סיטרואן C5 איירקרוס הוא רכב פנאי מוצלח מבית סיטרואן. אך רגע לפני שנתחיל, נאמר כבר עכשיו – אנחנו מבקשים לשים את כל הסטיגמות בצד. 

מאז האיחוד של קונצרן PSA עם FCA, שסיטרואן הוא חלק ממנו, מהנדסי המותג השאירו את האוונגרדיות לדגמי היוקרה של מותגי הקבוצה, כמו ה-DS, והחלו לייצר רכבי סיטרואן החולקים מכלולים משותפים יחד עם יצרני רכב אחרים מהקונצרן, ובכך, נפטרו ממספר מחלות ילדות וחשמל. ניתן כבר עכשיו לראות זאת בטבלת המכירות של המותג. נכון שזהו רק שיפור קל, ולא מספק, בעיקר לא לשוק המכוניות מיד שנייה. אבל גם זה ילך וישתפר עם הזמן.

סיטרואן C5 איירקרוס הוא הרכב הראשון שיוצא מאותו איחוד קונצרנים שציינו. זהו רכב פנאי גדול,”עגלגל” למראה, עם יחידות תאורה ארוכות וצרות בעלות "מבט” צרפתי חודר. ה-C5  איירקרוס נראה גבוה, בזכות גלשני הגגון, הצבועים בצבעים עליזים, כמו גם, צבע מסגרות כונסי האוויר הגדולים בחזית. 

מבפנים ומבחוץ
פנים הרכב נאה, וכולל לוח שעונים דיגיטאלי יפה. צפוי מעט ופחות אוונגרדי ממה שסיטרואן יודעת לעצב, אבל זה מחיר האיחוד. עוד מתופעות והשלכות איחוד הקבוצות, סיטרואן C5 AIRCROSS חולק כמה רכיבים ומכלולים עם רכבים אחרים מהקונצרן, כמו השילדה, המנוע, הגיר ואפילו ידית ההילוכים אה-לה ג’ויסטיק טייסים, המחובר לתיבת הילוכים EAT8 מבית Aisin 8, תיבת הילוכים מצויינת. 

למרות שליטה כמעט מוחלטת של הצבע השחור והכהה למדי בפנים, בזכות החלונות הגדולים, השמשה הענקית, וחלון הגג הפנורמי הענק (ברמת הגימור SHINE PK), ה-C5 איירקרוס מוארת ומאירה מבפנים. מאחור, שלושה מושבים הניתנים לכיוון, כל אחד בנפרד, והזזה לפנים ולאחור. בתא הנהג והנוסעים מרווח פנים מרשים, אלה תוכננו בצורה טובה, שמותירה מרווח ראש-כתפיים-רגליים מהטובים בקטגוריה. 

המינוס היחיד שמצאתי במרווח הפנים המרשים, הוא המיזוג שאמור לקרר את כולו, וזה, לוקח זמן. לטובה אציין את מערכת הAQS –  מערכת ניטור איכות האוויר המתוכננת לזהות זיהום אוויר וחיידקים בתא הנוסעים, על מנת לסנן ולטהר את התא. מילה על הנדסת אנוש, תפעול המיזוג מעט מסורבל ונעשה גם דרך מסך המגע 8" שבדשבורד. אך בגדול, סביבת הנהג מזמינה ושימושית.

מנועים
סיטרואן C5 איירקרוס מגיע עם מגוון מנועים: מנוע דיזל, בנפח 1.5 ל', 4 בוכנות, בעל הספק מירבי של 130 כוחות סוס ומומנט של 30.6 קג"מ, מנוע בנזין 1.6 ל', 4 בוכנות, בעל הספק מירבי של 180 כוחות סוס ומומנט של 25.5 קג"מ, וכאמור מנוע פלאג-אין הייבריד, המבוסס על נתוני מנוע הבנזין 1.6 ל', בתוספת מנוע חשמלי, בעל הספק נוסף של 110 כוחות סוס, כך שההספק המשולב הוא של 225 כ”ס, ומומנט של 36.7 קג”מ.

בנוסף, קיימת סוללה נטענת משקע טעינה (פלאג-אין), המוסיפה טווח נסיעה חשמלי של 61 ק"מ. בכל הדגמים ישנה תיבת הילוכים EAT8 שמונה הילוכים מבית AISIN, תיבה טובה שיודעת להשתלב נהדר עם המנוע ולהוציא את הכוח הנדרש בכל רגע נתון ולסייע בחיסכון בצריכת דלק.

בטיחות
בכל הדגמים ישנן מערכות בטיחות הכוללות, בקרת שיוט אדפטיבית בשילוב מערכת שמירת נתיב אקטיבית (HDA), שהופכות את הסיטרואן C5 איירקרוס לרכב חצי אוטונומי. מלבד מערכות בטיחות אלו ישנה בלימה אוטונומית במצבי סיכון, הפועלת החל מ-5 קמ”ש, התרעת סכנת התנגשות, החל מ-30 קמ”ש, ועוד. ציון הבטיחות הישראלי הוא 7 מתוך 8 מירביים.

מלבד המיזוג המעט מתקשה וחוסר הייחודיות יש את נושא המחיר, שלא נגיש לכל אחד, החל מ-179,990 ₪ לגרסת הבנזין או 218,900 ₪ לגרסת הפלאג אין הייבריד, שיכול להרחיק קונים פוטנציאלים. ועדיין, מדובר באחד הקרוסאוברים הטובים ומומלצים בקטגוריה, בזכות הנוחות, הביצועים והחסכון בדלק.

החל מ-179,990 ₪

סיטרואן C5 AIRCROSS

  • נוחות וביצועים (1-5)- 4.5
  • מראה ותחושה (LOOK & FEEL)- (1-5)-  4
  • סביבת נהג וטכנולוגיה (1-5)-  4
  • דירוג בטיחות ישראלי (1-5)-  7
  • עלות תועלת (1-5)- 4

ציון סופי (1-10)- 8.5