בזכות התערבות מנוע החשמל בנסיעה היברידית, ובכלל להגדיל את המרווחים בין תדלוק לתדלוק. במבחן, צריכת הדלק הסתכמה ב־11.5 קילומטר לליטר בלבד, בנסיעה שברובה התנהלה במצב ספורט, והמון לחיצות מהנות. בין לבין, השיוט במצב ההיברידי והחשמלי איזנו את הצריכה, ולולא קיומו של מנוע החשמל, הייתה זו יורדת אל מתחת לשמונה ק"מ לליטר.

וזה הזמן, בפעם המי יודע כמה, לשבח את מערכת הרגנרציה ברכב, כמו בכל דגם היברידי או חשמלי שבו נתקלתי ממותג ב.מ.וו. מערכת אחזור האנרגיה היחידה, או בין היחידות, שבהן הנהג/ת יכולים להבחין באופן ברור ומפורש באנרגיה שמיוצרת מעצם הנהיגה, ומאחוזי סוללה שמתווספים לטווח. יש מערכת נוספת ל"שמירת טווח הסוללה" ולטעינת הסוללה מחדש, שאותה אפשר להפעיל ולכבות בלחיצת כפתור.

בתחילת 2021 שווקה בישראל מתיחת הפנים של הסדרה 5, שכללה שדרוג בעיצוב החיצוני של הרכב, גריל עם קווי מתאר משודרגים, פנסים ראשיים עם גרפיקת תאורה חדשה ופנסים אחוריים בעיצוב 3D ומסגרת שחורה, עיצוב מעודכן לפגוש הקדמי והאחורי, משטחים מפוסלים ורחבים בצבע הגוף, פתחי אוויר אנכיים בשני צדי הפגוש הקדמי, אגזוז כפול בצורת טרפז ועוד.

אותו גריל מדובר של ב.מ.וו שתופח עם הדורות, ובדגם ה־iX החשמלי החדש, גדל והשתלט על חזית הרכב, נותר צנוע ומרשים בסדרה 5, גם בדור החדש ובמתיחת הפנים, וטוב שכך.

הפרופורציות של הסדרה הזו, כמו גם של הסדרה 7, מושלמות בעיניי. כל זווית, גם זו מאחור, שקצת פחוסה, ולא אגרסיבית או מושכת מדי, יש לה החן שלה. עם שם הדגם בכסף בוהק מימין, וסמל המותג במרכז. בפרופיל, ה־545e אונייתי וחייתי למראה, בעל תוספות וגימורים ספורטיביים מעולמות ה־M של ב.מ.וו.

ניתן להבחין בקלות במידות הנדיבות של הרכב, מבחוץ ומבפנים. אני יודעת ששווי הרכב חוצה את קו החצי מיליון שקל, ולא מותאם לכל משפחה ישראלית, אבל הסדרה 5, וגם סדרה 3, הן מכוניות משפחתיות אולטימטיביות בעיניי, במידות, באבזור ובשימושיותן. מלבד נפח תא המטען השטוח והצר יחסית בדגם ההיברידי, ונפחו מסתכם ב־410 ליטר.

BMW e530 (צילום: יצרן)
BMW e530 (צילום: יצרן)

הנהיגה ב־545e מהנה מאוד. הרכב מאיץ מהר מאוד, להפתעתי, במצב ההיברידי והחשמלי קצת פחות מכפי שהייתי רוצה להרגיש. ולכן, כפי שציינתי, מצב הספורט היה לחוץ רוב הזמן, פשוט כי הוא סיפק את חוויית הנהיגה הטובה ביותר. הרכב נוח, משכך היטב מהמורות, ורק ההגה, שהפך קצת “קל" בנסיעה מהירה, הוציא לי את “הרוח מהמפרשים" והוריד לי את הרגל מהגז.

לא הרגשתי ביטחון ללחוץ חזק כמו שרציתי. כן, בתמרונים ועיקולים הרגשתי שאני והרכב יחידה אחת. ה־545e אוחז ויציב מאוד, חד וזריז, והדנ"א הספורטיבי של המותג מורגש, גם על הגוף הגדול הזה. בתא הנהג והנוסעים הסופר־אלגנטי והמרשים נעים מאוד. הוא מאובזר מצד לצד, והשקט נשמר, גם במהירויות גבוהות. מזל שיכולתי לשמוע את מנוע הבנזין הגדול מבעד לאיטום בית המנוע. רעשי הרוח והכביש פשוט נותרו בחוץ עד מהירות בינעירונית פלוס פלוס.

