ממש לאחרונה נערכה מסיבת עיתונאים חגיגית לכבוד הצגת מותג רכב חשמלי חדש, המגיע אלינו היישר מסין - סרס (SERES) שמו. בכירי היבואנית טלקאר הציגו בהתלהבות את המוצר הטרי, נתונים מעוררי התפעלות נשלחו לאוויר. נשמעו אפילו מחיאות כפיים קצביות באולם, בכל זאת מגיע "מזל טוב".

הידעתם, למשל, שהעולה החדש נמצא בבעלות דונגפנג מוטור, מ־500 החברות הגדולות בעולם וסוקון שמשתייכת ל־500 החברות הגדולות בסין? שתיהן, אגב, נסחרות בשוקי המניות בהונג קונג ובשנגחאי. עוד מידע, לא פחות חשוב, מספר שמרכז הפיתוח והמחקר הראשון של הקבוצה הוקם כבר בשנת 2016 בעמק הסיליקון שבארצות הברית. וואללה, רשמנו, שנהיה מוכנים לבחינת סמסטר.

במשך כל אותן דקות של הצגה, עמד בצד, מעט מבויש, סרס 3 EV, הנציג הראשון של המותג, זה שחונך בימים אלה את כבישי ישראל. ג'יפון די צנוע למראה, בטח לא שוס המאה. היה נדמה שגם המציגים רומזים לנו בעדינות "זה בסדר, הוא רק כרטיס הכניסה, בקרוב ננחית כאן את הכלים המרשימים באמת".

סרס 3 הוא בעצם ג'יפון שמוצנח לשוק הנמצא בשלבי התעוררות. רכבים חשמליים המיועדים לקהל הרחב ולא רק לאלפיון העליון. מחירו 140 אלף שקלים, ג'יפון שמזכיר במראהו את העדר הנוכחי, לא יוצא מגדרו ומתחומי הקופסה. הכל סבבה, אם הוא היה ראשון ופורץ דרך. הבעיה היא שהוא לא. בשוק כבר נמצאים לפחות שני מותגים סיניים מתחרים ישירים - GAC ו־MG, האחרון מגיש את ה־MG ZS EV, שהפך ללהיט בקטגוריה שלו והוא מחזיק בלא מעט יתרונות על פני העולה החדש.

אומנם בטווח הנסיעה החשמלי, על פי הנתונים, יש לסרס יתרון (301 ק"מ מול 263 ק"מ), אבל ל־MG שלוש רמות גימור, לעומת אחת בלבד של העולה החדש, ואם נשווה לרמה הבכירה, זו שכוללת אבזור כמו גג פנורמי ומושבים מחוממים, אז נכון ש־MG יקר ביותר מ־4,000 שקלים, אבל הוא גם מחזיק בקלף חשוב במיוחד - מערכות בטיחות אקטיביות.

אם ציון האבזור הבטיחותי ברמה הגבוהה של MG הוא 7, גבוה, של הסרס הוא 1 בלבד, כי אין לו מערכות בטיחות אקטיביות בכלל. לא מערכת בלימה אוטונומית, לא בקרת שיוט אדפטיבית והיום מבחינת הקניין הישראלי מדובר בנושא מרכזי שחייבים לסמן עליו וי. אגב, מבחינת האבזור הלא בטיחותי יש בסרס 3 מפרט בהחלט עשיר, עם כל מיני גאדג'טים כמו טעינה אלחוטית, מפתח חכם, מערכת מצלמות היקפית, העברת ההילוכים נעשית דרך גלגלת, שאגב גם כאן ראינו טובות ממנה. המעבר מדרייב לרוורס - אטי מדי.

יש אומנם בקרת מיזוג דיגיטלית ופתחי מיזוג מאחור, אבל המיזוג אינו מפוצל. המתגים לא תמיד ברורים ונגישים. יש פה רשימה לא קטנה של רג'קטים. מה שכן, המושבים נוחים, גם לנסיעה ארוכה וגם ליושבים מאחור. בעיות של מקום לא היו, לעומת זאת תא המטען יאלץ אתכם להסתפק ב־318 ליטר בלבד. קטן מדי.

אני בטוח שגם היבואנים ראו את הבעייתיות שעלולה להיווצר, אבל מבחינתם מדובר בדריסת רגל. שוק הרכבים הסיני הולך וגדל, ושוק הרכבים הכל־חשמליים אומנם עדיין קטן. בשנה שעברה דובר על מכירת 1,561 רכבים מתוך למעלה מ־214 אלף, אבל אין ספק שבשנים הקרובות העסק ילך ויקבל תאוצה.

סרס EV3 (צילום: רונן טופלברג)
סרס EV3 (צילום: רונן טופלברג)

אומרים שעד 2025 השוק החשמלי כבר יתפוס 20% מסך הרכבים החדשים ויגדל ל־40% עד סוף העשור. לכן כדאי לתפוס מקום כדי להיות מוכנים לשעת כושר, ולסרס, למשל, יש מוצר מטורף בקנה. חכו, חכו, ברבעון הרביעי של השנה אמורים להתחיל בשיווקו של ה־SF5, ג'יפון קופה, שנראה מהמם בתוכניות, אבל יותר מכל יש לו יכולות על סף הפסיכיות. שני מנועים חשמליים, הספק משולב של 684 כ"ס, תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 3.5 שניות וטווח נסיעה של כ־500 קילומטר, ובשנה הבאה אמור כבר להגיע ה־SF7, שאפילו ייתן יותר.