בכל הנוגע לאבזור נוחות, יש ממנו הרבה. מערכת המולטימדיה טובה ונוחה לתפעול, בעיקר בזכות העובדה שפגשתי אותה מספר פעמים בדגמים שונים, ולמדתי להכיר ולהבין אותה. המפגש הראשון איתה לא היה קל. מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12.3 אינץ', שכולל תפעול והגדרות רבות. למעשה היא מייתרת את גלגלת התפעול מימין לנהג, ליד ידית ההילוכים, ומייתרת גם את שורת הפקדים לבחירת תחנות רדיו.

לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ' דיגיטלי ויפה, שמציג שלל אינפורמציות, וגם מציג גרפיקה של הדרך ומשתמשי הדרך סביבי. מרשימים מאוד הם מושבי ה־ Comfortהמרופדים בעור נאפה, מערכת השמע של bowers & wilkins עם 16 רמקולים, שקיימת רק בגרסת הפלאג אין הייבריד הזו, 545, ברמת גימור הזו, M־Superior.

משטח הטעינה לנייד, אביזר חשוב ונחוץ, אינו פעיל - עדות חיה למשבר השבבים ומגבלות הייצור, בשל הקורונה. אבזור הבטיחות כולל מערכות בטיחות מתקדמות רבות, המקפיצות את דירוג הבטיחות של הרכב ברמת אבזור הגבוהה לציון 8 מתוך 8. לא בנמצא מערכת התרעה נגד שכחת ילדים ברכב. כמו כן, תיקון הסטייה מנתיב פוגם בחוויית הנהיגה, ולכן נשאר כבוי בזמן מבחן הדרכים. מערכת ההנעה ההיברידית ברכב מזכה אותו בדירוג זיהום נמוך במיוחד, 2 בלבד (מתוך 15). והמחיר - 595,000 שקל. 

חדשות ואירועים

סוגרים שנה: בישראל עלו לכביש 289,291 מכוניות ב–2021, מול 214,544 מכוניות בלבד ב–2020. מותג הרכב הנמכר ביותר בישראל ב–2021 הוא יונדאי. אחריו, במקומות 2 עד 6: טויוטה, קיה, סקודה ומאזדה. מיצובישי מתברגת למקום השביעי המכובד עם 12,828 מכוניות. סיאט אחריה, סוגרת את השנה עם סך מסירות של 11,453 כלי רכב.

טסלה, מותג חדש במקום ה–14 (מתוך 57 מקומות ומותגים), עם סך מסירות של 6,299 מכוניות, ונתון גדול יותר של מכירות. מותג היוקרה ג'נסיס, המתחרה במותגים הגרמניים המסורתיים, שהחל את פעילותו בארץ בפברואר 2021, סוגר שנה עם מסירת 330 כלי רכב (בעשרה חודשים). במהלך 2022 ישווק שלושה דגמים חשמליים חדשים: ג'נסיסG80 EV , GV70 EV ו־GV60 EV, שיושק בסוף הרבעון הנוכחי.

חברת המזרח, יבואנית לנד רובר, חושפת את הדור החמישי המרשים של הריינג' רובר החדש 2022, בישראל, חודשיים אחרי הבכורה העולמית (בצילום מימין). הריינג' רובר מוצע בגרסאות מנוע 3.0 ל' בנזין ודיזל (350/400 כ"ס), וגרסת 4X4 חייתית ומאובזרת לעילה, עם מנוע V8 בנפח 4.4 ל', והספק של 530 כ"ס.

הרכב מאובזר במערכות בטיחות, נוחות וטכנולוגיות מהשורה הראשונה, עם מחיר התחלתי של 1,299,000 שקל. הדור החדש יגיע לארץ ברבעון השני של השנה, גרסת הפלאג אין תגיע בסוף השנה, וגרסה חשמלית רק ב־2025. 

ריינג' רובר (צילום: יחצ חול)
ריינג' רובר (צילום: יחצ חול)