מבינים, בינתיים בודקים את הדופק עם ג'יפון מיינסטרים, מעט מנומנם. חבר שהצטרף אליי אפילו אמר שהג'יפון הנ"ל די מוצא חן בעיניו, בטח לא מפדח. אז עד שינחתו הכוכבים ופמליותיהם, נסתפק ברכב באורך 438 ס"מ, גובה 165 ס"מ, בסיס גלגלים של 265 ס"מ. יש לו מנוע חשמלי עם הספק של 163 כ"ס ומומנט מרבי של 30.5 קג"מ, ואפילו נתון ההאצה יחסית מרשים למראה - 8.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. הרכב נוסע, הבעיה שעלתה היא איך.

אם כבישי ארצנו היו ישרים וסלולים כמו שולחן ביליארד, סרס 3 היה מרגיש מצוין. הבעיה היא שחלק גדול מהם משובש כמו כתב סתרים. עליות, ירידות, בורות שמגיעים במכה. מערכת המתלים כאן לא הסתדרה עם המשקל וגם לא עם תוואי הדרך. היא למעשה הרימה ידיים כבר בשלב ההנעה. כל אבן הורגשה, כל באמפר הצטייר כהר. יש כאן אומנם שלושה מצבי נהיגה - חסכוני, נורמלי וספורט - אבל לא מומלץ לנסות ספורט. הבחור לא ספורטיבי.

סרס EV3 (צילום: רונן טופלברג)
סרס EV3 (צילום: רונן טופלברג)

אז לא ניסינו יותר מדי לאתגר, אלא הלכנו על סגנון נהיגה נינוח, טיול של בוקר קיצי בסביבות הרי ירושלים והמושבים שליד בית שמש. על פי נתוני ה־WLTP, סרס 3 יכול לעבור 301 ק"מ מטעינה לטעינה. אני עברתי 194 קילומטר ונשארו לי בסטוק 77 קילומטר. הפער בנתונים בהחלט נסבל, עם ההאצות והניסויים שערכנו. אין פה מוצר שובר שוויון, אבל טלקאר, שמייבאת את קיה לישראל, יודעת את העבודה. אם לא עכשיו, אז בטווח היותר ארוך ולשנים הבאות. חייבת להיות פה אסטרטגיה, ובינתיים, עד שהכוכבים האמיתיים יגיעו מסין, הם שולחים את החימום, שיעשה את העבודה ויעיר את הקהל.

גלגלים רזרביים

לאלפיון העליון ומעלה פתחו פרארי ומזראטי זו לצד זו אולמות תצוגה חדשים בהרצליה, בהשקעה כוללת של כ־5 מיליון שקלים. שי פלדמן, מנכ"ל סמלת היבואנית, עדכן שכיום נעות בכבישי המדינה כ־100 מכוניות פרארי, מתחילת השנה עלו תשע מכוניות חדשות, ובפנקסים ישנן הזמנות ל־24 רכבים נוספים. רק כדי שתקבלו מושג, במסגרת ההשקה הוצגה ה־SF90 סטראדלה, מכונית־העל ששוויה מעל ארבעה מיליון שקלים (בתמונה למטה). רכב שמחזיק מנוע V8, טווין טורבו מרכזי בנפח 4,000 סמ"ק שמספק 780 כ"ס, ובנוסף זוכה לסיוע מצד שלושה מנועים חשמליים שמייצרים 220 כ"ס נוספים. ההספק המשולב מגיע ל־1,000 כ"ס. תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש? תוך 2.5 שניות. ה־SF90 סטראדלה היא המכונית הראשונה של פרארי שמזדהה כהיברידית נטענת. המכונית המהממת יכולה לנסוע על חשמל בלבד למרחק של 20 קילומטר. בקרוב אצלכם.

פרארי (צילום: סיון פרג')
פרארי (צילום: סיון פרג')

סאנגיונג רקסטון חוזר אחרי שעבר מתיחת פנים במפעל. הרכב בעל שבעת המקומות מגיע כעת עם עדכונים במראה החיצוני, אבל לא פחות מזה שינויים בחטיבת ההינע. מדובר במנוע טורבו־דיזל בנפח 2,200 סמ"ק עם 202 כ"ס, שיפור של 21 כ"ס לעומת הדגם היוצא. גם המומנט שודרג ועומד כעת על 45 קג"מ. הרקסטון, בעל ההנעה הכפולה, זוכה לתיבה אוטומטית בת 8 הילוכים המשמשת גם את יונדאי, קיה וג'נסיס. הרכב מגיע בשתי רמות גימור ומחירו מתחיל ב־250 אלף שקלים.

אחרי שרכבי U5 ראשונים מתוצרת אייווייז הסינית החלו להימסר ללקוחות בישראל, הגיעה הודעה שבשנגחאי כבר עובדים במרץ על ה־U6, שאמור להגיע ארצה בהמשך השנה. כמי שראה והתנסה על קצה המזלג ב־U5, אני יכול לומר שיש למה לצפות, וגם המתכננים מבטיחים חידושים טכנולוגיים ועיצוביים כמו הגה "תלוי", מסכים ללא מסגרות בטכנולוגיית טאץ' חכמה ומוט הילוכים חדשני. מומלץ לחובבי הגאדג'טים.